Malawi som jagar Ancistrus - vad göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • November 2005
    • 415

Malawi som jagar Ancistrus - vad göra?

Hej,

Första inlägget! [:-)]

Jag har ett 250L med ett antal Hongi och Saulosi i. Tillsammans med med cikliderna har jag två nyinskaffade Ancistrus (10-12cm) och en äldre Pleco-mal. Problemet jag har är att cikliderna biter dom nya Ancistrus ganska mycket. Plecon verkar ha "lärt" sig att undvika vissa ställen där reviren är extra starka. Karet har gott om stenar, grottor, krukor och andra gömställen.

Vad tror ni, kommer mina Ancistrus att "lära" sig hålla undan eller är det evakuering som gäller?
    Micke
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Det brukar inte vara problem med ancistrus i ett mbuna akvarium, men å andra sidan så är det ganska individuellt beroende på arten/fisken som hackar på dom. Kanske är de på ett revirområde och får lära sig att inte vara där...tills de blir accepterade.

Jag har aldrig varit med om att en ancistrus fått stryk på det sätt du beskriver, däremot kan det ske små nyp då och då...men utan att de far illa...mer som en markering.

Jag skulle hålla uppsikt och se vart det bär hän. Troligen så är det en period för dom att vänja sig vid varandra.

Hoppas att det är början på massor av inlägg, Jarnis...välkommen ;-)

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Det är ganska vanligt att mbunas jagar nyinsläppta ancistrus malar. Har man otur så dör dom men oftast lugnar det sig ganska fort och ibland slutar det med att ancistrusen jagar malawisarna ist... har hänt ett par gånger för mig att dom vänt på steken.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

Jag tror att det kommer att lugna ner sig snart. Har en hane och två honor med en grupp tropheus i ett 540-liters. Visst blir dom jagade när dom kommer in i någons revir men ingen har hittills inte fått några skador annat än några bett i fenorna.

Det som är dumt är att Ancistrus hanen har tagit sitt revir mitt i en av mina troffe hanars revir. Men han har klarat sig bra, han får ju hjälp med att försvara reviret mot alla (utom den revirhävdande hanen då ;-) ).
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

Nu har jag bara en hane och en hona, hittade nyss en hona död på botten .
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Jarnis
            Användare
            • November 2005
            • 415

Tackar för svaren! Får hålla lite utkik vad som händer... Ancistrushanen har blivit angripen vid ögat och har en "vit-tira" runt omkring själva ögat [B)] . Honan verkar fatta galoppen bättre och har bara fått lite bett i bakfenan. Hoppas det löser sig av sig själv.
            Micke

Kommentar

Arbetssätt...