Frigolit mellan kar och ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Juwels möbelkar står ju på bänk utan frigolit, dvs står på bottenramen. En så pass stor tillverkare bör ju ha koll kan man tycka. Ramkar är tillverkade för att stå på ramen.

Så mitt juwelkar står på ramen och likaså mitt 222 liters

Ett undantag med mitt 900 liters som är 75 cm djupt. På Lagret-Christers inrådan så la jag en bänkskiva på ställningen, och la två tunna liggunderlag innanför ramen. Utan vatten svävade ramen nån millimeter ovanför skivan. Efter typ en tredjedel vatten i karet satte sig hörnen mot skivan, när det var fullt låg ramen mot skivan runt om.
    Lite av hänglsen och livrem samtidigt, en extrainsatts som inte störde estetiskt. Det blev en ädelträ ram mellan ställning och kar.
    Men det funkar naturligtvis även direkt mot ramen också, efter som karet säljs så.

Tilläggas att mitt 332 helglas stod på frigolit och skiva men gick läck ändå, men det var bottenglasets limning som släppte.
    Anders L

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Juwels möbelkar står ju på bänk utan frigolit, dvs står på bottenramen. En så pass stor tillverkare bör ju ha koll kan man tycka. Ramkar är tillverkade för att stå på ramen.
      Alltså, jag försöker inte tala om för tillverkarna att jag är smartare eller har en betydligt bättre lösning än vad de har. Du beskriver en situation där tillverkaren har ett set av helt nytt möbelkar...de har givetvis tagit vissa faktorer i sina beräkningar när de konstaterar att det är helt ok med säkerheten att ställa ramakvariet på benställning utan något annat som stöd. Men tillverkarna ger ingen evighetsgaranti...de ger inte heller en garanti på ett akvarium om du bevisligen inte ställt det i lod (vilket deras hållbarhetsgaranti troligen kräver).
      Dvs...precis som akvariepumptillverkarna skriver att pumpen klarar 1000L i timmen men "glömmer" att beräkningen är UTAN filtermaterial så gör även akvarietillverkarna sina mätningar med optimala förutsättningar. Nya prylar och det enda som är en riskfaktor är konsumentens golv som det hela skall belasta...det är här som konsumenten får se till att skaffa sig själv en "försäkring"...antingen via det vi diskuterat med underlag eller också en försäkring som täcker eventuella krascher.

Det jag menar har att göra med faktorer såsom begagnade akvarium på begagnade benställningar och på golv som är ojämna...med andra ord...hobbyakvaristens vardag för det mesta. Jag har flyttat tre gånger med mitt 375L akvarium...eller egentligen fyra gånger då jag bytte plats i lägenheten en gång. Dessa flyttar var det enda som krävdes för att min begagnade benställning skulle bli svår att ställa in pga att "tassarna" blev slitna. Nu använder jag som bekant lecablock och här finns det ingen garanti för ett helt jämnt underlag så att akvarium står perfekt i lod. Då krävs det att man "hjälper" akvariet att behålla sin bäring genom spånskiva+frigolit.

En snabb titt på vad Juwel ger för råd angående sina möbelkar gav detta svar:

We strongly recommend that the appropiate Juwel aquarium cabinet is used. They have been made to match the dimensions and to bear the weight of the filled aquarium. The cabinet must be positioned on a level surface. The Juwel aquarium is built with a special bottom frame for security. The aquarium should be placed directly onto the cabinet. DO NOT place any additional support, e.g. polystyrene, under the aquarium since this is not necessary with our aquariums.
      Man kan tolka denna text som man vill och jag har givetvis gjort det själv här...

1. Juwel akvarium skall helst användas tillsammans med deras egna möbler då de "smart" nog gjort dessa två faktorer smått bundna till varandra...t ex bärighetskraven.

2. De påpekar extra att det inte behövs något annat underlag, som t ex frigolit, för att akvariet skall klara de påtryckningar som kan uppstå. De verkar dock haft detta i åtanke, men byggt akvarierna på ett sätt där de eliminerat behovet av frigolitstöd...

3. Som jag har förstått det så kräver den garantin de ger att möbeln står i lod...och att akvariet placeras direkt på en bänkskiva...rätta mig om jag har fel...kan det vara en spånskiva med laminat?
      Senast redigerad av StefanL; 04 November 2005, 17:08.

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
        3. Som jag har förstått det så kräver den garantin de ger att möbeln står i lod...och att akvariet placeras direkt på en bänkskiva...rätta mig om jag har fel...kan det vara en spånskiva med laminat?
        Ramen står på en spånskiva med laminat, ja. Juwel kar är helglaskar som står i en plastram så att säga.
        Anders L

Kommentar

• roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

Ja så här blev det för mig i varje fall, estetiskt eller ej. Nu är det skiva och frigolit och förhoppninsvis i våg med ett pass jag inte behövt låna

MVH

/ Richard
          http://www.ornemark.com

Kommentar

Arbetssätt...