Frigolit mellan kar och ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Jepp...vattenpass. Det är också en historia i sig för dessa kan nämligen visa fel också. Jag hade ett vattenpass, köpt på ett billigt ställe, som visade olika beroende på vilken sida jag använde. Nu har jag ett dyrare (=bättre kvalitet) vattenpass än att chansa med det gamla...

Kommentar

• roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

Ska man få det riktigt i våg så är det lånpass som gäller, de är dock inte gratis (dryga tusenlappen). Men det är en väldig skillnad. Om man tror att det är i våg med kortpasset så vänta bara tills det långa kommer. Långpasset visar på mm och kanske är det för att man använt sig av ett kortpass som det inte gått att få perfekt.
      MVH

/ Richard
      http://www.ornemark.com

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Lånpass kostar väl inget, det hörs ju på namnet att man lånar dem
        Tony Englund

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Min farfar var snickare så vi har fullt med både långa och korta VATTENPASS här hemma []
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

Ursprungligen postat av Tony
            Lånpass kostar väl inget, det hörs ju på namnet att man lånar dem
            !¤"#%¤"#%#¤"%

Den var ju snygg
            MVH

/ Richard

Kommentar

• Torsten
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 647

Jag använde ett "maskinpass". Inte speciellt långt, men extremt noggrant. Sedan hoppas jag att ni inte lägger passet på akvariets aluminiumram, ni som har sådan.. Vem vet om den e limmad perfekt?!?
              Lägg passet direkt på bottenglaset, det e ju den som skall vara i våg..
              Sedan att vända på passet å kolla "andra sidan" gör jag alltid. Visst, man kanske inte behöver, men det tar så liten tid och man slipper bli överraskad den gång passet inte e som det borde!

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Torsten
                Sedan hoppas jag att ni inte lägger passet på akvariets aluminiumram, ni som har sådan.. Vem vet om den e limmad perfekt?!?
                borde!
                Om den inte är det runt botten så stämmer inte mätningen där heller. Jag kollade både ramen och bottenglaset och fick identiska utslag vilket borde betyda att ramarna sitter som dom ska, skulle man däremot få olika utslag bör man nog ta sig en funderare och försöka kolla vart felet ligger innan man kör vidare.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

Då borde väl det vara bättre att väga in bänken exakt innan man ställer på karet (vilket man gör ändå hoppas jag).
                  MVH

/ Richard

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Helt riktigt Richard, endå vet jag många (även jag själv för några år sedan) mätte in med vattenpasset på ramen ovanpå akvariet.

Sedan, enl. tillverkaren på mitt aluakvarie, så skall iaf hans akvarier ställas upp UTAN ngt mellan benställningen och akvariet. Och lösningen med att ha frigo endast under glaset försår jag inte alls. Har ni så kassa akvarier så rutorna bågnar??

Bottnen på mitt akvarie är 250x80cm och bottenrutan "hänger fritt", den bågnar säkert lite, men inte mer än ngn mm. Så har ni bottenrutor som bågnar så ni måste ställa era aluakvarier på skivor å annat, köp ett med en tjockare bottenruta!

Kommentar

• Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

Ursprungligen postat av Torsten
                      Och lösningen med att ha frigo endast under glaset försår jag inte alls. Har ni så kassa akvarier så rutorna bågnar??
                      Det viktiga är vilken belastning den utsätts för. En ruta som hänger utsätts för en spänningsbelastning av lasten i akvariet, en ruta som har stöd underifrån utsätts inte för spänning utan för press; och det är glas extremt motståndskraftigt mot..
                      Det är att likna vid ett soffbord av glas, där glasskivan hänger i en ram, jämfört med en glasskiva som ligger direkt på golvet. Vilket skulle du vilja ställa dig på?

-- MW

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Ursprungligen postat av Magnus W
                        Det viktiga är vilken belastning den utsätts för. En ruta som hänger utsätts för en spänningsbelastning av lasten i akvariet, en ruta som har stöd underifrån utsätts inte för spänning utan för press; och det är glas extremt motståndskraftigt mot..
                        Det är att likna vid ett soffbord av glas, där glasskivan hänger i en ram, jämfört med en glasskiva som ligger direkt på golvet. Vilket skulle du vilja ställa dig på?

-- MW

Som jag sa tidigare, Om det är så viktigt varför är då inte frigoliten med som standard när du köper ett nytt kar??????
                        Det är ju i så fall en MYCKET viktig detalj som saknas. Jag menar ALLA kar belastas ju mer eller mindre.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Ursprungligen postat av Beast
                          Som jag sa tidigare, Om det är så viktigt varför är då inte frigoliten med som standard när du köper ett nytt kar??????
                          Det är ju i så fall en MYCKET viktig detalj som saknas. Jag menar ALLA kar belastas ju mer eller mindre.
                          För att du köper ett nytt kar...det borde klara betydligt mer påfrestningar än ett kar som har 5-10år på nacken. Sedan är det väl ganska orimligt att akvariehandeln skulle sälja frigolit också även om de visste att det var ytterliggare en säkerhet för konsumenten.

Var och en väljer vad man anser vara viktig detalj...jag anser att spånskiva+frigolit är en viktig detalj för mitt akvarium som har några år på nacken och som står på lecablock.
                          Om jag inte är 100% säker på att akvariet står i lod så hjälper frigoliten till att fördela det tryck som blir och ger både mig och fiskarna en trygg vardag.

Det blev minsann riktigt hallå om detta med spånskiva+frigolit...men jag säger såhär...välj vad ni vill...skyll bara inte på mig att ni inte valde att använda spånskiva+frigolit. []

Kommentar

• Magnus W
                            Användare
                            • April 2003
                            • 101

Ursprungligen postat av Beast
                            För att det kostar pengar för säljaren/tillverkaren.
                            För att det har varit ett otillräckligt konsumenttryck.

Varför är inte en bänk med när man köper akvariet? Är det meningen att det skall stå på golvet? Det var bara något år sen brandvarnare blev standard i hyreslägenheter. Följer det alltid med en cykelhjälm gratis när du köper cykel? MC-hjälm till MC:n? Flytväst till båten? Spännband till takräcket eller släpvagnen?

Det är en mycket viktig detalj som saknas, och det är upp till konsumenten att klaga på tillverkaren/leverantören om vi vill ha någon ändring.

Samtidigt kan man säga att det också är upp till konsumenten att hålla sig informerad om hur en vara skall användas.

-- MW

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Det måste vara pinsamt att få läckage på ett kar med 22mm spånskiva och lika tjock frigg, vad kan det då bero på? ; ) Det kanske aldrig har hänt. Konstaterar bara att det finns många udda föreställningar i hobbyn, det här med golv ochså som oftast är en kraftigt överdriven föreställning och man börjar räkna hållfasthet på golv för att man ska ha ett kar över 500 liter.

Mvh Jari

Kommentar

• shcolsson
                                Användare
                                • January 2005
                                • 256

Jag håller med Stefan. Till mitt 540l har jag bänkskiva+ 35 mm frigolit. Jag anser som många andra att frigoliten tar hand om ojämnheterna.

Jag har faktiskt gett mig på en liten uträkning på hur stort tryck mitt 540 liters gör på frigoliten för att känna mig lite tryggare. Jag har då antagit att karet med vatten,sten och frigolitbakgrund (i mitt fall) väger 600 kg.

Om jag antar att hela bottenytan landar på frigoliten, (vilket jag tror den gör efter ett tag eftersom ramen bör sjunka ner i frigoliten. Då får jag 600kg vilket ger 600000 (g)ram/bottenarean 150cmx60cm(=9000cm2) vilket ger ca 67 gram per cm2. Det är ingen oroväckande siffra anser jag. Jag tror inte att frigoliten ger efter för de trycket.

Räknar jag vad enbart ramen påverkar så blir det helt annat tal.

Samma vikt men annan botten area, jag har antagit att bredden på ramen är 4 cm. Detta ger en botten area på 1680 cm2.
                                Trycket blir då ca 360 g/cm2.

Med det trycket bör ramen sjunka in i frigoliten. Men därefter vilar hela karet på (150x60) på frigoliten och där blir det stopp. Naturens lagar (gravitationen) lär göra så att karet kommer i våg om man anser frigolit som flytande material. Se bara till att inte ha gruskorn eller andra partiklar, (med liten area) mellan glaset och frigoliten.

Detta är min teori som jag tror på. Det är upp till er att bedöma.
                                Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

Arbetssätt...