Frigolit mellan kar och ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Det beror alldeles på vilken dimension du har på frigolitskivan.

Kommentar

• Magnus W
      Användare
      • April 2003
      • 101

Ursprungligen postat av Jonas E
      Så en frigolitskiva skall jämna ut ett tryck från ett 720litersakvarium som inte står i våg?
      Menar du vågrät (plant) eller skevt?
      Oavsett om där är frigolitskiva eller inte är det nog kört om akvariet inte står i våg.
      Om det står skevt så är det kört. om det står snett, t.ex lutar från höger till vänster så kan det luta massor innan det är någon fara.
      Frigolitskivan -- som skall ligga på en stadig bänkskiva -- är till för att jämna ut små ojämnheter i underlaget; inte för att kompensera en skev bänk.

-- MW

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Om det står skevt så är det kört. om det står snett, t.ex lutar från höger till vänster så kan det luta massor innan det är någon fara.
        Frigolitskivan -- som skall ligga på en stadig bänkskiva -- är till för att jämna ut små ojämnheter i underlaget; inte för att kompensera en skev bänk.
        jag menar ifall det står skevt. Ifall ett akvarium inte står i helt våg(på det "skeva" hållet) så är det kört, det har jag uppfattat från Stefan och Christers inlägg. Detta är också självklart, ett akvarium måste stå i våg och sålänge man har en lodstock brukar detta inte vara så svårt. Att tynga ner ställningen när man lodar den (t.ex för att se hur mycket golvet ger med sig) är att rekommendera. Annars kan det se ut som om ställningen inte är i våg alls när man lodar, men väger man ner så kan den vara helt plan(och tvärtom).

Eller är det kanske så att de små ojämnheterna kanske inte har någon större betydelse, de kanske jämnas ut när mer än ett halvt ton vatten trycker på alu-ställningen? Nu snackar jag endast om Aluram mot alu-ställningar och inte om hemmabyggda bänkar, leca-block eller helglasakvarium. Det är nämnligen en helt annan sak.

Men faktum är ändå att jag aldrig sett en butik som haft sina akvarium först på alu-ställning, sen en skiva och frigolit. Det har alltid varit alu-ram rakt på alu-ställningen, i vissa fall helglas på aluställning. Detta även hos många av de odlare jag varit hos. Jag har aldrig hört från någon om dem att ett akvarium skulle ha spruckit för att det stått alu mot alu.

Min uppfattning är fortfarande att alu-ramen skall stå rakt på alu-ställningen då akvarierna verkar vara byggda för detta (vem har hört talas om akvariepaket innehållande spånskiva och frigolitskivor?). Men ni får gärna lov att försöka överbevisa mig ;-)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Min uppfattning är fortfarande att alu-ramen skall stå rakt på alu-ställningen då akvarierna verkar vara byggda för detta (vem har hört talas om akvariepaket innehållande spånskiva och frigolitskivor?). Men ni får gärna lov att försöka överbevisa mig
          Visst är de konstruerade så, men tänk också på att de är konstruerade att stå på ett helt plant golv...de är konstruerade att stå på ett jämnt underlag såsom alu benställningen. Efter ett antal år, och kanske också flyttar, så kan man räkna ut att man kanske kommer till golv där det är väldigt svårt att få hela akvariet perfekt i lod.
          Förslitningar och andra förutsättningar gör att man ibland måste vara mer kreativ än t ex tillverkarna för att skapa bättre förhållande för akvariet.
          Men visst går väl alu akvarier sönder också?? Vad beror det på?

Det är en väldig skillnad att köpa ett helt nytt akvarium eller ett bättre begagnat. Jag kommer aldrig mer att lita på aluminium benställningar till akvarium...trots att tillverkarna gör dessa istället för att leverera lecablock med karen. ;-)

Om butikerna även sålde lecablock, spånskiva och frigolit så kanske de skulle promota för det eller? Du kan ju aldrig lita till 100% på en butiksägare och hans råd då han givetvis vill sälja det han har hemma...
          Senast redigerad av StefanL; 02 November 2005, 21:50.

Kommentar

• roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

Jadu Jonas,

Även om jag till viss del håller med dig i ditt resonemang så har jag, till skillnad från dig, sett väldigt många affärer, odlare och akvarister som har frigolit mellan kar och bänk. Oavsett alu eller ej.

Första karet jag satte upp följde jag en käck liten "avkarie för nybörjare" bok och där rekomenderade de frigolit under karet. Inte sagt att det är rätt för det. Som Stefan säger verkar alla ha sin tro. Och oavsett vilken religion man kör på så återstår ju det faktum att om bottenglaset ger sig så har man en långsammare tömning av vattnet. Ramen sjunker ner lite i frigoliten (tätar till lite) och så ska skivan under frig. göra resten.
            MVH

/ Richard
            http://www.ornemark.com

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

Om ett alukar går läck så är det för att spänningar uppstår, antingen för att det inte är riggat 100% rakt utan att skeva, eller att det med tiden börjar skeva,ex. en fot i ställningen kollapsar eller ett golv svajar med tiden, det är det ena. Det andra är att nån form av åverkan sten som trillar och spräcker bottenskivan eller liknande.

Jag kan verkligen inte se nån annan anledning till att ett alukar ska spricka eller rämna, en fog kanske kan släppa om det blir riktigt gammalt men det är en annan sak. Skiva och frigolit eller inte ser jag som något helt annat än att ha med säkerhet att göra. Dock ska man köra på det man tror på, nog så viktig faktor för den nattliga sömnen men att det är avgörande för om ett kar skall gå läck eller inte köper jag ej.

Mvh Jari

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Vad jag har hört så är meningen med själva alukar med ställning så att trycket skall ligga på själva ramen. Där bottenglaset ska hänga fritt utan någon frigolit eller skivor. Om man nu skulle köra med en skiva eller liknande, kan det hända som för en bekant till mig. Glaset pressas upp, från aluramen och silikonefogarna.

..och alla vet vad som händer då....pang!

Jag kör fritt och kommer aldrig köra varken med frigolit eller skivor mellan alu kar och ställning!
                Det är detta argument som jag inte kan köpa. Vad är det för kraft som pressar upp glaset från aluminiumramen. Ramen i sig väger ju ingenting och utövar en försumbar kraft nedåt.
                Jag kan köpa argumentet om det till exempel är en skiva på 1 dm3 som ligger i mitten under bottenglaset och det är denna som är enda stödet. Men har man en skiva som går ända ut till ramen (som är ca 3 cm bred) så skall det vara väldigt tunga sidoglasrutor och en väldigt tung ljusramp som skulle kunna skapa ett brott på bottenglaset...eller resonerar jag fel?
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Ja, jag tror du resonerar fel. För att träskivan skulle ha någon som helst kraft mot eventuell sprickbildning måste den vara styvare än glasskivan, en spånskiva når aldrig dit. Men det är inte ramp eller sidorutorna som är problemet utan skevheter p g a ojämnt underlag. Extraskivor har som jag ser som enda uppgift att provisoriskt dämpa vattenflödet vid olycka.

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Jag får förtydliga mig lite. Mitt resonemang bygger på att frigolitskivan vilar på en absolut styv botten.
                    Att man har skivorna för att "förlåta" ojämnheter det är jag med på.
                    Det jag funderar över är argumenten för att man inte skall ha en frigolitskiva.
                    På vilket sätt kan det vara skadligt för karet med en skiva?
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Gäst

Ja jag kan bara hålla med att en bottenskiva skulle pressas upp i akvariet oavsett om ramakvariet står direkt på bänken eller på skiva och frigolit som går ända ut till ytterkant håller jag för osannolikt/begriper inte alls?

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Efter ett antal år, och kanske också flyttar, så kan man räkna ut att man kanske kommer till golv där det är väldigt svårt att få hela akvariet perfekt i lod.
                        Detta köper jag inte, det går alltid att få akvariet i lod. Det ska bara arbetas lite hårdare och planeras noggrannare. Framförallt tas hjälp av vänner och folk som har en bra lodstock. Att man på samma gång som man lodar in ställningen tynger ner den är viktigt, annars kan ställningen stå i lod men när akvariet kommer på och tynger så går golvet ner och akvariet kanske t.o.m. står i luften på ett hörn. Det går att få en ställning i lod, även om den kanske är flyttad många gånger. Men en alu-ställning skall ej delas vid flytt då den förlorar rejält med stabilitet och hållfasthet när man tar ut knutarna. Så har man väl tagit ut knutarna en gång och sen ska använda den igen då är ställningen mycket rangligare och kan mycket väl vara svårare att få i lod.

Om däremot en skruv-fot pajar i gängorna och ställningen rämnar så är det en helt annan sak, då hjälper inga skivor mellan akvariet och ställningen.
                        /Jonas

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

För mig handlade det om ett ganska extremt ojämnt golv...men om du säger att man alltid får akvarium i lod så får man väl det. Jag vet hur svårt det var för mig att få det i lod och jag kom nära...men inte exakt. Det har hållt än...kanske pga spånskiva och frigolit? ;-)

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Exakt, det blir ju inte på nanometern men det blir bra och vad jag anser tillräckligt lordrätt. Sen att en akvarieställning i sig självt kan vara sned är ju en anna sak. Men det hör väl inte till resonemanget =)
                            /Jonas

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Min alubänk har blivit spikrak efter 8v, i början kunde jag ana en liten svikting i bottenlinjen men det har sakta försvunnit och trycket från burken verkar ha tryckt till paketet mot parketten så det numera står rakare... skumt men men =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• roccster
                                Användare
                                • August 2004
                                • 583

Nu måste jag bara säga ifrån... Det heter Vattenpass inte lodstock

Snickarn i mig skriker ju när jag läser detta
                                MVH

/ Richard
                                http://www.ornemark.com

Kommentar

Arbetssätt...