Frigolit mellan kar och ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Om man inte använder sig av spånskiva under ett aluminiumkar...på en benställning...så faller ju hela konceptet med frigolitskivan. Tar man bort spånskivan och enbart använder kombon "benställning-frigolitskiva-akvarium" så behöver man ju knappast använda frigoliten då det endast får en funktion mot ramen och benställningen. Frigoliten blir ju helt värdelös direkt under karet...

Spånskivan ger en yta för att frigoliten skall fungera på det sätt man vill att den skall fungera...dvs utjämna eventuella tryck...vare sig det nu är på ramen eller om t ex bottenglaset tyngs ned en aning vid belastning. Nu pratar jag inte om att det ser ut som värsta hängbuken utan mer om en minimal förändring om man har mycket sand och sten i karet.

Jag hade tänkt att bygga ganska fett med stenrösen förut när jag hade Malawiciklider/Tropheus i olika omgångar och därför ville jag ha denna "overkill" i trygghet. Rätt eller fel...karet har varit hur stabilt som helst och just nu har jag en riktig tung stenbumling centralt i karet utan att känna mig nervös över hur det ser ut under karet.

Idag har spånskivan större betydelse då jag använder mig av lecablock som inte till 100% är jämna rakt över och här ligger nu spånskivan med frigoliten ovanpå och jämnar ut tryck och ojämnheter.

Kommentar

• Magnus W
      Användare
      • April 2003
      • 101

Bottnen kan inte tryckas upp (så länge som hela bottnen har stöd underifrån) även om sidoglasen ligger utanför bottenglaset. Tyngden av vattnet, sanden och allt annat inne i akvariet trycker rakt ner på bottenglaset. Det enda som trycker rakt ner utanför bottenglaset är vikten av glasskivorna som är sidoglas.
      De fall när tryck underifrån kan spräcka en botten är när ytan som akvariet står på är ojämn. Då blir det punktbelastning underifrån, och spräckta bottnar, gråt och tandagnisslan.

-- MW
      Senast redigerad av Magnus W; 02 November 2005, 02:22.

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

En liten reflektion: Om det är ett MÅSTE med antingen frigolit och/eller skiva mellan alukar och aluställning, borde då inte dessa följa med som standard när man köper nya kar??? Känns ju lite som att köpa en ny bil men ratten är inte med, det får man lista ut själv vart efter. För vad jag vet så är det ingen som upplyser om detta när du köper ett nytt kar. Tråkigt för en nybörjare om det nu är ett MÅSTE. Har själv aldrig använt frigolit till alukar, och det har gått utmärkt!!
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

Stefan,

Jag håller inte riktigt med dig här...

Jag förstår ditt resonemang när det gäller att avlasta ev. tryck på mitten av karet men vad jag är ute efter är att jämna ut trycket för att inte snedbelasta karet. Säg nu att vi har en alubänk där det i knutar etc. inte är precis jämt. I ett sånt läge skulle ju frigoliten ta bort allt som skulle kunna inverka på att karet inte belastas lika över hela sin längd eller?

Hur mycket hängbuk har du sett på ett kar utan spånskiva? Är glasen verkligen så tunna att de på 50-60cm (i bredd) börjar bågna?
          MVH

/ Richard
          http://www.ornemark.com

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av roccster
            Stefan,

Jag håller inte riktigt med dig här...

Jag förstår ditt resonemang när det gäller att avlasta ev. tryck på mitten av karet men vad jag är ute efter är att jämna ut trycket för att inte snedbelasta karet. Säg nu att vi har en alubänk där det i knutar etc. inte är precis jämt. I ett sånt läge skulle ju frigoliten ta bort allt som skulle kunna inverka på att karet inte belastas lika över hela sin längd eller?

Hur mycket hängbuk har du sett på ett kar utan spånskiva? Är glasen verkligen så tunna att de på 50-60cm (i bredd) börjar bågna?

Visst kan du ha rätt Roccster...angående frigoliten, men jag tycker ändå att den får tveksam funktion. Sedan skrev jag att jag inte menade "hängbuk"...[]

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Förvirrande. Och diskussionen verkar regelbundet återkomma utan en lösning. Denna gång är det Christer och Stefan som företräder de olika skolorna, frigoliten innanför ramen - frigolit under hela ramen, vad ska man tro?

En konkret nytta med skiva under bottenglaset är ju att förloppet vid sprucken botten blir olika, dripp dropp jämfört med dunder och brak.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Egentligen är det liknande funktion på det som Christer skriver och det som jag använder. Om bottenglaset sviktar en aning så tar frigoliten upp det med Christers modell...detsamma gör den faktiskt med min modell. Anledningen till att jag plockar med ramen på frigolitskivan är att ramen inte alltid är rak...eller att underlaget som spånskivan ligger på är rak. Får du en snedvridning med benställning/lecablock så förs det ju över till spånskivan. Om akvariets ram står direkt på spånskivan så har det effekt på akvariet. Låt säga att man ställt upp karet och att det står lite skevt så kommer ju frigoliten under bottenglaset att korrigera det mot glaset medans ramen fortfarande håller skevheten. Detta borde anstränga limfogar. Det ser jag som mer riskabelt...men men jag kan ha fel.

Att det råder delade meningar om detta ser vi ju och kanske är det svårt att verkligen se till vilket alternativ som är bäst...jag är iallafall nöjd med den konstruktion som jag haft under flera år.
                Senast redigerad av StefanL; 02 November 2005, 13:07.

Kommentar

• roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  En konkret nytta med skiva under bottenglaset är ju att förloppet vid sprucken botten blir olika, dripp dropp jämfört med dunder och brak.
                  Och detta argumentet får ju givetvis mig att kila till bygghandeln och få med mig en bit plywood innan jag ställer upp mitt nya kar.

Det känns som om det aldrig får komma på plats.

Hujedamig!
                  MVH

/ Richard
                  http://www.ornemark.com

Kommentar

• Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

Ehm, vad kan en 1cm tjock frigolit-bit göra för att stödja upp ett akvarium som med vatten väger 500kg? De gånger jag använt frigolit till ramakvarium har det bara medfört sig bekymmer.

jag har inte ett enda ramakvarium som inte "bara" står på ramen direkt på antingen en skiva eller alu-stälning. Jag har heller aldrig sett detta hos odlare eller butiker. De borde ju definitivt använda sig av detta ifall akvarierna annars kan spricka (enligt er).

Min åsikt och metod är att väga in ställningen ordentligt och sen smäcka på akvariet, utan vare sig spånskiva (som sväller så fort det kommer vatten på skiten) eller frigolit. Har fungerat här i tre år nu utan läckage.

Snackar vi helglasakvarim så står jag för att man ska ha en skiva (typ plywood eller limträskiva) och sedan frigolit ovanpå. Här fungerar det på ett helt annat sätt.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av Jonas E
                      Ehm, vad kan en 1cm tjock frigolit-bit göra för att stödja upp ett akvarium som med vatten väger 500kg? De gånger jag använt frigolit till ramakvarium har det bara medfört sig bekymmer.

jag har inte ett enda ramakvarium som inte "bara" står på ramen direkt på antingen en skiva eller alu-stälning. Jag har heller aldrig sett detta hos odlare eller butiker. De borde ju definitivt använda sig av detta ifall akvarierna annars kan spricka (enligt er).

Min åsikt och metod är att väga in ställningen ordentligt och sen smäcka på akvariet, utan vare sig spånskiva (som sväller så fort det kommer vatten på skiten) eller frigolit. Har fungerat här i tre år nu utan läckage.

Snackar vi helglasakvarim så står jag för att man ska ha en skiva (typ plywood eller limträskiva) och sedan frigolit ovanpå. Här fungerar det på ett helt annat sätt.

Håller med Jonas E fullständigt! Har kört utan frigolit till alukar i över 15 år utan det minsta bekymmer.
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Vad jag har hört så är meningen med själva alukar med ställning så att trycket skall ligga på själva ramen. Där bottenglaset ska hänga fritt utan någon frigolit eller skivor. Om man nu skulle köra med en skiva eller liknande, kan det hända som för en bekant till mig. Glaset pressas upp, från aluramen och silikonefogarna.

..och alla vet vad som händer då....pang!

Jag kör fritt och kommer aldrig köra varken med frigolit eller skivor mellan alu kar och ställning!
                        Mvh Alex

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Alex, det du beskrivit höll hända mig med ett 80-liters och sliconfogen började släppa. Som tur var så började akvariet läcka innan något allvaligare hände så en akvariepolare fick silicona om akvariet. En himla tur att jag inte var på semester =)
                          /Jonas

Kommentar

• Magnus W
                            Användare
                            • April 2003
                            • 101

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            ... Glaset pressas upp, från aluramen och silikonefogarna.
                            Hur skulle det gå till? Vilken kraft är det som "pressar upp" glaset? Vikten som ligger på bottenglaset är den sammanlagta vikten av vatten grus och fiskar. "Kraften" som "pressar" underifrån är exakt lika stor, i annat fall skulle akvariet falla ner eller stiga upp i taket. Det finns ingen aktiv kraft som pressar nerifrån, det finns bara ett mottryck från bänken. Den kraft som vilar på själva kanterna är en del av akvariets vikt. Dvs summan av vikten av glasskivorna som är sidoglas, och den eventuella ramen. Vattnet och det övriga innehållet trycker rakt ner på bottenglaset, och är relativt jämnt fördelat. Om någonting "pressar upp" bottnen underifrån så beror detta på ett ojämnt underlag, ingenting annat.

-- MW

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Jag kan bara säga att alla har sin tro på hur saker och ting ska vara...om det ena är rätt eller fel visas väl egentligen först då akvarierna går sönder?

Det är inte heller alltid det lättaste att väga in benställningen så att karet står fullständigt i våg...och så länge man inte kan vara 100% säker så är man ute på lite främmande mark. Därför har då detta med spånskiva+frigolit uppkommit för min del...
                              Senast redigerad av StefanL; 02 November 2005, 19:44.

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Så en frigolitskiva skall jämna ut ett tryck från ett 720litersakvarium som inte står i våg? Oavsett om där är frigolitskiva eller inte är det nog kört om akvariet inte står i våg.
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...