Frigolit mellan kar och ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Frigolit mellan kar och ställning

Har funderat på det här med frigolit mellan ett alu.kar och ställningen. Har hört att man inte bör ha det, men jag förstår inte varför.
    Någon som sitter inne med kunskaper i ämnet och vill dela med sig.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag har det men det behöver täcka hela akvariet, helst gå lite utanför..dvs för att ramen skall vila på frigoliten och spånskivan. Belastar man bottenglaset tungt så finns frigoliten där för att tryckutjämna och skapa stöd. Om man gör frigoliten enbart i storleken som bottenglaset så riskerar det att skapa tryck underifrån vilket kan göra limfogarna svaga...

Jag hade benställning-2cm spånskiva-2cm frigolitskiva-akvarium. Nu har jag lecablock istället för benställning.

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
      Om man gör frigoliten enbart i storleken som bottenglaset så riskerar det att skapa tryck underifrån vilket kan göra limfogarna svaga...
      Här är jag inte med riktigt. Vilken limfog är det som försvagas?
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Akvariets limning...det är iallafall den enda risk jag hört talas om. Ramen ligger utanför frigoliten och "hänger" medans tryck skapas underifrån mot bottenglaset. Det kan förskjuta så att limfogar skadas.

Invänta svar ifrån någon akvariekonstruktör, men jag kan säga att jag aldrig haft de minsta problem med den konstruktion jag gjort med spånskiva och frigolit...det har snarare känns betydligt tryggare att ha det så.

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Men ramen väger ju inget, dessutom så sitter den väl utanför själva karet
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Jag tycker nog att frigolit bara behövs om möbeln man tänker ställa det på är lite ojämn, dålig finish på, i övrigt ser jag ingen anledning att ha frigg när det gäller ramkar och absolut inte när det är fråga om aluminiumställning.

Om inte karet är riggat rakt, det vill säga inte skevar hörnen emellan så finns ingen frigg i världen som så att säga förlåter det. Men hur det är med helglasare törs jag inte uttala mig om men det känns som det är samma där.

Mvh Jari

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Ursprungligen postat av jarinen
              Men hur det är med helglasare törs jag inte uttala mig om men det känns som det är samma där.
              Jag skulle inte våga ställa glaset direkt på ramen, tänk om det ligger ett aldrig så litet gruskorn där.....
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Stfan,

Menar du att man ska ha Aluställning, Spånskiva och Frigolit innan karet? Varför en spånskiva?

Frigoliten kan jag förstå men en spånskiva verkar var en del overkill eller? Har den någon funktion över huvudtaget?
                MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

• Helenai
                  Användare
                  • October 2004
                  • 269

Mina akvarier är helglas och limmade så att väggarna står på bottenglaset. Då kan botten inte tryckas upp på det sätt som Stefan Larsson skissar på. Följaktligen räcker det att frigoliten mellan alu-ställningen och karet ligger i linje med karen (nu har jag inte någon alu-ställning, jag har lecablock+spånskiva+frigolit, men om jag hade haft...).

Om karet istället har alu-ram ska det, enligt vad jag hört, ställas direkt på alu-ställningen utan frigolit emellan, samma gäller om det hade stått på spånskiva. Orsaken lär vara att frigoliten trycks ihop mer under själva ramen (tyngden tas ju ner där) och sedan börjar trycka mot bottenglaset. Då trycks bottenglaset uppåt, vilket de inte är konstruerade för.
                  Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Det som vi rekomenderar är först alubänk sedan tjock hård skiva och sedan en frigolit eller liggunderlag som är lika tjock som aluramen på akvariet och denna ska ligga innanför ramen
                    dvs ramen står stumt på den hårda skivan och håller fast alla rutorna nertill där trycket är högst
                    samtidigt ligger botten på akvariet på en mysig frigolit eller liggunderlag
                    men det är ju klart viktigare när akvariebotten 200x100cm och kanske inte så viktigt när akvariet är 60x30 cm
                    ha det så bra
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

ursprungligt från Helenai
                      Mina akvarier är helglas och limmade så att väggarna står på bottenglaset. Då kan botten inte tryckas upp
                      Vid helglasakvarier.
                      Så gjorde man förr men det är fel för att botten ska kunna röra sig och därmed spricker det inte lika ofta
                      det finns även en anledning till att om man går upp i grovlek på botten så har du en större limfog på botten där trycket är störst
                      vänligen
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Jag skulle inte våga ställa glaset direkt på ramen, tänk om det ligger ett aldrig så litet gruskorn där.....
                        Det ska inte ligga gruskorn där ! ; ) , hur ofta riggar man ett kar , man har tid och tålamod att vara kompromisslös.

Alltså skiva och frigolit mellan kar o ram är ju ytterst oestetiskt och om tillverkarna rekommenderar att inget ha emellan, varför inte ta fasta på det?.

Mvh Jari

Kommentar

• roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

Nu måste jag bara spekulera vidare här...

Om man har en aluminium ram och vill utesluta ev. ojämnheter så nog borde en 1cm frig. skiva göra susen. Om man placerar en 1cm skiva på alu-bänken (oestetiskt eller ej) så sjunker ramen ner något i skivan men sjunker karet verkligen ner ända till glaset (förutsatt att skivan nu är större än ramen och att ramen står på skivan)? Det är ju en ganska stor (lång) yta som ska tryckas ner. Kollar jag på mitt kar har jag säkert 5mm från ytterkant Alu-ram in till glas.
                          Och jag förstår fortfarande inte vad en träskiva har för funktion innan frigoliten. Ramen sjunker ju inte ner mindre i frigoliten bara för att det ligger en spånskiva under.
                          MVH

/ Richard
                          http://www.ornemark.com

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av roccster
                            Och jag förstår fortfarande inte vad en träskiva har för funktion innan frigoliten. Ramen sjunker ju inte ner mindre i frigoliten bara för att det ligger en spånskiva under.
                            Det gör inte jag heller? Skulle en spånskiva vara hårdare än aluramen??

Att man har både skiva och friggskiva verkar de flesta vara eniga om när det är helglas.

Kul ämne hoppas det fortsätter nåt varv till

mvh Lennart

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

En liten spekulering i ämnet.

Spånskivan skapar nog bara en trygghetskänsla eftersom människan tror mer på det hon ser och finner logiskt än hur det verkligen ligger till. Om man tex har en 3cmtjock skiva mellan alubänk och aluram så kommer det att se stabilare ut för vissa viket inger en lugnande känsla även om en byggnadsingenjör skulle förklara att det är bättre utan...
                              200mm reglar av balsaträ som ben kommer att se stabilare ut än 20mm reglar som ben av kolnanorör(om det nu finns) som är fruktansvärt mycket starkare, ögat ger oss en känsla för vad som känns rätt eller fel oavsett hur fel det har.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...