Fötter till alu-ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Fötter till alu-ställning

    Ville bara dela med mig.

    Justerbara fötter till aluminiumställningar (de mer robusta i järn) verkar kunna variera hur mycket som helst i pris. En nätaffär tar 89:- Om det är styck vet jag inte men det låter helt befängt. En annan handlare tar 40:-/st och den tredje jag frågade tog 30:-/st (vilket börjar låta rimligt).

    Har man bil och kan ta sig ut till metallvaruhuset direkt och då kostar de 19:-/st + moms (i Göteborg).

    Ännu ett exempel på hur något kan dra iväg flera hundra procent bara för man skriver akvaristik framför.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Nu är det så att det är fri prissättning vilket är bra.
    men det finns en anledning till och om du tror att det bara finns en sorts fot glöm det
    först har vi olika typer av aluminium, det enda dom flesta har gemensamt är att dom på utsidan har mått 25x25mm, dom kan vara räfflade eller runda hörn på insidan även godstjockleken varierar från värsta skiten på 1mm eller lite bättre 1.5mm ibland finns även 2mm eller dom bästa 2,2mm det finns även med en förstärkningsprofil.
    För att återgå till fötter
    en del har plastinsats med ställbar plaststång (lagom till 30kg akvarium)
    plastinsats med stålskruv 6mm (lagom till 300kg akvarium)
    stålinsats med 8mm stålskruv (lagom till mindre akvarieställningar)
    Stålinsats med 15mm stålskruv samt stor alufot (bäst passar hur stora ställningar som helst och om golvet sjunker så är det helt onödigt att tömma akvarierna det är bara och ta fram en skiftnyckel och skruva upp ställningen
    vänligen
    Christer
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

      #3
      Bang on target pal!

      Jag tar givetvis tillbaka min ogrundade kritik i ovanstående inlägg. Jag borde ha gjort mer detektivarbete och luskat reda på exakt hur de olika fötterna är konstruerade men som han sa i Götakanal, jag har helt enkelt inte tiiiiiiiiid.

      Jag ville ha tag i fötter till mina 6 ben (sjyst mening) utan att behöva betala lika mycket som ställningen kostade. Jag forskade på nätet och ringde runt. Jag jämförde bilder på nätet där man givetvis inte kan se insidan på foten. Du som driver butik kanske vet hur godset är konstruerat på de som säljs på metallvaruhuset (inne i plasten är det stål)? Eller har de 4 olika gods där också? Diametern på bulten är 8mm.
      Senast redigerad av roccster; 31 October 2005, 22:03.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Du gjorde mig en tjänst gissa vilka fötter jag säljer tack och nästa gång pratar vi om knutar dom är inte heller att leka med, men billiga är dom inte (samlar till en Viper)
        vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Jag hoppas verkligen det är dessa jag köpte och att de är bra annars river jag mitt hår
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Tusen tack för tipset!

            Och tack för tipset på en hemsida som innehåller frasen "finns tillgängliga på vår elektroniska hemsida"
            Tony Englund

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Det som händer med fötter som har en tjärna av plast är att av hög tyngd och åldrande (låt oss säga att dom tappar kalsingarna)
              dvs foten åker in i röret och ditt fina akvarium lutar ca 3cm
              och har man ett akvarium på 200x60x60 betyder det att exakt 18 liter vatten är på väg i vattenfallet ner på parketten
              och vad kan vi lära oss om detta, jo 99% av alla knutar o fötter är överhuvudtaget inte gjorda för akvarier utan för tex mässor typ hålla upp en banderoll av papper totalvikt 5kg
              vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

                #8
                Hahaha.... Ja den frasen är inte att leka med.

                Knutarna är verkligen inte att leka med de heller. Där lönar det sig absolut inte att bygga en bänk från scratch (om det nu inte är special, special mått).

                Men fötterna är billiga. Köp på er så att ni har, köp en gäng till frugan också när ni ändå är igång =)

                Vill också poängtera att jag absolut inte klankar ner på butiker/nät som tar ett par spänn eller 10 för att firra bra grejjer. Hade jag hittat dessa för 30:- hos min handlare (som bara hade 3) så hade jag inte makat mig iväg till grossisten (lat som jag är).
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                Arbetssätt...