Vilken multivitamin i räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • May 2003
    • 183

    Vilken multivitamin i räkmix?

    Jag var på apoteket och köpte multi tolv till mig själv men jag tänkte att man kanske kan andvända det i räkmixen. Finns det några ämnen man ska akta sig för eller är det bara att köra.
    Mvh/Fredrik
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

    #2
    Jag använder frukt och grönsaker istället eftersom det kanske finns 100-tals eller 1000-tals olika ämnen (bl.a. mineraler) i frukt och grönt som är nyttigt, inte bara vitaminer.

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • May 2003
      • 183

      #3
      Det är 12 vitaminer och 12 mineraler i multi tolv tycker detta borde räcka.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Det kommer en bra artikel om räkmix i nästa nummer av Ciklidbladet.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • roni
          Användare
          • May 2003
          • 183

          #5
          finns det ingen som vet om det finns nått som är farligt i multi tolv.
          Mvh/Fredrik

          Kommentar

          • terpentin
            Användare
            • February 2005
            • 135

            #6
            Ursprungligen postat av roni
            Jag var på apoteket och köpte multi tolv till mig själv men jag tänkte att man kanske kan andvända det i räkmixen. Finns det några ämnen man ska akta sig för eller är det bara att köra.
            jag skulle absolut inte använda det. fiskars (grov generalisering såklart) näringsbehov borde rimligen inte vara jämförbart med människors. dessutom innehåller multi12 sötningsmedel (minns inte vilket) vilket rimligen inte borde vara en del av fiskarnas kost. ta i sånt som finns i deras naturliga miljö... skaldjur, fisk, insekter, alger, grönt osv osv... eller närmast tänkbara substitut.
            alternativt tar du reda på dina fiskarns näringsbehov och köper alla vitaminer, vitaminer, aminosyror, lipider och spårämnen i ren form (alltså inga tabletter med bindningsmedel osv.) och blandar själv.


            OT: förresten finns det både bättre och billigare alternativ till multi12 för människor.
            "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

            "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Jag vet att det gar hitta multivitamintabletter med ungefar samma sammansattning som Fishtamin. Du far ta och jamfora och rakna. Jag har for mig att det var ungefar en tablett/ kg mix som blev samma som det rekomenderade med Fishtamin. Jod brukar tas upp som ett amne som man inte ska tillsatta, men om det ar sant vet jag inte. Jag kanner manga som slanger i en multivitamin i mixen utan att fiskarna har dott, men om det ar bra eller daligt vet jag inte. Fishtamin daremot vet jag ar en utmarkt produkt!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...