Supervitaprick/ Singaporevitaprick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Supervitaprick/ Singaporevitaprick

    I England graserar en "ny" vita prick. Prickarna ar mindre, ingen medecin hjalper och fiskarna dor. Nagon som vet vad det ar for nagot? Kanske dags att fundera pa att skaffa sig karantansakvarium! Las mer pa http://britishcichlid.com/phpbb/viewtopic.php?t=781
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Vet inte vad det är, men multiresistenta fiskpatogener är inget nytt. Profylaktisk dosering av medicin i fiskfarmerna = bra idé på kort sikt, dålig idé på lång sikt.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Mm, karantänakvarium hör till det där som jag i vart fall alltid tänkt att jag borde skaffa... och så har jag tänkt i säkert 20 år. Inför nya odlingslokalen är det äntligen dags - nu blir det av!! Har hört en hel del kring märklig fiskdöd av just firrar från Asien, men aldrig hört talas om just den varianten av vita prick. Månne är det verkligen dags att börja tänka efter hur man introducerar firrarna i sin egen miljö.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

        #4
        Supervitaprick finns i sverige sedan 6-8 månader,flera zoobutiker har klagat på att den vanliga vitaprickmedicinen(waterlife) inte hjälper , enligt grossiten vet waterlife om det och de har fått klagomål från flera länder .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Det är iof inte Waterlifes fel. Men i allafall. Kanske dags att börja se upp på allvar om superresitenta parasiter hittar vägen till våra kar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...