Köp och flytt av akvarium som är igång!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • February 2003
    • 48

    Köp och flytt av akvarium som är igång!?

    Tjena!

    Tänkte köpa etT 540 kar med tillhörande fisk, akvariet är alltså igång där det står hos säljaren. Tänkte transportera fisken i frigolitlådor, ta med karet och filter mm och sätt upp karet hemma för att låta fisken gå i det igen.

    Frågan är om det funkar att sätta upp det igen när man kommer hem , och låta fisken gå tillbaka i det med en gång, hur går det med nedbrytningsbakterier osv...

    Är det nån som har några goda råd?

    Transporten blir ca 15 mil.

    Tacksam för tips och ideer!!!

    Mikael
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    #2



    Om du lägger filtermaterialet i vatten under transporten så borde de goda bakterierna klara sig. Utan cirkulation i 1,5 timmar är inga problem.
    Samma sak med sanden.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Engstad
      Användare
      • February 2003
      • 48

      #3
      Tackar för svar!!!

      Hur gick för dej då?

      Det är ett gäng troffar som ska flyttas, så det är lite nevöst för vi är nybörjare på dom...

      Men det borde väl funka då eftersom karet nu innehåller både sten och grus!?

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        Engstad; Den lilla mängd vatten som blir...kvar i t.ex filet lär ju inte bli giftigt och bakterierna överlever garanterat! Jag skulle bara se till att jag tog fisken uppdelade i flera påsar - så att dom inte har för roligt med varandra under resan!

        Sen kan du fråga killen som du köper fisken av vilket pH osv han har i karet, om han tillsätter något i vattnet osv så att du får så lika vattenvärden som möjligt, för att inte stressa fisken när den ska i! Nu har jag själv inga troffar, men det lär ju ta en liten stund innan karet är på plats, fyllt och med rätt temp osv så att ha en hink eller något som du kan sätta en pump i vore kanske inte fel? (om du inte har ett annat kar dom kan gå i???)

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Engstad,

          Har inte gjort bytet än. Karet blev klart igår så om allt går som det ska gör jag det ikväll.

          Sen kommer rapport och bilder, var så säker
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          Arbetssätt...