Hur får man bra biologisk filtrering i ett surt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • January 2005
    • 25

    Hur får man bra biologisk filtrering i ett surt kar

    Hej

    Efter att ha läst att vid ph under 6 fungerar biologiska filter ganska dåligt. Så undrar jag om det är någon som vet om någon filtertyp som är bättre än någon annan. Tänkte använda ett ytterfilter med lämpligt filtermaterial samt bla torvgranulat, men är öppen för alla förslag.
    Har redan gjort ett test med ett kar där jag hade ett par dvärg gäddor och vet hur jag skall få ett stabilt ph. Målet är altså att köra ett kar med ph 5 ca, uten att oroa sig för att filterkapaciteten skall vara otilräcklig

    Fiskarna är 4st Biotecus Opercularis som skall få ett 240l kar anpassat för dem själva, med fin sand mycket öppna simytor samt några små tetror. Är däremot som sagt lite orolig för att filterna inte skall fungera. Med så få fiskar i karet är det kanske ingen större fara, men tanken är ju att odla på dem med och då kommer belastningen öka markant med en yngelsvärm som skall äta konstant. Hur gör ni andra?

    Tacksam för svar
    //D
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Det här är en äkta luring. Har en del funderingar, men inte testat dem än. Finns några olika vägar att gå. Minimal fiskbelastning, hyfsad cirkulation samt växter som suger ammonium är en tanke. Troligen funkar flytväxter bäst, då de klipper CO2 från luften. Tillsätt enbart lite micro-gödning och gallra ur dem efterhand som de växer till sig. Klurigt att hitta arter som funkar bra vid låga pH bara. Kompletterande så ser man till att få väck alla avfallsämnen innan de ens blivit farliga för firrarna. Det är de senare lösningarna jag klurar på, men vill inte sprida något som jag inte provat än.

    Vid pH fem så kan du nog lugnt räkna med att nitrifieringen är lika med noll, så det spelar sannolikt ingen större roll även om du har ett filter på dubbla akvariets storlek - finns det ingen nitrifiering så spelar ju filtervolymen ingen roll.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 October 2005, 14:48.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • dedlander
      Användare
      • January 2005
      • 25

      #3
      Hur är det med UV-filter? kan det avhjälpa något?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        UV-filter spelar ingen roll för nitrifieringen, de klipper bakterier och sådant i vattnet. Därmed går det att stoppa/minska risken för en del sjukdomar med hjälp av UV, men mot ammoniumförgiftning hjälper de inte. Fiskbelastningen i karet låter rätt liten i allafall, så jag undrar om inte mitt första tips kan funka riktigt bra - flytväxter, lite microgödning samt att vara noggrann med vattenbyten. Indikation på att karet inte funkar är algblomning - men jag tror risken är liten med de förutsättningar du beskriver.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...