melanochromis cyanehabdos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawikalle
    Användare
    • September 2005
    • 31

    melanochromis cyanehabdos

    Akvariet funkar rätt bra tycker ja själv.

    Uppsättning just nu i mitt 210L malawi:
    (1+4) rödzebra
    (1+1) golden
    5 st maingano ev.(1+4) Har 3 dominanta som håller revir och 2 icke. =3 hane och 2 honor??

    Mainganon funkar bra ihop med de andra men funkar inte helt kanon med varandra. Har köpt 5 som antagligen skulle vara 1hane+4honor men jag är tveksam till om så är fallet.
    2 st är utsatta och icke utfärgade som får hänga vid ytan.
    Kollade med akvarieaffären som sa att det inte gick till 100% att se skillnad förräns man sett vilka som ruvar men att jag gärna får komma in med ev. extra hanar och byta.
    Jag har hört att de inte går att se kön på könsöppningarna förräns de lekt första gången. Stämmer det?

    Får jag inte bukt på't snart så byter jag till en annan art eller kör hårt på rödzebra och golden men mainganon är ju så läcker!

    Om jag fångar alla maingano för kontroll, borde jag kunna ställa diagnos då?

    Såg precis en dominant maingano locka in en icke dominant i en grotta i 20 sek. = hane och hona??

    Mot hinken, dax för vattenbyte=)
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Det går att se undertill innan de lekt, men det är inte lätt. Efter de lekt blir skillnaden mellan hona och hane mycket större. Sen tycker jag väl inte du skall byta fisk bara för du inte känner till könen på dem. Ge det 6-8 månader så kommer du säkert se om det blir lek eller inte.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Malawikalle
      Användare
      • September 2005
      • 31

      #3
      okej. sant. men det är så frustrerande att inte veta vilket kön det är. då det är nackdel med fler hanar än 1 kanske 2.
      Är det möjligt att ha en grupp auloncara tillsammans med rödzebra och golden, isf vilken?
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

      Kommentar

      Arbetssätt...