Chilumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisabeth
    Användare
    • December 2012
    • 124

    Chilumba

    En fundering över Tropheus Chilumba,en ny fisk för mej så jag undrar om alla oavsett kön är gul/oranga som unga och sedan ändrar hanen färg?
    Eller föds de med olika färg.
    Köpte 4 st på Örebro klubbens auktion i lördags,men hittar inte någon information om hur de ser ut som små.
    LISA
    lisa
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Alla Tropheops chilumba har honans färg som yngel (det gäller de flesta mbunas). Hanarna brukar börja färga om vid 4-6cm storlek och får då den snygga röd/lila teckningen.

    Om du har möjlighet att få tag på några fler tror jag du får en mer harmonisk grupp då de kan vara lite småtjuriga på varandra, men totalt sett är det en riktigt trevlig firre.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Trevlig firre det där, men som Tony antyder, en av de absolut mest aggressiva mbuna man kan ha. Håll den inte för små akvarium, minst 300 liter skulle jag nästan vilja säga. Jag höll en annan tropheops i ett 250 och det slutade med att jag har en hona kvar ungefär. Nu går de i ett 540 bara för det och som tur är har jag yngel på den som är 4-5cm som får hoppa med dem sen. Hanen var riktigt brutal och simmade in i honornas sida tills de dog helt enkelt. Inte bra. Fort gick det också.

      Så behöver det iofs inte alls bli. Får man en bra grupp med rätt könsfördelning, inredning etc. kan det säkert funka hur bra som helst.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Det med den extrema aggressionen är nog högst individuell. Jag har haft både mördare och mesar av chilumba, men att låta en grupp växa upp tillsammans gör nog att man har störst möjlighet att få en fungerande grupp.
        Tony Englund

        Kommentar

        • lisabeth
          Användare
          • December 2012
          • 124

          #5
          Ok,då vet jag, alla är vackert orange ,de 3 största är ca 7cm och den minsta 4 ,så då är det nog 4 honor jag har. Återstår att se humöret på dom,är dom som Lombardi som vi hade ligger dom risigt till.Men det finns ju stora burkar här så då får dom väl bo där.Såg att Aqvarium Malawi i stan hade hanar VF,så vi får se om de får herr sällskap eller ej.
          lisa

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            just deras "interna-aggressivitet" är extrem tycker jag-som L.Fuelliborni ungefär..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Hmm, lombardoi påstås oftast vara helt hopplöst aggressiva, men mina håller sig på mattan. Har 2+4 i ett 220-liters vilket borde vara helt omöjligt, men båda hanarna är hela och fina och honorna leker med jämna mellanrum. Samma sak där tycker jag, individuellt. Man får helt enkelt ha lite tur
              Tony Englund

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

                #8
                2-3 hanar och ett gäng honor ger ofta ett helt annat beteende än 1 + X. Jag har ofta fått dödsfall med 1 + X, men genom att öka antalet hanar så har aggressiviteten reducerats, vänts mot hanarna istället och sparat många liv. Men det är erfarenheter från andra Mbuna än Tropheops.
                //Robert

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  De är klart aggresiva inom arten och därför skulle jag till och med rekomendera 375 eller mer för dessa, eller iallafall 1,5 meters kar. Det är en hisklig fart på dem när de jagar varandra. Jag har haft stora problem att kompletera med fler honor, då har de gamla honorna varit på de nya väldigt freneteiskt. Då kändes 375 liter för litet.
                  De är dock väldigt snygga och mina är inte så aggresiva som en del andra verkar vara. Har egentligen bara goda erfarenheter av dem. Tuffa är dom, men det är också lite av charmen.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • BaskeIF
                    Användare
                    • October 2005
                    • 17

                    #10
                    Jag har 11 st, 4+7 (tror jag iallafall) som går i ett 720 liters tillsammans med venustusar som är ca 15 cm och där bestämmer chilumba hanen totalt han jagar och biter efter den största venustus hannen så man kan ju lugnt säga att dom inte är några mesar precis.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Hehe, nej, mesar är dom inte.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      Arbetssätt...