Fluval 404

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Atra
    Användare
    • October 2005
    • 42

    Fluval 404

    Har precis köpt ett ytterfilter av ovanstående modell, den har varit igång i 2 dygn nu och jag upplever den som allt annat än tyst (bortskämd med fluval 4+ som är helt ljudlösa)
    Är det någon mer än jag som upplever att 404:an skorrar och har sej? Förmodligen är det lite luft kvar i den men jag tycker den skorrar onödigt mkt i alla fall.
    "What is not done, cannot be undone."



    Matti Nykänen
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    Den kan låta lite extra mycket i början om det är luft i den. Det minskar med tiden. Om du köpt den begagnad kan det krävas impellerbyte för att få ner ljudnivån. Men tyst det blir den aldrig, den gamla skördetröskan.
    MVH
    magnus

    Kommentar

    • cybercimon
      Användare
      • February 2005
      • 147

      #3
      Min 404 lät nästan inget,mer än ett litet surande.
      Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
      Sydamerika och Afrika.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Luta det, skaka det så att luften följer med vattnet ut.
        Filter skall vara TYSTA, annars är det fel på dem (oavsett märke).

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

          #5
          Jasså??? har aldrig haft ett filter som är helt ljudlöst. Min erfarenhet är dessutom ju större de är (inom samma märke) desto mer vibrationsljud och dylikt kommer. Olika märken låter även olika mycket....
          //Robert

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #6
            Det finns inga tysta filter.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Tyst är inte med naturnödvändighet detsamma som ljudlöst.
              För mig är tyst att en grej inte ger så myckt ljud från sig i den miljö den står i att man upplver det som störande, alltså kan ett filter som av en upplevs som "ljudlöst" av en en annan person i en annan miljö upplevas som störande bullrigt även om det ger lika mycket ljud från sig.
              Om Dr.Atra upplever sitt filter som störande KAN ju vara så att det är luft i det som inte försvinner av sig självt eller att filtret suger tjuvluft
              En annan möjlig anledning skulle kunna vara att det är en inkörningsgrej (vissa upplever det som att filtren tystnar efter en tid) eller att han har haft allt för höga förväntningar på hur tyst filtret skulle vara och därför är missnöjd.
              Hur det vill med den saken, ett filter skall väl ändock rimligtvis vara såpass tyst att det inte upplevs som störande, eller hur?
              Visst, är impellern eller impelleraxeln sliten eller skadad kan den behöva bytas för att det skall bli bra på samma sätt som att det kan behövas en slangklämma eller två att få läckande slangkopplingar täta.
              Men nog finns det väl tysta filter, även om de inte är helt ljudlösa., eller hur Magnus?

              Kommentar

              • ebbe_20
                Användare
                • February 2005
                • 283

                #8
                håller med ljudlöst finns de?? :-)

                lite surr är väl skönt hör man ju att pumparna jobbar .. skulle nästan bli lite rädd om jag går in i vardagsrummet och de inte låter ens lite från akvariet
                MVh
                Ebbe

                Kommentar

                • cybercimon
                  Användare
                  • February 2005
                  • 147

                  #9
                  Tysta finns det. Min fluvalpumpar är väldigt tysta. Men inte ljudlösa.
                  Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                  Sydamerika och Afrika.

                  Kommentar

                  • Pejan
                    Användare
                    • May 2005
                    • 204

                    #10
                    Införskaffade ett nytt Fluval 404 i våras. Tyckte också att det surrade lite väl mycket, så jag byggde en låda i trä, där filtret fick stå. På toppen ett tvådelat lock där jag kunde dra ut slangarna. Denna lösning var bra ett antal månader, fram tills en dag då det verkligen började "skorra", det hördes väl fastän det stod i lådan. Hade iväg hela "filterlocket" till butiken där de provade det och lyckades på något sätt få det tyst. Dock han jag inte mer än hem och montera det igen innan ljudet var tillbaka. För att göra en lång historia kort, så fick jag ett helt nytt lock som ersättning. Nu låter det OK, men att få ett helt ljudlöst filter låter i mina öron som en Utopi. Lite ljud får du nog räkna med, men tycker du att det är för mycket är mitt råd att du kontaktar butiken där du köpte det.

                    Hälsar Peter

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

                      #11
                      Tackar vet jag dom gammla Flyvalarna....den runda modellen
                      Har två sånna och med nya rotorer, axlar och bussningar....mycket låg ljudnivå, vågar säga att dom är till och med tystare än dom nyare rektangulära fulvalsen...
                      Jag har nästan mer ljudnivå på ventilationen i lägenheten så jag kan inte klaga.

                      Men Dr. Arta, vänta tills luften går ur filtret helt och med tiden kommer de lägga sej en liten beläggning inne i motordelen och den kommer automatiskt tystna...
                      Vad jag vet så har en helt ny eller helt rengjord begagnad pump en tendens att "morra" lite..

                      Mvh Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      • Dr.Atra
                        Användare
                        • October 2005
                        • 42

                        #12
                        Woohoo den blir tystare och tystare för var dag som går :-)
                        "What is not done, cannot be undone."



                        Matti Nykänen

                        Kommentar

                        • BigFish
                          Användare
                          • February 2005
                          • 21

                          #13
                          Mer och mer...

                          Min 404:a lät väldigt lite i början, ett mysigt litet surrande. Nu, 10 månader senare låter det betydligt mer. Jag ska inte säga att det knackar och låter trasigt men den låter starkare och hårdare, snudd på skorrande. Trodde att det kanske var nåt skit i impellern eller något som var löst men jag har inte lyckats få bort ljudet trots att jag plockats isär och rengjort det flera gånger sedan ljudet kom. Jag har gått bet...
                          Vänliga Hälsningar,
                          Jonas

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #14
                            Dom är ju inte billiga bara för att fabrikanten är snäll utan det är en lägre tillverkningskostnad på dem mot en del andra filter som är betydligt ljudsnålare.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...