Hur fungerar denna kläckare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Hur fungerar denna kläckare?

    Någon som har erfarenhet hur denna artemiakläckare fungerar?

    Stefan63
  • Gäst

    #2
    Exakt vet jag ej,
    men det ser som den klassiska uppochnedvända konen många gör en liknande variant med en vanlig 1,5 liters pet flaska och gör hål i korken för syreslangen,man kan även sätta en kran som kopplas till luftpump. botten skärs upp ,flaskan upp och ned vatten salt och ägg fylls i luftpumpen på. Äggen virvlar runt efter ca 1 dygn har dessa kläckt.

    Vid skörd så slår man av luften äggskalen flyter då upp till ytan, belys nedre delen vid korken artemian samlas där och kan lätt sugas/tappas ur för fodring. en del sköljer artemian för att inte ändra vattnet i akvariet, jag gör det inte.

    Konen på bilden ser ut att fungera på liknande vis. Lycka till

    mvh Lennart

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

      #3
      Jag gjorde också en sådan som Lennart beskriver (sök här så finner du detaljerade instruktioner).

      En sak jag undrar är vad du ska ha Artemian till? Anledningen till detta är därför att jag meckade också med Artemia första gången jag fick yngel men lärde mig snabt att räkmixen funkade väldigt bra. Har nyligen fått en liten kull av Malawiyngel och dessa har jag dragit upp till drygt 2cm nu och de har bara fått smulad räkmix. Alla växer bra och jag ser ingen skillnad på dessa och på de som fick Artemia.

      Sen är Artemian säkert nyttigare och roligare för dem att äta men är det värt besväret?
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Stefan63
        Användare
        • February 2005
        • 192

        #4
        Idag använder jag den runda skålen, men tycker att den ger väldigt lite artemia.
        När jag ska göra en ny "sats" ser det ut som att skalen ligger på botten och de som inte kläckts ligger på ytan.

        Eller kan det vara tvärt om, så det som ligger på botten är de som inte kläckts och skalen på ytan?
        Det borde ju vara så om man nu ska belysa botten när man tömmer ut artemian.

        Visst är det en hel del jobb att hålla på att kläcka, men jag ser inte det som ett större arbete. Jag tror att artemia de första 2 veckorna är en bra start och man sedan går över till andra foder.
        Stefan63

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Stefan med den runda skålen menar väl du den som har ett hål i locket och en inbyggd labyrint där den kläckta artemian simmar mot ljuset i mitten.

          Den passar bra till små mängder.
          Ingen genomluftning

          För större mängder behövs genomluftning med luftpump och t.ex. "syresten"

          En ännu enklare variant som fungerar skapligt är 1.5 petflaska som ej vändes upp och ner fyll i vatten salt artemia ägg ner med syrestenen slå på pumpen så att alla ägg virvlar runt i flaskan efter ca 1 dygn ta ur slang med syresten låt all rörelse avstanna belys med en lampa ca 10 cm ovan botten(använder själv en liten ficklampa med en smal riktad ljusstråle) efter ett par minuter samlas all kläckt artemia i ljuset ta en bit syreslang kör ner i flaskan mot artemian sug till i slangen så att hävert uppstår och du får den kläckta artemian ner i silen som sitter i nån form av kärl ,det silade saltvattnet hälls tillbaka i flaskan luften kopplas åter på till nästa skörd.

          Lycka till

          mvh Lennart

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

            #6
            Ok, då vet jag hur det fungerar.

            Hur länge kan man använda samma vatten, är det bara att fylla på med ägg då och då?
            Stefan63

            Kommentar

            • panna
              Användare
              • December 2004
              • 233

              #7
              Det fanns en annan typ av kläckare i CB-bladet som såg intresant ut. Den artikeln är väl 2-3 år gammal. Det var en plastbalja av glass bytta och limmade plexi. Har någon användt denna i större omfattning?

              Kommentar

              • marcuspajp
                Användare
                • August 2005
                • 74

                #8
                Om du menar Mikes big-pack metod så är den väldigt populär på bla. zoopet. Jag och de flesta andra som kör med den får ungefär lika bra kläcknigsprocent med den som med luftad petflaska.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stefan63
                  Ok, då vet jag hur det fungerar.

                  Hur länge kan man använda samma vatten, är det bara att fylla på med ägg då och då?
                  Ja några riktiga belägg för hur många omgångar du kan fylla på ägg i petflaskan har jag inte, men visst går det nån gång men jag tycker att resultatet blir sämre samt att det blir mycket äggskal som är i vägen.

                  Använd hellre en flaska till och byt. Saltet kostar ju inget och inte det övriga heller men resultatet blir bättre.

                  I stället för krångliga koner och andra apparater satsa pengarna på högkvalitativ artemia med hög kläckningsgrad så blir fisken glad och växer fortare.

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • Stefan63
                    Användare
                    • February 2005
                    • 192

                    #10
                    Ok, då blir det till att byta varje dag. Äggen är ju dyra som man vill ju att så många som möjligt kläcks.
                    Stefan63

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Angående Big pack tycker jag att det fungerar minst lika bra som den dyra labyrint skålen och om jag vill ha mindre mängder artemia.

                      Framförallt gillar jag priset på big packen(och smaken på innehållet)

                      Men när jag har stora kullar kläcker jag i luftad petflaska.

                      Var och en får prova vad som passar dem. Lycka till!

                      Kläck mer artemia! eller som det står någonstans i första upplagan av ciklidboken(den gröna)

                      "Jag kan odla fisk utan artemia men jag vill inte" eller liknande

                      mvh Lennart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...