Hjälp med att välja kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Enligt "Digitalfoto för alla"´s stora kameraguide så fick Konica Minolta Dynax 5D ett betyg på 9,2...i en 10 skala. Nikon D50 fick 9,1...

    5D:

    Bildkvalitet - 9,0
    Funktioner - 9,5
    Användning - 9,5
    Kvalitet/Pris - 9,0

    D50:

    Bildkvalitet - 9,0
    Funktioner - 9,0
    Användning - 9,0
    Kvalitet/Pris - 10,0

    Du bör kanske också tänka över om du behöver köpa tillbehör osv...finns det lika mycket val till 5D som till D50?

    Kommentar

    • Nojj
      Användare
      • October 2005
      • 90

      #17
      Tja, har utgått från hur jag fotar, och om det finns mer/mindre tillbehör vete fan, men jag har väldigt svårt att tro att jag kommer köpa mer än absolut max tre extra objektiv: macro, vidvinkel och möjligtvis nåt fast. Förmodligen dröjer det lääänge innan jag känner behov av nåt av dom.
      Bara steget från gammal analog harv till D-SLR kommer bli mer än nog tror jag =)

      Egentligen fotar jag nog inte tillräckligt mycket för att motivera en 7000+ kronors kamera, men jag vill ha en ok vidvinkel, möjlighet att leka med inställningarna och möjlighet att göra förstoring.
      Så att motivera ett par tusen för att kunna ta nåra hundra macrobilder känns inte riktigt meningsfullt.

      Det enda som jag tycker är synd med KM 5d är väl den kassa (38 cm) närgränsen med kitlinsen och den elitistiska inställningen att man inte ska kunna ta små videosnuttar med D-SLR utan det är nåt som är förpassat till kompaktkamerornas värld men man har ju mobilen i värsta fall för det.
      //John

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

      Kommentar

      • doctor
        Användare
        • December 2003
        • 238

        #18
        Ursprungligen postat av Nojj

        Det enda som jag tycker är synd med KM 5d är väl den kassa (38 cm) närgränsen med kitlinsen och den elitistiska inställningen att man inte ska kunna ta små videosnuttar med D-SLR utan det är nåt som är förpassat till kompaktkamerornas värld men man har ju mobilen i värsta fall för det.
        Det är väl snarare konstruktionen av en spegelreflexkamera som omöjligör videoinspelning.

        Kommentar

        • Nojj
          Användare
          • October 2005
          • 90

          #19
          Varför det? ha slutaren öppen och låt bildsensorn fånga x antal bilder/sekund?

          Jag vet klart inte, men det känns som det bara är kutym att videoupptagning är för "pöbelns" kameror och inte hör hemma i en systemkamera, vilket jag inte håller med om.
          //John

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

          Kommentar

          • Jens Granquist
            NCS Medlem
            • May 2002
            • 56

            #20
            Ursprungligen postat av doctor
            Vad roligt! Nu ser vi fram emot många fina bilder!
            Har börjat få fart på kameran nu så snart ställer jag upp i fototävlingen!
            Jens Granquist
            Karlskoga Akvarieförening

            Kommentar

            Arbetssätt...