Diskus, halvtaskig färg och grumligt öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • September 2002
    • 90

    Diskus, halvtaskig färg och grumligt öga

    Hej!

    En av mina diskus (röda turkos)har sedan min semester i somras då jag under några veckor litade på vänners och föräldrars vattenbyten inte riktigt repat sig. I augusti hade den avmagrat och mörknat (utom kring munnen där den var mycket ljus). Efter lite behandling mot flagelater (med Super Killer) repade den sig och äter idag, ca 2 månader senare, mycket bra. Dock har den inte riktigt fått tillbaka sin ursprungliga kraftiga kroppsform och den är fortfarande ganska mörk, även om färgteckningen återkommit något. Vidare är ögonen grumliga, framförallt på ena sidan.

    Är det någon som har något tips hur jag kan hjälpa den tillbaka till sitt ursprungliga tillstånd. Bör jag ge den en antibaktieriekur?

    mvh
    Magnus D
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #2
    Har haft samma problem. Jag ger mina Discus en "Aqua Furan kur" efter
    flagelat behandling. Bakteriella angrep följer ofta efter flagelat angrepp.
    Lycka till!

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

      #3
      Grumliga ögon är ofta ett tecken på på miljöförändringar alt dålig vattenkvalitet Ev. kan behandling med salt övervägas. Om det inte försvinner på 2-3 dagar behandla. med tex. Waterlifes Protozin, Bacteria killer eller Seras Costapur.

      Behandling mot flagelater kräver att man upprepar hela behandlingen 2ggr efter varandra med 3-5 dagars upphåll. Annars misslykas ofta hela behandlingen.

      Själv gör jag en behandling. Flyttar fisken till ett nytt akvarium som har varit tomt och matar upp den där tills den mår bra sedan
      flyttar jag tillbaka den.

      Jag har varit hemma hos flera och ofta är det kraftigt matande med oxhjärte bladningar med dåliga vattenbyten och filter som startar problemen.

      Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        Byt vatten ofta,typ 1/4 minst en till två gånger i veckan, och tillsätt någon näve grovsalt utan jod för att hålla nere ev.skadliga bakterier.
        Mät nitrithalten och ev. vid behov se över filtrering och förbättra denna om dålig.Utfodrar du unga Diskus kan miljön förbättras med slamsug vid utfodringsställen.

        Hjälper inte detta så är det svårt att ge råd angående medicinering.
        Vissa mediciner kan funka men ofta är det mest frågan om tillfälligheter så man tror att man gjort rätt eller fel.

        Man får aväga om det är värt besväret med "DYRA" mediciner. Det låter hårt men så kan det vara ibland.

        Min erfarenhet är att man inte bör flytta en långt gången sjuk Diskus till ett annat akvarium. Även om man använder samma vatten från vart den kom ifrån så blir chocken för stor om man dessutom häller i medicin. Så med största sannolikhet avlider fisken.
        End of page B


        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • September 2002
          • 90

          #5
          Hej!

          Tack för alla tips. Jag har kört en liten antibakterikur (Seras Bacteria Direct) i separat akvarium. Nu efter några veckor verkar det som den tillfrisknat. Färgen har återkommit och ljusnat, lite grumlighet är kvar på ena ögat men det verkar minska hela tiden. Tror inte jag har något fel på vattenkavilteten, två av mina diskuspar har lekt i flera omgångar senaste månaderna. Källan till problemet var sommarns semester och en tillfälligt sämre skötsel. Som man bäddar får man (fiskarna) ligga...

          Hur gör ni när ni "måste" vara borta några veckor? Är det bästa att lämna akvariet utan varken matning eller vattenbyten?

          Magnus D
          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • June 2002
            • 227

            #6
            "Hur gör ni när ni "måste" vara borta några veckor? Är det bästa att lämna akvariet utan varken matning eller vattenbyten?"

            Det beror på hur länge.En vecka går bra men sen?!!En foderautomat bör man ha.
            Vilka ambitioner har ni att era Diskus skall växa upp och bli stora?
            Det kan bli mycket vackra djur om man lägger ner tid och omsorg på dom.De man köper är en början.Sen är det upp till var och en hur mycket tid och uppmärksamhet man har lust att lägga ned .En ren miljö med vattenbyte minst en gång iveckan plus bra filter som tar hand om allt nitrit.
            Med nästan ständig eller ofta matning av ungdjur.
            Har jag sagt det förr så får jag be om usäkt för upprepan!
            Ingen är perfekt.





            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            • spiderworm

              #7
              Hej!
              Mina diskus har lagt rom, antagligen för första gången. Men nu har den ena av dom fått en lustig "grop" mellan ögonen. Jag har sett att den andra har jagat den lite men jag har lite svårt o tro att den har skadat den andre. Eller det kan den ha gjort?

              Är tacksam för svar!

              MvH //OLa

              Kommentar

              Arbetssätt...