Pseudotropheus socolofi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreas
    Användare
    • August 2005
    • 28

    Pseudotropheus socolofi

    Jag är lite inne på att skaffa ovanstående fisk, är det någon som har eller har haft denna art och kan uttala sig om den?

    Skall man ha den parvis eller i stim osv...

    Tack på förhand!

    /Andreas
    Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Mbunas (den malawiciklidgrupp fisken tillhör kallas för) skall i princip alltid gå i "stim", eller grupper som det oftare kallas. En fördel är att alltid ha fler honor än hanar. Det bästa är oftast att ha 1 hane eller 3 eller fler. Två hanar kan ibland bli stökigt, men behöver inte bli det. En grupp på 10-20 fiskar brukar vara lagon att börja med om man köper dem som yngel. Annars kan väl 1+5, 3+5, 3+10 eller så vara lagom om du köper en vuxen grupp. Något i stil med 5+5 funkar också bra, men det är ju alltid bra att ha många honor ifall du vill föda upp yngel.

    P. socolofi är inte överdrivet aggressiv, även om ju alla mbuna är relativt aggressiva, håller revir etc. Hanarna kan leka av flera honor och bildar alltså inte par. Flera hanar i karet kan leka av olika honor också, det är inte ovanligt.

    Hoppas detta hjälper lite...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Dreas
      Användare
      • August 2005
      • 28

      #3
      Tack för ett utförligt svar, trevligt.

      Angående rekommenderad akvariestorlek står det minsta volym 100L och 80cm långt.
      Vad gäller här och hur många firrar kan man ha i ett 100L.

      Om man räknar cm fisk per 2L vatten blir det 14L vatten per fisk vilket då gör 7fiskar i ett akvarie, vilket för mig då blir 1 hane per 5 honor enligt dina rekommendationer.
      Eller har jag fel här? Detta räknesätt är väl också mycket beroende på fiskens beteende, eller?

      Vad förlorar jag på fiskens beteende om jag har 1+5 firrar i ett 100L jämförelsevis om jag har ett större kar? Samt anser ni att detta är ett för litet kar, synpunkter efterfrågas?

      Till saken hör den, att jag har redan ett kar med multifaschiatus. Eftersom de enligt min kära regering ser "astråkiga" ut och jag vet att hon har en förkärlek till blåa fiskar tänkte jag nu fixa till ett akvarium åt henne med just denna firren i.
      Akvariet som jag skaffat är ett 112L.

      Eftersom jag själv tänkt inhandla ett 320L kar och inreda det till en sydamerikansk biotop har jag aldrig riktigt fastnat för malawis, men min sambo luskade tidigt ut att det fanns flest "blåa" fiskar i Malawisjön.

      För mig är beteende viktigare än färg och form men hon är lite mer estetisk lagd än vad jag är så för att jag skall försöka introducera henne i akvariehobbyn måste jag möta henne på halva vägen... hehe

      Det här inlägget skall ses i skuggan av alla oss som inte har en till 100% förstående partner och därmed i smyg försöker locka fram intresset för akvarium hos våre respektive.
      Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Du vill inte hålla mbunas i mindre kar än 170-200 liter. Helst större ändå. Det beror på aggression och på att du vill ha stabil vattenkvalitet. I ett 200 kan du ha cirka 15-20 normalstora mbunas.

        I ett litet kar kommer du inte få uppleva ett harmoniskt beteende hos fiskarna på samma sätt som i ett stort. De kommer kanske känna sig stressade, utveckla sjukdomar och bete sig icke-naturligt.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • March 2005
          • 628

          #5
          Tycker att 180 liter är i minsta laget för malawi.
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          Arbetssätt...