Callochromis "spottdags"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #76
    Den nye dominte hanen är redan på G. Det verkar som den hona som inte blev avlekt tidigare står på tur nu.

    Angående det här med yngelantalet så spelar det egentligen mindre roll, jag känner mig rätt nöjd med de här 15. []

    Det verkar finnas en hel del vackra Callochromisar: http://www.tanganyika.ru/fishes/generos/call_mel.shtml
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #77
      Melanostigman är min personliga favorit!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

        #78
        Min troffegrupp funkar väldigt bra, men jag har ljust grus i karet!!! Har två stenrösen på varsin sida av akvariet. Men det kanske räcker att bara byta ut gruset på dom öppna platserna och ersätta den med sand. Då får jag en yta på ca 50*50 cm. Räcker det?
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #79
          Svårt att säga .. de är ju inte beroende av sand men de vill gärna ha det för att bygga lekgropar och sila sand. Mina erfarenheter är att tropheusarna och callochromisarna skiter fullständigt i varandra. De ser inte ens lika ut så det bryr sig inte.

          Den enda bristen är att callochromisarna får i sig för dåligt med kött. De behöver mkt frysfoder för att färga maximalt samt att komma i lek kondition. Visst funkar det med pellets och räkmix men jag kunde se en tydlig tendens till mina red stripe "Maswa" som gick i ett eget kar och fick mycket fryst. De växte mycket bättre, hade bättre färger och var i bättre kondition än mina "kigoma" som gick med tropheusarna.

          Mvh
          Senast redigerad av Cutekid; 30 October 2005, 19:29.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • October 2005
            • 409

            #80
            Jag matar med 50/50 räkor och ärtor. Duger det till Callochromis?
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #81
              Det tycker jag definitivt, se bara till så maten är fördelad och lagom tinad när du matar, då får alla. matar man fryst blir det lätt så att en fisk tar halva biten.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                #82
                Visst kan räkmix fungera men i längden räcker det inte till anser jag. De vill ha mer fryst foder. Detta är enligt mian erfarenheter utifrån 2 grupper med callochromis. Den ena gruppen gick med troffar och den andra gruppen i ett eget kar.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  #83
                  Min lilla grupp på 3+4 går nu alla tillsammans med mina Tropheusar. Det kändes som djurplågeri att ha gruppen i 222 liters karet iom att den dominanta hanen var så aggressiv.

                  Passade även på att köra igång ett uv-c filter och hoppas på att det ska förhindra att jag får in några bakterier eller annat skit som mina VF Tropheus inte klarar av(något som jag är lite orolig för, men nu med uv-c filtret känns det iaf liiiite tryggare). Hursomhelst nu har hanarna åkt fram o tillbaka tillräckligt så nu ska dom få vara kvar i det här 400 liters karet. Får hoppas att de icke dominanta hanarna får det lite lugnare i det här karet som är 160cm långt.

                  Angående utfodringen så kommer dom att få detsamma som mina tropheus. Nästan uteslutande torrfoder(där dom främsta ingredienserna är krill och öring) som iaf mina Tropheus får fina färger av. Dom här små(1mm) sjunkande pelletsena sprider ut sig rejält vid botten när man matar så Callochromisarna kommer inte ha några problem att få i sig tillräckligt. Dom gånger som jag matar med räkmix i det här karet så är det en 40/60 mix.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #84
                    Tror helt klart att Callochromisarna hinner med i fodersvängen - mina är ruggigt kvicka på maten och rejäla matvrak!! Vet att Troffar inte är långsamma de heller, men i allafall.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #85
                      Ursprungligen postat av Stelin
                      . Nästan uteslutande torrfoder(där dom främsta ingredienserna är krill och öring)
                      Vad heter detta foder?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        #86
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Vad heter detta foder?
                        New Life Spectrum "Cichlid formula"
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jeppe
                          Användare
                          • October 2005
                          • 409

                          #87
                          Hur går det med ynglena stelin? Har den andra honan bliit avlekt än? Coooola fiskar, men dom får vänta ett tag med att plompa ner i mitt troffekar. Men nån gång måste väl även det hända
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

                          Qui dormit, non peccat

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            #88
                            Jeppe:

                            Ynglena lever och ser pigga ut. Trots det så tycker jag det ser ut att vara lite si o så med matlusten. Det blir en j-kla aktivitet vid utfodringen men det ser mest ut som om dom tar in maten för att lika snabbt spotta ut det igen. Kanske man lurar sig själv lite då dom kanske blir proppfulla direkt och helt enkelt inte kan äta mer.

                            De vuxna fiskarna har åkt tillbaka i 222 liters karet, ja jag vet jag är en virrpanna. Men med 30-35st Tropheus i 400 liters karet så tyckte jag det helt enkelt blev för mycket fisk.
                            Men det är helt klart en kombo som jag ska ha framöver. Behöver dock ett större kar innan jag gör det. Det får nog bli ett 720 eller 900 liters kar efter årsskiftet så att jag får plats med allt. Tänker även stoppa i calvusarna så det lär behövas.
                            Så jag har ju såklart stört callochromisarna för mycket, någon ny lek har det inte blivit.

                            Har ändrat lite och ska ändra mer i 222 liters kar där callochromisarna åter igen går. Med mer inredning i förhoppningen att de ej dominanta fiskarna ska komma undan lite mer.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #89
                              Även mina yngel har spottat ut en del foder, men de klipper det senare när de går och filtrerar. Är de klotrunda om magen så matar du lagom... ...annars får du byta foder, eller växla fodervarianter lite mer. För att vara så "små" har de rätt stora munnar, och som sagt - även mina vuxna firrar är rena matvrak. Verkar inte vara något stopp i dem. Testa med lite pellets som du smular sönder mellan fingrarna. Mina är galna i Discusbits, t ex - men det måste smulas sönder rejält. Har omedvetet "sprängt" lite fisk med just Discusbits (Tetramin), när de fått i sig för mycket för snabbt.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

                                #90
                                Jag har i princip redan växlat foder. Gjorde det häromdan. Matar nu med riktigt finmald Tetra Diskus samt NLS. Jag beställde förresten tidigare i veckan också en liten burk med cyclop-eeze och ser det ut att vara i rätt storlek för ynglena så får dom nog lite sådant också.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...