Callochromis "spottdags"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #61
    Och en bild till(jag lyckas inte ladda upp mer än en bild per inlägg):
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #62
      En bild på den nye dominante hanen:
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #63
        Och slutligen en bild på en av calvusarna:
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

          #64
          Fina bilder stelin! Din Ny-dominanta Callo- hane är inte dum. Calvusen är också riktigt fin Skulle vilja ha callochromis nu. Går dom att ha i ett 540 l med tropheus? i så fall får det nog bli en grupp. Snygga djur!!!!
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #65
            Tack Jeppe.
            Jag tycker det här verkar vara en rätt bra mix Tropheus-Callochromis. Den k o r ta tid jag har haft dom ihop så har det funkat riktigt bra.
            Känner dock att jag inte har haft dom ihop tillräckligt länge för att tycka sådär väldans mycket mer. [:-)]
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • October 2005
              • 409

              #66
              Då får det nog bli en grupp då. Det blir till att åka till Aquarium Malawi och köpa några eller sätta ut en annons. Hur många ska man ha och vilken gruppfördelning? Vet ni nån i dalarna som säljer pleurospilusen? Coola fiskar med riktigt fina färger.
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #67
                Stelin,
                låter som väldigt få yngel med 10 st från tre honor? En kull hos mig ligger kring 30 yngel, sen är det uppmatningen som kan fallera.

                Utan att ha provat själv så tror jag att just Callochromisar kan funka med Troffar. Arterna har lite olika nischer, och för att vara sandciklid verkar Callochromisarna vara rätt tuffa. Dessutom är de kvicka på fodret, vilket man nog ska vara i sällskap med Troffar... Se bara till att det är tillräckligt med fri sandyta i karet, då kommer kanske "nischandet" att framträda än mer.

                I början hade jag 2+4 C. stappersi i ett 325-liters, och stoppade ner en mobbad Julle. Som ensam spelare morskade Jullen till sig, och trots väldig skillnad i storlek så höll denna ensamma Julle fin kontroll på Callochromisarna. Rekommenderar alltså inte lite tuffare bottenorienterade ciklider som sällskap.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #68
                  Jag höll tidigare callochromisar tillsammans med tropheus och det fungerade bra. Karet kanske var lite för överbefolket men fint gick det. Lekte gjorde dom men inget överlevde.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #69
                    Jeppe,
                    också utan att ha testat i "sällskapskar" så tror jag att Callochromisar bör gå i rätt stora grupper om det ska funkar. Minst 3-4 hannar och dubbelt så många honor. Har fått råd kring det från flera som testat, och med tanke på mina egna erfarenheter av C. stappersi så är de väldans aggro inbördes. Klokt att fördela agressionerna med större grupp då.

                    Vet annars ingen som säljer sådana firrar i Dalarna, men det skulle förvåna mig mycket om inte Expert-zoo i Ludvika kan plocka in dem. Ägaren är mycket kunnig och har bra kontakter.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • October 2005
                      • 409

                      #70
                      Jo jag känner ägarn skapligt, brukar handla annan fisk hos honom. Jag kan fråga honom om han kan ta hem en grupp åt mig. Hur ska jag bygga inredningen då, två stenpartier på vardera sidan av akvariet eller ett stenparti i mitten bara? Det är går ju 26 st tropheus i akvariet, blir det för mycket fisk om jag släpper i Callochromis? Har även ett par Multifaciatus i samma kar. Ska jag köpa "Callosar" så får dom flytta till ett annat akvarium.
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        #71
                        Jeppe:
                        Funkar din grupp med Tropheus bra nu så är det nog inte en så bra ide att börja ändra inredningen och meka för mycket. Angående Callochromisarna så verkar dom bara behöva en del öppna sandytor och fin sand. Har du möjlighet att hålla dom i karantän i något kar en tid först så är det nog att föredra. Det finns ju alltid en risk när man tillför nya fiskar att dom för med sig något.


                        Patrik:
                        Jag får nog revidera antal yngel lite efter att jag nyss varit ute o kollat.. 15st är nog mer korrekt.
                        De här honorna är inte så stora, kanske 6cm (TL). Hur stora är dina Callochromis honor?

                        Om jag ska ta tillvara på fler kullar framöver så kommer jag helt klart att ta bort stenröset. Och istället satsa på lite gömställen för de tuggande honorna. Det var rätt så tydligt att dom kände sig otrygga när dom gick i spottkaret. En tätare filtermatta för insuget till pumpen är nog också bättre.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          #72
                          Ett par bilder till...[:-)]

                          En bild på en av honorna. (Ej dominanta hanar har nästa lika mycket färg[])
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            #73
                            Dominant hane i förgrund och hona i bakgrund:
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              #74
                              Nu när alla honorna har spottat och skulle tillbaka till lekkaret så bestämde jag mig för att se hur det funkade med hela gruppen(3+4) i 222 liters karet. Det var ingen hit.
                              Efter att de här tre hanarna simmat runt i som bröder i mitt 400 liters kar så jagar den dominanta hanen nu de andra två konstant. Dom två icke dominanta hanarna får stå i hörnorna hela tiden:
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #75
                                Mm, det stämmer med min erfarenhet av Callochromis - de kan vara överjävliga mot varandra om de är för få. Samma sak med Cyps - en grupp som funkar fint i ett mindre kar kan få tokfnatt i ett större kar, och så ser man enbart den dominante hannen. Luriga firrar.

                                Mina honor ligger kring 8-9 cm, så det kan spela in. Kanske är det lite skillnad på arterna också, de behöver ju inte få lika många yngel. 15 st på tre honor låter ändå märkligt lite - men skam den som ger sig!! På det igen!!

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...