Prinsessor å Brevis...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    Användare
    • June 2005
    • 59

Jag får uppdatera lite, de verkade va en engångs grej att dom visade sej lite :p men idag blev jag nästan lite sur när ja försökte stoppa i några flying fox för att låta dom käka lite alger.. Men dom blev ju nästan ihjäl jagade direkt... försökte nästan hoppa igenom rampen.. Så nu ligger alla 5st prinsessor i en flajbox, akvariumet är totalt ommöblerat!! så nu hoppas jag att brevis tar sej en plats i karet och att kanske är lättare för dom att hålla den än att ta sej en plats liksom... Så dom får stanna i boxen tills brevis simmar ute som en normal fisk..

Kommentar

• sacha
      Användare
      • June 2005
      • 59

Ursprungligen postat av Pejan
      Tror inte att Multisar/Brevis klarar av att "stå emot" en prinsessa, snarare att den är smart och snabb nog att gömma sig. Har själv Prinsessor tillsammans med multisar och anledningen till att det funkar är att multisarna ej är lika revirhävdande som tex ocellatus (som jag fått flytta till ett annat akvarium) De klarar alltså bättre av att leva ihop inom ett mindre revir. En lösning för mig har varit att lägga ett antal snäckor under och i närheten av physaliskorgar, vilket funkar som ett utmärkt skydd ifall prinsessorna blir för närgångna. Efter helgen då jag varit borta fick jag en tråkig påminnelse om hur illa det kan gå då man har prinsessor tillsammans med andra fiskar. Den gökmal som placerats i akvariet där prinsessorna huserar hade fått fenorna kuperade rejält, men det värsta var att de hade tagit ett öga av honom. Fråga mig inte hur det gått till, men ena ögat var helt borta. Upplever det med andra ord som otroligt svårt att hitta sällskap till denna vackra, men otroligt aggresiva fisk, kanske det i slutändan bara blir prinsessor i detta akvarium.

Hälsar Peter
      Ja den tanken slår mej också, men tycker dom verkar lite tråkiga att se på ifall de bara är prinsessor, men de kanske blir mer fart på dom ifall dom får yngel..

Kommentar

• sacha
        Användare
        • June 2005
        • 59

Har en liten följdfråga, har nu flytta ut mina prinsessor i en 30l flajbox med vämrare å syresten, och gjort om i karet så att brevis ska kunna ta sej en bit revir å kanske hålla de förhoppningsvis... Hur länge kan några prinsessor leva under sådana förhållanden ? är det en känslig fisk på något sätt...annars borde väl hela helgen inte va något problem..

Kommentar

• sacha
          Användare
          • June 2005
          • 59

En liten liten sak till :p

I den lokala fiskaffären så går de 2st par prinsessor i ett ganska så stort kar, å även ett gäng yngel.. Kanske 1,5cm stora... Tror ni att mina problem löser sej ifall jag lämnar tillbaka dom som är lite större å tar några små yngel istället... Dom kan väl ändå inte va så aggresiva.. El flyttar man bara fram problemet tills dom blir större ?

Kommentar

• Pejan
            Användare
            • May 2005
            • 204

Min erfarenhet gällande prinsessor och aggresivitet, är att även de mindre, säg i storlek runt 1,5 cm är aggresiva. Det "fina" är dock att de ej i den storleken gör någon större skada. Har sett att en av de små prinsessorna försökt ge sig på en multis i ungefär samma storlek och utgången var att prinsessan gav upp. Har funderat mycket kring detta att hitta någon annan fisk att kombinera prinsessan med, men har ständigt "sprungit in i väggen". Som jag nämnt tidigare är min lösning att skärma av en del, så mina multisar får möjlighet att leva utan att ständigt ha en prinsessa i hälarna. Visst kan det vara så att ett byte av de stora till mindre prinsessor kan vara en lösning. Möjligtvis hinner övriga fiskar ta ett revir i besittning och prinsessorna hinner vänja sig med dessa "inkräktare" under tiden de växer upp. Vet ej om det funkar, men kan vara värt ett försök.

Hälsar Peter

Kommentar

• terpentin
              Användare
              • February 2005
              • 135

mina brevis sopade mattan med både fryeri och protomelas taeniolatus men ny när de går med daffodil istället är det de kuvade som fan. pulcherns näpna utseende luras verkligen.
              "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

"the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

Kommentar

• sacha
                Användare
                • June 2005
                • 59

Ja de verkar inte bättre!! Har nu iaf laggt i mina 5 prinsessor i ett annat kar, tänkte se ifall dom bildar par där..å försöka ta ut 2st å chansa å lägga i bland brevisen igen.. Kanske går bättre med bara 1par än 5st prinsessor...

Kommentar

• sacha
                  Användare
                  • June 2005
                  • 59

Ja gjorde en helomvändning!! Gjorde iordning ett kar till för prinsessorna, men de tog 2dagar innan brevis käkade å e ute ur snäckorna...

Ville ha nått sällskap till dom så ja slängde i lite kampfiskyngel :p honor...10-12st, å dom där brevisarna asså..de verkar va den töntigaste fisk ja sett tror jag...den e ju 0 revirhävdande... Kampisarna simmar vart som helst.. i total harmoni med mina brevis :p inte direkt biotopriktigt men va gör de hehe

Kommentar

• sacha
                    Användare
                    • June 2005
                    • 59

Gör en liten uppdatering eftersom de va någon som va intresserad av ungefär samma mix...

Följande har hänt: Jag flyttade som sagt över alla 5st prinsessor till ett annat kar, brevis började äta å betee sej i mina ögon normalt å trivdes. Men livat värre blev de i de andra karet, där dom jagade ur en prinsessa ur karet, med heltäckande ramp?!?! den tog sej ut genom "sladdhål" i bak på rampen, hittades stendöd på spisen.. efter ytterliggare nån vecka... så hittade jag 1st prinsessa nästintill död bakom pumpen.. hårt åtgången på fenor etc. denna flyttade jag tillbaka till mitt kar där jag har brevis.. och ungefär efter 3-4 dagar så började givetvis den att försöka styra å ställa... Men de verkar funka iaf.. Å idag så va jag med om något märkligt.. som kanske kan va nån parning!? en brevis vaktar konstant över 1speciell snäcka där han har stängt in en annan ...vilket jag hoppas/antar är en hona då.. å för första gången så vänder brevis upp mot prinsessan..men inte förän den där typ 1cm ifrån.. Men då gör brevis relgerätta attacker... Häftigt :p e de för att den parar sej den blivit så aggresiv?! ..

Kommentar

• Dansken
                      Användare
                      • November 2004
                      • 47

Sannolikt kommer du snart att få se lite brevis-yngel. Jag har själv haft brevisar och prinsessor i samma kar och det fungerade inte så bra. Prinsessorna styrde och ställde lite som de ville. Min erfarenhet är att det tar ett tag innan brevisarna tagit ett revir, men när det är gjort står de på sig lite mer. Till exempel så attackerade min brevishanne min hand när jag skulle göra rent frontrutan och detta utan att jag fick några yngel.
                      Christian Andersson

Kommentar

• sacha
                        Användare
                        • June 2005
                        • 59

hehe =)

Jo precis!! Det verkar verkligen som att de tar ett tag, första försökte så släppte jag ju i prinsessorna först... Men jag tror att de kanske kunde gått bättre om brevis fick vara i själv först...i kanske 1-2mån å sen släppt i några prinsessor. Men nu verkar de funka bra iaf..men som sagt..då har jag bara 1st "utstött" prinsessa :p

Kommentar

• Pejan
                          Användare
                          • May 2005
                          • 204

Finner det alltid intressant att läsa andras åsikter om just prinessans beteende och då framförallt när det gäller i relation till andra arter. Har själv upplevt detta med en utstött prinsessa. I mitt fal var det en hona som blev "mobbad" då hennes hane dog. Trodde ibland att hon var död när hon låg och tryckte bakom någon pump (hade ej möjlighet att flytta henne) provade sedan att fixa i ordning en egen grotta åt henne och nu är hon lycklig mamma till sisådär 100 yngel....I sammanhanget kan jag väl konstatera att det var de andra honorna som var de värsta mobbarna. Märklig fisk detta, oftast älskar jag att betrakta dess beteende med allt vad det innebär, men ibland pyr en viss frustration då det är så förbenat svårt att kombinera den med någon annan firre.

Hälsar Peter

Kommentar

• sacha
                            Användare
                            • June 2005
                            • 59

Jo verkligen...

Jag tror det är min hona som blivit mobbad med, verkar faktiskt som att jag har 3st hanar kvar i de andra karet. Vet inte om det är möjligt men.. De ger sej väl..kommer de yngel så är de väl uppenbarligen en hona med :p

De lär va nått på gång i snäckan...nu kom "honan" ut också en sväng, å va tuff som fan mot prinsessan som kom fram...

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

Ursprungligen postat av Pejan
                              ...I sammanhanget kan jag väl konstatera att det var de andra honorna som var de värsta mobbarna. Märklig fisk detta...
                              Hälsar Peter
                              Ja , det låter intressant...

Kan tipsa om att fiskar som står och trycker bakom filter aldrig är döda. Dom brukar simma opponer och vara mycket blekare.

Physaliskorgar tycker jag inte är en lösning, ta en släkting vetja, leleupi har jag haft som sällskap.
                              /Kalle-Maja

Kommentar

• Kalle-Maja
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1324

Ocellatus och prinsessor är en särskilt dålig kombination. Ocellatusen är stöddig som få men liten, ensam och utsatt. Funkar inte på nära håll.

Kommentar

Arbetssätt...