filter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eduardo
    Användare
    • January 2005
    • 15

filter.

hej:

jag har ett ytter filter ( eheim 2312 ) som hat slutat att suga in / ut.

några säger att det är sug systemet som gick sönder och måste skaffa ett nytt. andra säger att problemet ligger i gummi packning som är dåligt.
    ifal, något som är dåligt undrar jag var kan man köpa billigt reservdelar till själva filtret.

ha en bra dag.
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

Jag tror att man hör/märker om packningen är dålig. Har du pumpen och slangarna vattenfylld före du startar den?
    Rotorn, har du rengjort den?
    Packningar kan du säker köpa i en zoobutik.
    Stefan63

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

De pumpar, som vi använder till våra akvarium är tryckpumpar och de har mycket begränsat sug-tryck. De behöver därför: -helst- grövre diam. på slangen till pumpen , än den på trycksidan = vattnet som går in i akv. igen.
      Man behöver ,då o då, göra rent i pumphuset. Det bildas slam-film, som minskar permabiliteten(det magnetíska flödet) och gör att pumpen inte går på max. effekt.
      En annan orsak till minskat flöde (om det inte redan har med slang diam. på tillvattnet -sug sidan-att göra) är att slangarna/strilarna måste rengöras. För som sagt är akv. pumpar mycket dåliga på att suga vatten.

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Sant Mr Fish säger, fast måste tillägga att ändå blev det mycket bättre sprutt på min 2217 när jag ökade utgående slangdiameter till samma som ingående. Så utgående har slang har oxå betydelse!
        Anders L

Kommentar

Arbetssätt...