If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Går det ha Tropheus "ikola" tillsammans med Tropheus "pemba"? Nu vet jag att det är stor korsningsrisk men det är väl inte större korsningsrisk än några andra Tropheus-grupper?
Det är definitivt större korsningsrik än andra troffegrupper eftersom båda arter har svart grundfärg. Detta + att dåligt färgande individer av båda arter ser likadana utgör att jag ej skulle göra det.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Det kanske är en snygg kombination på papperet men det kan bli så att pemban eller kejsaren dominerar över alla andra. Dvs att ena artens dominante hanne tar över helt och den andra betraktas som underlägsna individer av samma art.
satsa på något som fungerar bättre, t.e.x. ikola och moliro, bärnsten och duboisi eller röd regnbåge + pemba
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Ja fast problemet är att jag tror jag kan få tag på Pemba och Duboisi i Kalmar och dubbar har jag redan i lokalen, så då återstår bara pemba. Moliro finns 2 gubbar som har men ingen odlar på dem. Skulle det gå att ha körsbärsmoori tillsammans med ikola?
Blanda aldrig två grupper från samma släkte om du skall blanda utan ha tex en moorii variant och en black variant. Detta minimerar risken för korsningar men det kan ändå hända.
Kommentar