Grummel i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    #16
    Har varit igång ca 3-4v så det är relativt nystartat men då hade jag 200L gammalt akvarievatten av de 720L då jag körde igång det. Men nu har det stått mörklagt en dag och ingen mat har jag gett dem heller. kör några dagar till sen =)
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

      #17
      Jag hade det i våras i ett kar som varit igång i fyra månader. En gul-vit-grön soppa, siktdjup 10-15 cm. Antagligen samma grupp av arter som Kalle-Maja nämner ovan. Det försvann såsmåningom (släckte ljuset men täckte inte över). Provade med mycket vattenbyten först, men som kan läsas tidigare i tråden var det resultatlöst.

      Nu verkar de blågröna ha bästa förutsättningarna, de kryper upp ut sanden i båda karen. Fyyy!
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #18
        Vattnet byter du först efter du mörklagt för att få bort de döda djuren... Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag tror inte de försvinner av sig själva, eller jo, de kanske de gör förresten. Men i vilket fall som helst måste man ju byta vatten
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Jag tycker att du skall följa zaphi´s råd och mörklägga ,mata ej på några dagar sedan ett större vattenbyte. Det brukar klarna efter bytet jag brukar byta ytterligare ca 30% efter 2-3 dagar om det ej klarnat helt. sedan vara sparsam med ljus och mat.

          Har ett kar som precis har klarnat.Jag brukar få detta i yngelkar och jag tror att det är en form av övergödning.Att det skulle innehålla någon form av infusorier tror jag på,men vet ej.

          P.s En del brukar göra sk. grönvatten att mata små frisimmande yngel med. de tar akvarievatten i en glasburk och ställer i ett soligt fönster etfter några dagar är vattnet grönt och kan pytsas i lagoma doser till ynglen funkar bra till tex tetror barber mm.

          Lycka till

          mvh Lennart

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #20
            Enda fördelen med att få en invasion av dessa infusiondjur är ju att man slipper oönskade bakterier eftersom dom lever av bakterier.

            Lennart
            Du skriver att du "brukar" göra si o så när du drabbas av detta, kanske skulle kolla lite på momenten innan så du slipper övergödda burkar som drabbas, så ist för total mörkläggning o svält efter du drabbats så kanske du borde ta det lite lugnare med mat o lyse innan du drabbas.
            Bara en liten tanke =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Jag ser inte detta med grönvatten som något stort problem. För min del beror detta på att jag matar ganska mycket och ofta så fisken svälter inte! Men ibland missas något vattenbyte och lyset glöms på.Att jag då får grönvatten ett par ggr/år gör inte mig nåt,och inte mår fisken illa heller.

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #22
                kolla karet idag och vattnet var klart =) ska tända i morn 4tim o göra vattenbyte samt mata lite försiktigt.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                Arbetssätt...