Akvariemått för- och nackdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Akvariemått för- och nackdelar

    Jag sitter i beställningstagen av ett helglaskar men vet inte vad jag ska ha för mått. De mått som finns på kartan är 100x100x60 (lxdxh) och 150x70x50.
    Tanken är att ha Malawiciklider i det.

    Med det långa karet finns det fler möjligheter än med det kvadratiska karet men å andra sidan är 1x1 m ganska tuffa mått. Det blir ett mäktigt kar.

    Någon som har något att tillägga?
    Mvh
    Robin
  • tobbejohansson
    Användare
    • September 2005
    • 40

    #2
    bara att kvadratiska kar väcker grymt mkt mer intresse o imp.faktorn e tiodubbel....

    mitt 70*80*70 tycker folk e grymt stort o tufft.........KAN du ta en högre höjd än 60, så gör det. verkar vara mer höjden som e imponerande hos folk....

    Kommentar

    • Magnus W
      Användare
      • April 2003
      • 101

      #3
      En kompromiss ...

      150x100x60 !

      Burkar med stor bottenyta rockar.

      -- MW

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Kan du ha det kvadratiska i mitten av ett rum så visst, men annars är det ett jädra mekk att håva i det etc. Om det inte står väldigt högt kommer det även bli svårt att se in i det hela vägen.

        Jag anser själv att 150 långt och 50 högt är ett optimalt mått. Att kunna få det 70 djupt är helt perfekt. Kan du göra det 2 meter så är det ännu bättre.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Sammanfattning: Så stort som möjligt är bäst.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • December 2003
            • 374

            #6
            150*70 ger mer bottenyta. Jaag har ett kar som ar cirkus 150*70*60 och tycker att det funkar valdigt bra Kan ibland vara lite svart att na pa bakre delen av karet men inte sa farligt

            Kommentar

            • tobbejohansson
              Användare
              • September 2005
              • 40

              #7
              har man platsen så skulle jag nog oxå lätt gått på 150*60 eller 70....men här lever man ju under kompromissandets ständiga regel....så OM det skulle vara ett akvarium i det vardagsrummet skulle designen komma i första hand (enligt sambon...)...o hon e skitnöjd med nya karet...

              Kommentar

              • anfall
                Användare
                • November 2004
                • 139

                #8
                Jag är mycket nöjd med mitt 150x70x50, med en uppochnedmonterad BTN Rocky för att få näst intill fullt djup på botten centralt i tanken. Funderar på att skaffa ett till med samma mått, men med moduler. Men din fundering på en 100x100 balja är ju pricken över i-et om man kan göra en jysst möblering och är 2 meter lång med aparmar. Det är jag inte, men du väckte ändå en tanke. Vilken typ av ljusramp tänker du dig?

                Anders

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • December 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Sammanfattning: Så stort som möjligt är bäst.
                  Det ser ut som det gäller ölglas också.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    1 meters längd begränsar fisksorterna rejält... men som specialkar så why not. Som komplement om man har andra längre kar så kan det ju funka.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Jag skulle absolut satsa på 150*70*50, speciellt om du skall ha Malawi och då tänkt dig fler arter. Även om du får ett rejält djup i det som är 100 djupt så kommer ändå fiskarna komma nära varandra. Vill man ha fler olika arter eller fler än en dominant hane av samma art så är längden klart viktig. Det som helt klart kan hända i ett kar med måtten 100*100 är att en hane tar hela karet som revir. Jag tror du kommer märka att 70 djupt är rätt fett det med!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #12
                        Jag har ju ett 70 djupt kar, och djupare kar blir det ALDRIG!
                        Det är ett supermått (om man ska ha in en bakgrund t.ex) men jag tror att man börjar närma sig gränsen för vad som är bekvämt att jobba med!

                        Det är LITE bökigt att komma åt i bakkant - testa själv och se hur långa armar du har....sen är inte jag den som förespråkar att man ställer sig i karet, även om det går!

                        Nästa kar är på G - med måtten 200 x 70 x 60.....och större än så lär inte mina kar bli!

                        DD - lycka till
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #13
                          personligen skulle jag satsa på det kvadratiska akvariet och visst begränsar det antal arter men ja tycker att det är fler fördelar än nackdelar med dom måtten och du är väl inne på mh oxå!? då blir det mäktigt med ett sånt djup-jag har 80 cm djup men det skulle gärna få vara mer..kanske att höjden ska vara 70 istälet för 60.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • roccster
                            Användare
                            • August 2004
                            • 583

                            #14
                            1x1 skulle väl vara kanon för diskus?

                            Men som Anli säger så måste det ju ställa till det i val av andra sorter.

                            Kör på din 150x70x60 istället. 70-djupet är ju asfräckt och kommer få tjejerna på fall.

                            Snacka med Dödsdelaren han sitter väl på ett kar med 70 i djup och han är helnöjd.
                            MVH

                            / Richard
                            http://www.ornemark.com

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

                              #15
                              1x1 m är ett ganska kort kar, jag hade tröttnat. Jag hade kört med 150x70x50-60 cm.
                              Har själv haft ett 150x70x50 kar och var mycket nöjd med det. Ville dock ha det lite högre. Ringde runt för att kolla priser hos div. handlare och det skiljde sig inte så mycket oavsett höjd (men mellan olika handlare väldigt mycket). Samtliga handlare följde någon tabell så är det 70 cm brett och 150 cm långt blir det 12 mm glas.

                              Har idag ett kar som är 160x70x70 cm och är supernöjd.
                              //Robert

                              Kommentar

                              Arbetssätt...