Tips på tillverkning av vattenbytesslang ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

Jag brukar tömma karet genom att klämma fast ena slangsidan under mugglocket och hålla andra änden mot min ph802. Går på ett par minuter.

När det gäller påfyllning, testade jag duschen. Den används dock inte så ofta (blev ett vitt moln i karet), så jag avbröt det och kör istället med "fylla petflaska med slang till karet" varianten.
    Lite mer omständigt än duschvarianten, men smidigare än att bära hinkar 2 meter

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Hejsan

Jag brukar lämna vatten kvar i slangen efter vattenbytet, det brukar oftast räcka till för att få igång häverteffekten vid nästa vattenbyte.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• H2O
        Användare
        • December 2003
        • 138

Jag har en 1 tums slang kopplad till en pump som jag köpte på biltema.
        Pumpen används igentligen till att pumpa ur vätska ur oljefat.

Den har ventiler så att man lätt pumpar upp hävert med ett handtag. Dessutom tycke jag den är brå då den har en hårdslang som man kan använda när man dammsugar botten.
        Effektiv och bra dock något stor för mindre kar alternativt kar där man inte kan gömma utrustning.
        Med denna lösning byter jag 400 liter på 10 min
        Magister Mundi sum!

Kommentar

• Jens Netteberg
          Användare
          • March 2005
          • 67

Ursprungligen postat av mek
          Jag brukar tömma karet genom att klämma fast ena slangsidan under mugglocket och hålla andra änden mot min ph802. Går på ett par minuter.

När det gäller påfyllning, testade jag duschen. Den används dock inte så ofta (blev ett vitt moln i karet), så jag avbröt det och kör istället med "fylla petflaska med slang till karet" varianten.
          Lite mer omständigt än duschvarianten, men smidigare än att bära hinkar 2 meter

Fiskarna kanske inte bryr sig men omgivningen skulle kanske tycka det var trevligt om duschen användes lite mer kontinuerligt
          Du kanske använder en annan dusch?!

Förlåt om jag störde ordningen i forumet.
          /Jens
          ------------------------

Kommentar

• mek
            Användare
            • January 2005
            • 540

"Fiskarna kanske inte bryr sig men omgivningen skulle kanske tycka det var trevligt om duschen användes lite mer kontinuerligt
            Du kanske använder en annan dusch?!"

Jo, precis! Brukar bli så om man har 2 duschar.......

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

mek...använde du varmare vatten? Om du skruvar duschen till kallvatten enbart så kanske "molnet" försvinner. "Molnet" var inte en massa små luftbubblor?

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Är jag den enda personen med en "No spill" kopplingen?- visst, det går åt ofantliga mängder vatten, men fasen så slappt.
                Mvh Alex

Kommentar

• mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

"mek...använde du varmare vatten? Om du skruvar duschen till kallvatten enbart så kanske "molnet" försvinner. "Molnet" var inte en massa små luftbubblor?"

Minns faktiskt inte. Brukar dock vara noga med att alltid köra kallat vattnet. Och termostaten/blandaren på aktuell dusch fungerar inte riktigt som den skall (en av orsakerna till att den inte används så mycket annars).

När jag såg det vita molnet, sprang jag och stängde av vattnet. Tror jag provade igen och såg att det fortfarande var vitt, fast mindre än i början. Valde dock att ta det säkra före det osäkra. Häller man först upp vattnet i ett litermått (som sedan hälls i en uppochnervänd petflaska) får man bättre kontroll.

Alexander: Vad är en "No spill" koppling? Spiller nästan inget med mitt nuvarande system, men för parkettgolvets skull kanske det kan vara värt att prova.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

I alla kar hemma (utom pytte-karen) kör jag med en mycket enkel variant, som jag ser det. En slang i och en slang ut, samtidigt. Drar först i den slang som det ska vara hävert-effekt i (ut), och drar igång den. Drar sedan på den andra slangen som går från kran till karet (in). Byter då vatten utan att ändra vattennivån särskilt mycket. De första minuterna får man ställa in det så det fylls på lika mycket vatten som det rinner ut.

Jepp, en nackdel är att det är lite klurigare att hålla reda på hur mycket vatten man byter - men mäter man tiden det tar för hävertslangen att fylla en 10-liters hink så får man en grov uppskattning. Jag plussar dessutom på lite tid för att en del vatten egentligen går direkt från kran till avlopp (via karet alltså, men jag suger ut och pumpar in vatten i varsin ände på karet). När man väl har ställt in flödet så att vattenytan i karet hålls konstant, är det bara att ställa äggklockan på den tid man uppmätt är lagom för x-liter vattenbyte.

I mitt 600-liters Tanganyika vet jag att det tar ca 20 minuter att byta den vattenvolym jag vill, och jag kan göra annat under tiden. Får tillägga att jag har rätt tunna slangar (vanlig trädgårdsslang). Byter med kallvatten och har inga problem med "dimma" i karet.

Jag slamsuger aldrig botten, då både mina malar samt en art cikilder bökar i botten. De virvlar upp en hel del skit, som därmed fastnar i filtren. Har två filter i karet, och rengör vartannat av dem en gång i månaden för att inte störa bakterierna för mycket (brukar dra ut lite extra akvarievatten i en hink och rengöra filtermaterialet i den).

Hela grejen med mitt "system" är att vattenbytet inte blir så tråkigt. Enkelt att dra igång och så kan jag göra annat en stund. Därmed byter jag vatten oftare, vilket givetvis påverkar nedbrytningen/halten av de ämnen jag inte vill ha i karet. Sedan är det en annan femma att jag även i Tanganyika-karet kör med växtakvaristernas Estimative Index, så jag tillsätter nitrat, fosfat och microgödning efter vattenbyte. Vill "bara" ha koll på nivåerna.

Hilsen,

P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 November 2005, 15:29.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stein
                      Användare
                      • October 2004
                      • 50

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Är jag den enda personen med en "No spill" kopplingen?- visst, det går åt ofantliga mängder vatten, men fasen så slappt.
                      Hei Alexander !

Hva er en "No spill" koppling ?

[]
                      //mvh Stein

Kommentar

Arbetssätt...