Jag har väldiga problem med mitt akvarium.
Måste först säga att jag tycker att lite grönalger på sten är helt ok.
Men tyvärr vill inte algerna sluta där...
jag får för mycket grönalger och får även trådalger, blågrönalger och någon typ av bruna alger som lägger sig på sanden (kiselalger?). Sen får jag alger på växter, oftast på vattenpesten, den algen är grön och hänger i "trådar".
Jag har under 3veckor försökt med att få bort algerna. Jag byter mer än halva akvariet varje vecka. Jag "suger" upp alla blågrönalger och brunalger från botten varje eller varannan dag. Rengör växterna varje vecka. Använder aquatan och nitrivec vid vattenbyten.
Mitt akvarium:
220l, två pumpar/filter, sand botten, ettt antal stenar, En javaormbunke och ett antal Vattenpest.
Fiskar:
3 Lamprologus Oscelatus (ursäkta min stavning)
4 Lelupi
2 ansistrus
2 klotfiskar (vet inte vad dom heter, tjocka och runda)
Jag matar varje dag med räkmix och artemia (varannan dag). Och matar så det tar slut på mindre än någon minut.
Vatten värde:
Temperatur: 26grader
PH: 8-8,5 lyckades inte läsa av exakt.
Vad kan vara problemet? Vad kan jag göra?
Måste först säga att jag tycker att lite grönalger på sten är helt ok.
Men tyvärr vill inte algerna sluta där...
jag får för mycket grönalger och får även trådalger, blågrönalger och någon typ av bruna alger som lägger sig på sanden (kiselalger?). Sen får jag alger på växter, oftast på vattenpesten, den algen är grön och hänger i "trådar".
Jag har under 3veckor försökt med att få bort algerna. Jag byter mer än halva akvariet varje vecka. Jag "suger" upp alla blågrönalger och brunalger från botten varje eller varannan dag. Rengör växterna varje vecka. Använder aquatan och nitrivec vid vattenbyten.
Mitt akvarium:
220l, två pumpar/filter, sand botten, ettt antal stenar, En javaormbunke och ett antal Vattenpest.
Fiskar:
3 Lamprologus Oscelatus (ursäkta min stavning)
4 Lelupi
2 ansistrus
2 klotfiskar (vet inte vad dom heter, tjocka och runda)
Jag matar varje dag med räkmix och artemia (varannan dag). Och matar så det tar slut på mindre än någon minut.
Vatten värde:
Temperatur: 26grader
PH: 8-8,5 lyckades inte läsa av exakt.
Vad kan vara problemet? Vad kan jag göra?
Kommentar