Vad heter medlet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Vad heter medlet

Vad var det man behandlade höns för i tiden med som man kunnde medicenera akvariefiskar med.
    Tydligen är medlet förbjudet men var ruskigt effektivt tänkte kolla om man kunnde hitta den i något annat land.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Emtryl vet.

Det är förvisso samma verksamma ämne som i Flagyl, så om det är bättre eller inte vettetusan.
    Tony Englund

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

Just det satt och letade efter det utomlands men kan inte finna det.
      Någon som vet om det har en annan beteckning??

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Förmodligen är det förbjudet att importera med isåfall. Det är ju inte förbjudet utan anledning. Personligen tycker jag att man skall respektera sådant. Du vet inte hur du eller dina fiskar ta skada av det.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

jag tar ju ingen skada av det och inte fiskarna heller för dom som använt sig av det har haft sina fiskar lång tid efter dom använt medlet.
          Anledningen till att det förbjöds var att det lagrades i köttet men det stör inte mig för jag ska inte äta mina fiskar

Kommentar

• Challe
            Användare
            • December 2003
            • 111

Den aktiva substansen i Emtryl vet var Dimetridazol, och förbjöds 1995 pga att spår av ämnet hittades i maten. (Gris och kycklingfarmare gav medlet i fodret även i förebyggande syfte främst nere i europa), vad jag vet så är det förbjudet i hela europa. Flagyl innehåller Metronidazol och har samma verkan (tar död på anaeroba bakterier och protozoer (encelliga organismer), tydligen var dimetridazol effektivare. Jag har aldrig testat någon av ovanstående substanser så jag kan inte uttala mig om hur effektiv flagyl är men mitt tips är att ringa din lokala vetrinär och testa flagyl.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Okej då vet jag vad jag ska leta efter

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Här är finns väldigt underhållande läsning angående Emtryl som tydligen diskuterats i Engelska parlamentet. Snobbigt värre hur som helst

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...