Övertyga sambon om akvarierum..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricaBjork
    Användare
    • February 2005
    • 11

Övertyga sambon om akvarierum..

Hej!

Jag coh min sambo har just köpt hus(två familjshus, vi ska hyra ut ena sidan på 105 kvadrat). Vi har en JÄTTESTOR källare med många olika rum. Jag funderar på att kanske göra ett akvarierum i något av dessa. Det finns golvbrunnar i alla rum ifa något akvarie går sönder. Sen är det ju kul att ha allt på samma plats med!

Men nu till min fråga.. Hur ska man övertyga sin sambo om att jag ska "få" göra det här..? Han är lite svårövertalad. Har någon av er övertygat era Fruar/makar/sambor/flckvänner osv om att få bygga något liknande, och HUR GJORDE ni.. ?

Tips och ideér är välkommna
    /Erica
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

det är väl bara att köra på eller..!? med så mycket yta så finns det väl ingen anledning att det inte går..vad ska isåfall ett motargument vara!?
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Han ska väl säkert ha ett eget rum i källaren. Kom överens om att han får ha vad han vill i sitt rum och du får ha hur många akvarier i ditt rum. Men se till att välja rum först.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Sätt alla akvarier på plats med vatten någon helg när din sambo är på resa. När han kommer hem har du champange och god mat redo samtidigt som du visar ner honom till fåtöljen i det nyss färdigställda akvarierummet.

Kan funka......
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Skaffar man tillräckligt ball fisk så veknar dom... det gjorde min fru i alla fall. Efter jag skaffade min första centralare, en C. trimaculatum "Trisse", så blev det plötsligt ok med ett två meters akvarium... Hon kunde uppskatta det på ett helt annat sätt.
          Anders L

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Det första du måste göra rätt är att välja en sambo som är så pass flexibel som respekterar alla dina intressen (det har jag gjort

Har du redan gjort detta fel så skaffar du ett kar med söta fiskar, eller kanske lite mer tuffa, coola fiskar, beroende på personligheten hos sambon och hoppas på att intresset väcks till liv.

Funkar inte det säger du: Marriiiiia PORQUE? (med gråten i halsen).. Det funkar alltid..
            Senast redigerad av Zaphi; 12 October 2005, 13:11.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

Gör som Jonas säger, det har farsan alltid gjort med bilar, datorer, kikare, brödmaskiner fritöser mm och till slut ger sig morsan : )

Kommentar

• Linda A
                Användare
                • July 2002
                • 404

hej!

Jag tycker att du ska prata genom det med honom och inte bara ställa upp allt när han är borta. Fråga vad han tycker om det hela och låta han vara lite delaktig med. Kanske tom få ett eget akvarium om han har visat intresse åt det hållet.

Jag personligen hade inte uppskattat att min sambo hade gjort något sånt bakom ryggen på mig. Vi har kommit längst med att prata. Och oftast när man ihop så brukar man vilja "göra den andra glad" och så länge det hela är genomtänkt så kanske du kan visa honom att det vore kul att göra det hela. Att du visar upp hur du hade tänkt det hela och så.

Risken är att han blir mera negativt ställt till det hela om du går bakom ryggen på han.
                Fast det beror väl lite på hur han är till sättet.

Sen gäller det att vara lika öppen för hans "hobbys".
                Senast redigerad av Linda A; 12 October 2005, 17:27.
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Är det en fråga om ekonomi så håller jag med Linda A. Handlar det om något annat så förstår jag inte problemet!

Har ni köpt ett stort hus med en massa "reservutrymme" så är det trevligt att utrymmena används till något som gör er/någon av er glada. Vad jag förstår finns det en massa utrymme så att din sambo också har möjlighet att utveckla sina intressen?

Ekonomifrågor=Förhandla
                  Övriga frågor=Handla! ;-)
                  Senast redigerad av Per B; 12 October 2005, 20:34.
                  mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• ixxe
                    Användare
                    • February 2005
                    • 234

Precis är det ekonomi så är det en sak,
                    Men annars förstår jag inte varför man ska behöva övertala sambon?
                    Jag är glad att min sambo har intresse, jag vet många tjejer som inte har nåt
                    intresse alls, typ sitter o glor på såpor hela dagarna.
                    http://ixxe.se

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

Du kan ju säga till honom att det är bra med ett akvarierum istället för att du börjar spela trummor i källaren. Det funkar garanterat, min broder har trummor i källaren (jag kanske har sveriges mest hörselskadade akvariefiskar), så jag vet precis hur det är när trumsolona går igång.

Självklart var mitt förra inlägg och även detta skrivet med glimten i ögat =)
                      /Jonas

Kommentar

• EricaBjork
                        Användare
                        • February 2005
                        • 11

Hej igen!

Tack för alla tips, funderingar och ideér. Största orsaken till att Henke inte är så på idén är mest för att han tycker att jag inte har tid (Har hund, skola osv...) Men jag har tagit upp det ett par gånger nu, och ajg tänkte ju bara börja med ett 220's akvarium i rummet först, och sedan kanske fylla på eftersom, ha som "barnkammare" och jag får yngel osv.

Jag tror itne ens att han kommer märka att ajg satt igång det förns om flera veckor (så lite är vi i just det rum jag tänkt mig) Så det är iaf ingen risk att jag gör någon upprörd!

På tal om akvarier i källaren, det finns ingen värme igång där, vet ni om det ställer till med stora problem för värmaren? Någon som har några erfarenheter om det?

/Erica
                        /Erica

Kommentar

• EricaBjork
                          Användare
                          • February 2005
                          • 11

Bra idé Jonas!

Vilket bra argument Jonas! Får ta det som nödlösning.. Hehe..
                          /Erica

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Erica: Är det kallt i källaren? Jag har mellan 20-18 grader i min akvariehörna på sommaren och på vintern kan det i ena änden gå ner till 16 gradr på grund av ett friskluftsintag. Men då kör jag ändå 10 akvarium igång med doppvärmare i vart akvarium så det blir lite varmare. Blir dock högre el-räkning men allt för att fisken ska må bra =)
                            /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...