Varför blir Kolplatororna fula?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Varför blir Kolplatororna fula?

Hej.
    Jag har ett gäng ganska stora kolplantor sittande på rötter mm.
    Placeringen i akvariet i avseende ljusstyrka är olika men ingaen av plantorna
    verkar vilja ta sig. Bladen blir svarta och trista.
    Gillar de ej surt vatten (PH på 6.2)?
    Är det någon som vet varför det blir så?
    Näring? I så fall något speciellt ämne?

Mvh Micke
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Ursprungligen postat av Micke_720
    Gillar de ej surt vatten (PH på 6.2)?
    Växter är pH-agnostiker men ett surt vatten tyder t ex på att du antingen har bra med CO2 eller manipulerat det med torv.

Är vattnet torvfiltrerat är det sannolikt väldigt låga halter av de viktiga makroämnena Calcium och Magnesium.

Är det någon som vet varför det blir så?
    Näringsbegränsning. Förmodligen ett makroämne som Kväve, Fosfor, Kalium, Magnesium eller Calcium.

Magnesium och Calcium (tillsammans utgör dom GH-värdet) finns normalt sett i tillräckliga nivåer i kranvatten om du inte har ett väldigt speciellt kranvatten som är extremt mjukt. Torvfiltrerar du vattnet så kommer GH:t krypa ner rejält, så har du GH nära nollnivåer bör du skissa på att blanda ut det med kranvatten för att slippa tillsätta t ex Calciumkarbonat och Magnesiumsulfat.
    Senast redigerad av defdac; 12 October 2005, 13:02.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Micke_720
      Användare
      • November 2003
      • 368

Jag Torvfiltrerar ej.
      Men jag har mycket rötter i akvariet.
      Byter vatten två gånger i månaden 1/3.
      Då finns väl ingen annan utväg än att tillsätta Calciumkarbonat och Magnesiumsulfat.

Kan detta vara en förklaring varför kolplantorna växte alldeles utmärkt när jag hade malawi med samma förutsättningar fast utan rötter?

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Men jag har mycket rötter i akvariet.
        Byter vatten två gånger i månaden 1/3.
        Har du ganska bra med fisk och matar duktigt kan vi lite halvt utesluta att det skulle vara kväve och fosfor-begränsningar du ser isåfall.

Kan detta vara en förklaring varför kolplantorna växte alldeles utmärkt när jag hade malawi med samma förutsättningar fast utan rötter?
        Ja speciellt om du körde med typ korallsand som dunkar upp GH/KH:t rejält vilket innebär skyhöga Karbonat, Calcium och Magnesiumnivåer. Tre viktiga makroämnen.

Om bunken ser lite trist ut på andra sätt innan den får svarta blad skulle det underlätta en nogrannare diagnos. T ex brukar hela bunken (både gamla och nya blad) bli svagt ljusgrönare när t ex kvävet är begränsande (=> mer KNO3).

Har du väldigt lite fisk och matar försiktigt tror jag du vill kolla först på att dosera mer kväve+kalium via KNO3. Kvävet är viktigt för enzymproduktion och enzymer hjälper växten med att ta upp andra näringsämnen.

Oftast är det Kväve och Kalium som tryter först

Kommentar

• Micke_720
          Användare
          • November 2003
          • 368

Antalfiskar har ökat ganska mycket nu efter två auktioner. 9 st scalare, 5 Jordätare, 14 Dolkstickstetror, 9 Apistogramma, 9 Cyradoras, En L81-mal tror det var allt.
          Dessa matas en gång per dag. Det borde räcka med fisk...

Bladen på "Bunken" får även hål i sig så de vissnar mitt på.
          Tycker inte direkt att de blivit ljusare snarare mörkare.

Om jag skall tillsätta Karbonat, Calcium och Magnesium har du något tips på ett bra "gödningsmedel" som innehåller dessa ämnen?
          Just nu tillsätter jag några metaller typ järn mfl.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Haha, en växt som är agnostiker, det var något nytt för mig =)
            Tony Englund

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Bladen på "Bunken" får även hål i sig så de vissnar mitt på.
              Tycker inte direkt att de blivit ljusare snarare mörkare.
              Innan javaormbunkar blir svarta brukar dom ofta påvisa någon form av missfärgningar, och dessa kan man tyda hur dom ser ut (om t ex gulfärgning (kloros) kommer utifrån bladkanterna och breder sig innåt på enbart gamla blad => Magnesiumbrist). Det är inget idiotsäkert sätt eftersom vissa brister kan uppkomma pga stark begränsning av något annat näringsämne. Magnesiumbrist kan t ex se ut som järnbrist.

Aaaanyway så är det intressant vad som händer med blad som börjar bli fula och vilken typ av blad (gamla, nya) som blir fula först.

Om jag skall tillsätta Karbonat, Calcium och Magnesium har du något tips på ett bra "gödningsmedel" som innehåller dessa ämnen?
              Kranvatten.

Många kranvatten i Sverige innehåller nära nog perfekta nivåer av dessa ämnen. Du kan försöka skaffa en vattenrapport från ditt vattenverk så ser du ungefär var du ligger.

Haha, en växt som är agnostiker, det var något nytt för mig =)
              Hehe hrm.. Det är kanske lite fel att säga pH-agnostiker om växten inte påverkas nämnvärt av pH:t eftersom gnosticism har med tro att göra. Men men. Det jag menade var att pH-värdet inte har någon större inverkan på växten.

Har man mycket CO2 i vattnet är visserligen pH:t ofta lågt, men det är inte pga det låga pH:t som växten växer bättre utan det faktum att det finns CO2/kolsyra i vattnet.

Kommentar

• Micke_720
                Användare
                • November 2003
                • 368

En bild ger en bättre förklaring om hur de ser ut...
                Se bifogad länk om det kan vara till några ledtrådar?

Kommentar

Arbetssätt...