Vad händer rörande artregistret? Känns lite som att det stagnerat? Vore synd om det blev halvgjort...
Hjälp med foton till artregistret
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ett av bekymmren har varit att när artregisret ökat i antalet inlagda arter så har segheten mot databasen blivit ohållbar. Kan komma med glädjande nyheter.
Konverteringen till mysql är helt klar, och kvarstår är ändring i några av sidorna för visning av arter. Nyheter är att olika fångstplatser för respektive arter kan innehålla bilder på hane, hona, yngel samt beskrivande texter för art. Detta kommer särskilt att uppskattas bland alla Malawi-Tanganyika fantaster.
Beräknar att ett snabbt artregister kan tillgås inom några få dagar.Senast redigerad av Joakim Draktoft; 01 January 2006, 03:24.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Vi kampar pa! Det "flaggas" inte, men mer och mer lags in. Bilderna komer att laggas in pa sikt. Men ligg pa dar det anses att saknas nagot. Det far oss att prioritera ratt.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Ursprungligen postat av RobbeÄnnu ett inlägg av Kalle-Maj som man måste vara professor för att förstå
Jag är professor Men jag förstår ändå inte ditt inlägg RobbeBosse.JKommentar
-
-
Satanoperca pappaterra
Här har du en bild på några av mina Satanoperca pappaterra.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Äntligen !!!!
Nu finns det uppdaterade artregistret på plats. Nu med bättre prestanda och en del smågodis som råkade följa med samtidigt.
Ni missar väl inte Dagens art.
Som sagt bidra med bilder för fulla muggar, så skall vi snart ha fyllt många ställen som saknar bilder.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
Oj vilken skillnad! Kul, nu slipper man surfa in på zoopet så fort man vill kolla upp en firre.Kommentar
-
Nu när artregistret kommit igång igen kan det vara idé att gå in och se här vilka foton som behövs: http://www.ciklidbladet.se/artregist...lder_index.asp
Och om ni har något att bidra med lägga in dem här i denna tråd.Kommentar
-
släkte_ artnamn_fotografens förnamn_efternamn.jpg
Hur svårt är det att följa denna enkla mall? jag håller som ansvarig för malawisektionen på att lägga in bilder men när jag får bilder där det endast står artnamnet, ibland inte ens lokalitet så är det väldigt påfrestande och svårt att få rätt på allting. Att leta genom folks profiler för att få deras fullständinga namn är redan det problematiskt, i vissa fall får jag inte reda på det och får helt enkelt hoppa över de bilderna, hur bra de än är.
än en gång, såhär skriver man: släkte_ artnamn_lokalitet-fotografens förnamn_efternamn. Rätta gärna till det på de bilderna ni bifogat då det tar en hel del tid att bara fixa till filnamnen./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
(ja ser att melanochromis parallelus fattas..har denna art men tyvärr inget foto)Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kan du inte ge exempel pa hur du vill ha t ex hona, yngel, biotop, stim av t ex Metriaclima zebra fran Nkata Bay? Inte ens jag begriper. []Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Inte ens jag har varit tillräckligt tydlig när jag kommunicerat till Jonas, Ola och övriga i arbetsgruppen för artregister hur det bör vara.
Hr kommer dock en liten mall för namnsättning som man bör försöka hålla sig till:
Bilder till artregister tas från Medlemmarnas bilder
Uppladdade bilder skall hålla maximalt 500 pixlar i bredd för Artbild
Uppladdade bilder skall hålla maximalt 198 pixlar i bredd för Biotop-/Habitatbild
---
Det finns 5 olika nummer och typer av bilder;
01=huvud (bild som visas överst i beskrivning, kan vara parbild eller ensam fisk)
02=hane (bild som visar hane, helst profilbild)
03=hona (bild som visar hona, helst profilbild)
04=yngel (bild som visar ensamt yngel, eller grupp av yngel)
05=kompletterande (bilder som viar beteende eller specialitet, tex. OB/MC, lek, bild frammifrån osv.)
06=fångstplats (samma som ovan bilder för huvud/hane/hona/yngel)
Namnsättning på bilden skall följa standard:
[g(enus)]_[art][nr]-[huvud/hona/hane/yngel]-[förnamn]_[efternamn].jpg
som exempel för Mikrogeophagus ramirezi blir då M_ramirezi02-hane-bjarne_saetrang.jpg
Bilder för arten har en angiven fångstplats och där det rör sig om någon av bilderna huvud/hane/hona/yngel där anges då:
[g(enus)]_[art]_[fångstplats]06-[huvud/hona/hane/yngel]-[förnamn]_[efternamn].jpg som exempel t_moorii_Kala06-hane-fredrik_hagblom.jpg
Bilder för biotop och habitat anges enligt:
[g(enus)]_[art]_[biotop]-[förnamn]_[efternamn].jpg
Om ni som lägger upp bilderna sätter namn enligt detta så går det förståss mycket snabbare att lägga upp en bild.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
Pseudotropheus socolofi
Här kommer en Pseudotropheus socolofi, hane. Take it or leve it.
/Björn"Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."
Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsidaKommentar
Kommentar