Tropheus Moori Katoto hane
Hjälp med foton till artregistret
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
-
Väldans tjusiga bilder Stefan, nu blev man ju sugen på Malawi igen. Usch det här var inte bra.
P Virgatus Namalenje, har den varit känd under något annat namn förut?Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Tack Jinnarparen...
Protomelas virgatus, Namalenje har enligt Carsten Gissel aldrig importerats förut i Norden. Det kanske t o m var så att han hade artens första fångst någonsin, men det ska jag låta vara osagt.
Det jag vet är att arten aldrig, hittills, lyckats föröka sig i fångenskap och därför är det en väldigt speciell art för mig. Jag köpte dessa via Johnny på www.cichliden.se och han hämtade dom hos Carsten Gissel (Han har själv fångat arten på en resa till Malawisjön och Stuart M Grant). Det fanns endast ett begränsat antal par och det är tveksamt om de går att få tag på...
Jag är smått förälskad (får man skriva det ;-)) i denna art...hanen är bländande vacker och honan, med sitt zebraliknande mönster är också väldigt fin. Det var för övrigt just den honan som höll på att stryka med i sjukdom strax efter att jag fått hem dom...trolig sjukdom var bukvattensot.
Faktum är att jag sköter om detta paret i ren overkill-anda...de är verkligen guldklimparna i karet. Jag håller ständig koll på deras färger, magar och humör. En stund såg jag att hanen spelade framför honan och snacka om att han fullkomligt exploderade i färgprakt. Det är svårt att förklara...men om man haft en Protomelas förut kan jag tänka mig en liten jämförelse. Färgerna blir klarare...man ser skarpa färgkonturer...svarta avgränsningar...ja det är en fröjd för ögat.
Hehe...ursäkta det långdragiga inlägget...man ska ju lägga in bilder här för artbeskrivningar. ;-)Senast redigerad av StefanL; 03 November 2005, 00:01.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeUndvik gärna också texter i bilderna. Fotografens namn kommer ändå alltid att finnas under fotona.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag skrev "gärna", man avgör givetvis själv. Vi föredrar foton utan text.
Vi har lagt till en högerklicksspärr för att markera (vill man så går det ju att kringgå).Kommentar
-
En första känsla tyckte jag att det var bra med en högerklicksspärr, men vid en andra tanke så tycker jag att det är synd att spärra. Jag skulle däremot kunna tänka mig att det finns en liten "NCS" vattenstämpel nere i högra hörnet för att markera att det är ett foto som NCS har rätt till...beviljat av fotografen. Då skulle jag inte använda mitt egna namn som fotograf i foton som jag bidrar med.
Om man kan kringgå högerklicksspärren så är det ju inte en bra funktion utan då tycker jag nog att foton ska märkas...helst av NCS...och inte fotografnamn.
Zoopet har en variant...som jag tycker förstör foton en hel del...och den vill jag inte att NCS har utan en mer diskret vattenstämpel liknande den cirkel som finns på medlemsemblemet på forumet.
Bara en idé.Kommentar
-
Rättsligt spelar det ingen roll, man har aldrig rätt att använda en bild utan tillstånd från uphhovsrättsinnehavaren. Det gäller oavsett om det finns en copyrighttext eller inte. Jag tycker generellt att det är snyggare att ha fotografens namn under bilden, särskilt då om alla lägger in sina namn i bilden med olika fonter och färger. I medlemmarnas bilder har det funkat bra trots att bilderna ligger med högre upplösning där.Kommentar
-
-
-
-
-
-
Vafasen säger du? Tyck du ja fota skit förut? Nej nu.....*asg*
Jag har nog lärt mig en del om min Nikon D50...*S*Kommentar
-
Kommentar
Kommentar