Hjalp med BAP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    Användare
    • December 2003
    • 374

Hjalp med BAP

Var klubb(Winnipeg, Kanada) har ett program liknande SARF's som heter Breeders award program. Tyvarr ar listan over vad arterna ska vara varda urgammal. Jag har som personligt uppdarag tagit mig an att uppdatera listan med ciklider (vilket star for 90+% av vad folk Bap'ar). Nu ar problemet sa att jag behover hjalp med att se hur bra listan ar.

So basically, vad jag letar efter ar folk som anser sig ha odlat mkt ciklider (garna andra fiskar sa att ni har perspektiv ocksa), for att kolla over listan. Om ni har en speciallitet ar det helt ok.

Eftersom jag inte vill 'spamma' forumet sa ber jag er att PM'a mig sa kan jag skicka excel filen och lite fler instruktioner.

Tack pa forhand
  • Gwendly
    Användare
    • December 2003
    • 374

ingen i NCS som odlar ciklider eller vill folk helt enkelt inte ge mig lite hjalp?

En preliminar lista finns redan, den behover bara twekas.

Kommentar

• daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

Har du stämt av mot SARF:s skapligt fräscha valörlistor för ciklider? Finns här.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Gwendly
        Användare
        • December 2003
        • 374

Ursprungligen postat av daniel60
        Har du stämt av mot SARF:s skapligt fräscha valörlistor för ciklider? Finns här.
        mvh Daniel

Japp jag har anvant den listan (och flera andra klubbars)

Problemet med den listan ar att den har tre grader (ok, elit ocksa men det ar sa fa sa det raknas inte) medans var lista har 4 (Dessa ar A,B,C&D.jag vill infora en 5:e for fiskar som ej odlats i akvarium, men det lar inte handa med den har revisionen...) vilket gor att manga fiskar enligt sarf blir tex silver vilket skulle kunna vara antingen B's eller C's.

edit: ett annat problem ar att sarf's lista har 'fel' ocksa. Myaka myaka har sa vitt jag vet inte odlats i akvarium, andock ar det en brons pa sarfs lista.
        Senast redigerad av Gwendly; 11 October 2005, 20:04.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Hej

Nar jag uppdaterade min del (ciklider forutom mal-tan) sa beholl jag det gamla som jag inte visste nagot om. Du far garna tala om vad som du anser ar fel sa kan jag gora en uppdatering vid tillfalle. Myaka myaka ar lite skum sa jag far forsoka kolla upp det. Arterna som stod innan var i stor utstrackning sadant som folk rapporterat in, en seg process som inte riktigt funkade (for fa forslag). Flera personer har gatt igonom listan efter att jag gjorde den och rattelser gjordes (bla Christer Fredriksson och Mikael Westerlund). Det jag menar ar att Myaka myaka var udda i den forra listan med relativt kanda fiskar.

Listan ar en "hellre for lag an for hog" lista. Om jag inte vet att fisken ar vard guld sa blir det silver. Du kan inte ana hur alvarligt vissa tar pa detta och hur mycket skit jag skulle kunna fa om en latt fisk fatt guld.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gwendly
            Användare
            • December 2003
            • 374

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hej

Nar jag uppdaterade min del (ciklider forutom mal-tan) sa beholl jag det gamla som jag inte visste nagot om. Du far garna tala om vad som du anser ar fel sa kan jag gora en uppdatering vid tillfalle. Myaka myaka ar lite skum sa jag far forsoka kolla upp det. Arterna som stod innan var i stor utstrackning sadant som folk rapporterat in, en seg process som inte riktigt funkade (for fa forslag). Flera personer har gatt igonom listan efter att jag gjorde den och rattelser gjordes (bla Christer Fredriksson och Mikael Westerlund). Det jag menar ar att Myaka myaka var udda i den forra listan med relativt kanda fiskar.

Listan ar en "hellre for lag an for hog" lista. Om jag inte vet att fisken ar vard guld sa blir det silver. Du kan inte ana hur alvarligt vissa tar pa detta och hur mycket skit jag skulle kunna fa om en latt fisk fatt guld.
            SARF listan ar imho bra inom 3 gruppers delen. Men som sagt var Myaka myaka har formodligen aldrig odlats i akvarium. Lamprologus lethrops har heller inte blivit odlad i akvarium as far as I know. Vare sig det har beror pa att for fa av dessa har hallts i akvarium eller om det beror pa att arterna ar svara vet jag inte. Arligt talat har jag aldrig sett en bild av l.lethrops som var i livet. Aven om Pyxichromis orthostoma inte ar med pa din lista sa kan jag saga att den skulle kunna laggas till som en 'silver'. Den ar imho svarare an manga av de arter som ar silver. Det har ar typ det enda som jag kan komma pa, pa rak arm. Om du vill kolla pa min lista Ola sa kan du fa en kopia. Manga arter pa min lista ar tredje hands upplevelser,vilket kanske inte alltid ar bra. Vi har en del i var klubb som tar det har lite for allvarligt ocksa. Forra aret blev sniglar godkanda som BAP. En del dok upp med 5-6 sniglar pa nasta mote for att kunna fa lite fler klass A's. Personligen tycker jag det ar tragiskt

Jag vet inte hur SARF fungerar med hur manga yngel man maste dra upp osv, men det har har varit en annan orsak till att flertalet av de fiskar som SARF klassar som latta blir inte riktigt lika latta men fortfarande inte super svara pa ASW's lista. Flertalet av snacklekarna faller inom denna kategori. Svart att skaka fram 5 (fem) yngel som garanterat kommer fran samma foraldrar for att sen ta dem till auktion (vilket ar ett krav for att kunna fa bap'a dem)

Kommentar

• Gwendly
              Användare
              • December 2003
              • 374

eftersom folk verkar ha svart att svara utan en online lista sa tankte jag borja med en har. Det ar central+nord amerika listan. Klasserna ar A,B,C & D. Faktorer som hur svart det ar att dra upp yngeln, aggressivitet, tid for att fisken ska bli konsmognad och vatten kondition mfl ar nagra av faktorerna som avgor hurvida en fisk blir en viss klass.

Species Proposed Class
              ‘Cichlasoma’ beani D
              ‘Cichlasoma’ bocourti C
              ‘Cichlasoma’ grammodes C
              ‘Cichlasoma’ istlanum C
              ‘Cichlasoma’ octofasciatum B
              ‘Cichlasoma’ pearsei C
              ‘Cichlasoma’ ramsdeni D
              ‘Cichlasoma’ salvini B
              ‘Cichlasoma’ trimaculatum C
              ‘Cichlasoma’ ufermanni C
              ‘Cichlasoma’ uropthalmus B
              Amphilophus , all species B
              Archocentrus, all species A
              Chuco , all species C
              Herichthys carpintis A
              Herichthys cyanoguttatus A
              Herichthys labridens C
              Herichthys minckleyi C
              Herichthys steindachneri C
              Herichthys tamasopoensis C
              Herichthys, all other B
              Herotilapia multispinosa A
              Hypsophrys nicaraguensis B
              Nandopsis haitiensis C
              Nandopsis tetracanthus B
              Nandopsis vombergi D
              Neetroplus, all species B
              Parachromis, all species C
              Paraneetroplus, all species C
              Paratheraps , all species C
              Petenia splendida D
              Theraps irregularis D
              Theraps, all other C
              Thorichthys meeki A
              Thorichthys, all other B
              Tomocichla , all other D
              Tomocichla sieboldii C
              Vieja, all species C
              Senast redigerad av Gwendly; 12 October 2005, 05:48.

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Hur är graderna, A lättast och d svårast?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Gwendly
                  Användare
                  • December 2003
                  • 374

Ursprungligen postat av Jonas E
                  Hur är graderna, A lättast och d svårast?

Japp, det stammer.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Myaka myaka maste ha odlats eftersom att de finns till salu som F1. En annan grej ar ju att de ar hotade och darmed inte borde finnas till salu annars. Ar L. lethops med pa listan? Aj! Det kan vara jag som inte tankte. Vad jag har hort sa ar L. lethops bara kant fran tva exemplar. Det ena ett dott som flot upp nar man rotenonbehandlade. Den har knappast odlats.

Antal yngel i brons och silver ska utga fran art och odlarens forutsattningar (ingen nekar en 7 aring brons for ett guppyyngel). Kullstorlek paverkar inte svarighetsgraden. For elit racker det med ett yngel. Ynglen ska dras upp till "vettig storlek" (tre veckor tror jag).
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

Myaka myaka maste ha odlats eftersom att de finns till salu som F1. En annan grej ar ju att de ar hotade och darmed inte borde finnas till salu annars. Ar L. lethops med pa listan? Aj! Det kan vara jag som inte tankte. Vad jag har hort sa ar L. lethops bara kant fran tva exemplar. Det ena ett dott som flot upp nar man rotenonbehandlade. Den har knappast odlats.

Antal yngel i brons och silver ska utga fran art och odlarens forutsattningar (ingen nekar en 7 aring brons for ett guppyyngel). Kullstorlek paverkar inte svarighetsgraden. For elit racker det med ett yngel. Ynglen ska dras upp till "vettig storlek" (tre veckor tror jag).

Jag kollade pa listan igen och lethops ar inte pa listan, sorry. Om myaka myaka finns som F1 sa ar lek av den trots allt valdigt ovanlig. Mojligt att jag flyttar ner den till C.

Nar man ska Bap'a en fisk i asw maste man ha fem yngel om arten inte normalt sett producerar farre an fem yngel per gang (levnads fodare etc). Dessa maste dras upp till 60 dagar. Om arten ar D sa maste arten inspekteras efter 30 & 60 dagar och sen saljas pa auktion.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

I SARF ar det sa att om en junior har ett yngelakvarium pa 10 liter och drar upp 4 blaciklider ur en kull pa 1000 sa far han brons. Det ar tydligt uttryckt att kvalitet ska ga fore kvantitet. Fisk ar svart att salja i Sverige och det mesta blir fiskmat sa att salja pa auktion ar inte ett mojligt krav.

Hursomhelst sa tror jag att aven vi har 5 yngel som riktmarke, men att det gar argumentera om sma kullar. Om jullarna lagger 3 agg sa ar det sjalvklart en godkand odling.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 12 October 2005, 13:55.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gwendly
                          Användare
                          • December 2003
                          • 374

Hursomhelst sa tror jag att aven vi har 5 yngel som riktmarke, men att det gar argumentera om sma kullar. Om jullarna lagger 3 agg sa ar det sjalvklart en godkand odling.
                          Inte enligt ASW's nuvarande regler Jag har flera ganger haft Cyprichromis leptosoma honor spotta 1-4 yngel, men eftersom reglerna kraver 5 sa kan jag bara fortsatta att prova. Enda undantaget ar om arten ar kand for att producera valdigt fa yngel :/ Personligen tycker jag att det borde vara som du sager, att om fisken bara lagger tre agg och alla tre klacks sa borde det vara en godkand odling aven om arten i vanliga fall kan producera kullar runt 12-15 eller sa.

Kommentar

Arbetssätt...