Discus i hörnakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim_Hjalmars

    Discus i hörnakvarie?

    jag funderar över att börja med discus. Jag köpte ett hörnakvarie på 170 180 liter i helgen. Det är ganska högt (52 cm) så jag tror det ska lämpa sig för ett discus lekpar. Hur skall jag inreda det för att de ska trivas? Jag funderar på att måla de två siderna på akvriet svatrt så att inte tapeten syns, ska också silicona i några btn moduler men har inte råd just nu. Är akvariet för litet? Inredning? Lysrör för att framhäva rätt färg? Hur mycket torv skall jag ha för att få vattnet lagom surt och grumligt? Jag har en fluval ytterfilter 204 som pump det är lite segt så det borde passa eller?

    Hoppas någon har ork att svara mig. I så fall tack på förhand, Joakim Hjalmarsson!

    "Idiot Wind"
  • mdan
    Användare
    • September 2002
    • 90

    #2
    Hej Joakim,

    Akvariet är nog ok för ett lekpar. Frågan är dock hur du hittar ett sådant utan att välja ut det bland ett större antal fiskar, du kanske har kontakter. Diskus är ju en stimfisk så igentligen bör du ha minst 5 fiskar men då är nog 170 liter för lite. En tumregel är 50 liter per fullvuxen diskus.

    Inredning har ingen större betydelse, det viktigaste är vattenkvaliten. Byt ca 30% i veckan. Torv behövs för att få ner PH och hårdhet. Hur mycket beror på hur vattnet är där du bor. I mitt 250 litersakvarie har jag placerat två rötter och i ett Eheim ytterfilter ligger en knytnävestor "klump" med torv. Ph från kranen är ca 7.5. Med torven kommer det ner till 6.5. Prova dej fram, med torv är det nog ingen risk att du "översurar".

    Innan du köper Diskus, läs böcker eller läs mer på denna site. Låt akvariet vara igång några månader (med t ex några Fjärilsciklider i) helst innan du sätter i Diskus. Filtret måste komma igång och vattenmiljön måste bli stabil annars får du problem med sjukdommar.

    Lycka till, Diskus är kul!

    /Magnus
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

    Kommentar

    • Joakim_Hjalmars

      #3
      tack för synpunkterna. hoppas jag får se fler, ju fler åsikter desto mer erfarenhet. iofs ju fler kockar....
      är det någon som vet ph:et i haninge.

      Joakim

      "Idiot Wind"

      Kommentar

      Arbetssätt...