If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vad tror ni om att mata med insjömusslor. Koka först är kanske säkrast? Jag la ned en till mina sydamerikaner men det verkar som om den gömt sig i gruset. Dom jag öppnade slukade dom men kan dom bli sjuka?
Ingvar
Parasiter är ju en annan möjlighet när man hämtar från fiskrika insjöar. Fast jag hade ett flertal sådana insjömusslor i mitt akvarie på 70-talet. De levde gott och väl 1-2 år där. Resterande besättning bestod av guppy som frodades utan bekymmer. []
Men tungmetaller som kvicksilver i metyliserad form, samt resten av tungmetallbandet är alltid en risk när man tar filtrerare som foder (jfr diskussionen om tubifex).
Jag tror de kan innehålla parasiter. Nu har du ju redan testat, så du får väl reda på det framöver. Jag har matat med vattengråsuggor en gång, och var noga med att ta från vattendrag utan fisk - trodde jag. Fick Camallus (ändtarmsmaskar) med in i karet, så mina P. taeniatus "Green" strök med. Dessutom var de ruggigt svåra att bli av med.
Men, men - vill inte skrämmas i onödan, behöver ju inte hända ett smack. För egen del är jag dock mycket försiktigt med det mesta levandefoder från naturen.
Tror inte du fick in Camallanus med svenska vattengråsuggor; såvitt jag vet finns inte Camallanus i svenska vatten.
Musslor renar inte vatten. De livnär sig uteslutande på växtplankton, och svälter långsamt ihjäl i akvarium över loppet av flera månader, och förorenar istället vattnet när de dör. I stora välplanterade akvarier kan de klara sig ett tag, för där brukar det finnas en del växtplankton, men brukar svälta ihjäl till sist i alla fall.
Det här med att rena vatten kommer dels av att musslor kan hjälpa mot grönvatten/svävalger, dels att marina jättemusslor är fulla av symbiotiska alger, och används av akvarister för att reducera nitrathalten i korallrevsakvarier.
De kan innehålla parasiter, men eftersom de är mycket långlivade djur som normalt sett inte äts av fisk är risken är mindre än med t.ex. snäckor eller levande tubifex.
För att inte tala om levande foderfisk - vild fisk har alltid parasiter.
Du kan alltid frysa dem eftersom att det tar dod pa det vi ar radda for. Mike, jag funderar pa att kora Dreissena en vacker dag. Visst borde man kunna mata dem med pipett? Vi har alltid matat sandstubb med blamusslor. I ar dog plotsligt allihop i vissa akvarier och det gick inte skylla pa vattnet. Det enda vi kunde komma pa var det dar "musselgiftet".
Jag är inte alls säker på att frysning räcker för att ta livet av alla fisksmittande parasiter. Det ringer varningsklockor när jag 'hör' det. Dör t ex Camanallus (jaja, den fanns inte i svenska vatten, men som för diskussionens skull...) vid frysning?
Jag menade det som kan smitta manniskor dvs binnikemask, nematoder od. Sedan skulle jag gissa att alla djur som kan finnas i musslan dor vid frysning. Alla "protister" (encelliga organismer med cellkarna) dor kanske inte, te x spordjur, men om det finns sadana som har en livscykel med mussla som mellanvard och som har tankt sig att musslan ska bli uppaten, det tvivlar jag pa. Att de skulle vara i sporform i musslan ar ocksa tveksamt. Bakterier tror jag inte att vi behover oroa oss for i det har fallet men det ar en ren gissning.
En fryst mussla ar garanterat mycket sakrare an t ex fryst cyklops och daphnia, som jag faktiskt tror ar ratt saker.
Ola: Dreissena är förmodligen enklare än damm-musslor - har faktiskt själv funderat på att åka och samla in några vandringsmusslor till mitt Tanganyika-kar.
Jag kan gott tänka mig att de går att hålla vid liv genom att spot-mata med växtplankton, växtplanktonersättning, eller kanske rentav uppslammad torrjäst.
Skulle de dö är effekten ju inte heller lika katastrofal som om en stor damm-mussla ligger och ruttnar i karet.
Håller också med om att djupfrysning i 24 timmar borde döda alla otrevligheter. Tar inte bort eventuella alg-gifter musslan kan ha samlat på sig, dock.
Kommentar