Tillväxt: Mbunas, Haplisar och Aulonocaror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Problemet är är ju att yngel växer lätt på höjden.
    För att förebygga det måste man ha stark cirkulation på vattenet och då gör ju fisken av med energi.
    Tycker man se ofta feta yngel som är uppdragna för snabbt

Kommentar

• Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

Ursprungligen postat av Tony
      Utan att ha några vetenskapliga belägg vill jag påstå att mbunas som dragits upp till 5-6cm på 3-4 månader ser smått groteska ut i proportioner osv. Mina mbunas matas i bästa fall två ggr per dygn med vattenbyte 50% per vecka. Det tar minst 6 månader för dem att bli 5cm, om det sedan är optimalt för fisken eller inte vet jag ej, men de ser inte ut som london-bussar åtminstone =).
      Jag har dålig koll på hur fort mina mbunas växer. Men jag skulle tro att jag ligger nära 5 cm-6 mån. Tanken på en akvariedagbok eller iaf en loggbok borde bli mer än bara en tanke.
      Min zoon

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

4cm på 3 månader är inga problem, det är de två sista centimetrarna som är det stora problemet och där det många gånger kan ta 2-3 månder till.

Sen beror det ju på art, att få en välväxt aulonocara med fina proportioner tar nästan ett år till 6-7cm, om inte längre. Att få en mbuna till den storleken tar inte längre än 6-8månader beroende på foder och akvariestorlek. Och då snackar vi inte att de ser ut som londonbussar utan välväxta fiskar med normala proportioner.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Well. Får erkänna att jag inte är expert på Mbunas, men både L. trewavase och demasoni har jag dragit upp väldans fort, utan att de tappat proportionerna/färgerna. Tjusiga firrar. Bra matning, bra vattenbyten och rätt storlek på karet. Räcker attans långt. Men, men - det är min erfarenhet av de två arterna. Annars vore det rätt intressant att se just något vetenskapligt från sjön - hur snabbt växer de där? Hävdar fortfarande att tillväxten i naturen torde vara optimal - också utan vetenskapliga belägg.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

Patrik: Jag har samma erfarenheter som du när det gäller mbunas, de växer snabbt men behåller de rätta formerna och färgerna.
            /Jonas

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

vad är optimala akvariemått enligt er?

Kommentar

• Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Well. Får erkänna att jag inte är expert på Mbunas, men både L. trewavase och demasoni har jag dragit upp väldans fort, utan att de tappat proportionerna/färgerna. Tjusiga firrar. Bra matning, bra vattenbyten och rätt storlek på karet. Räcker attans långt. Men, men - det är min erfarenhet av de två arterna. Annars vore det rätt intressant att se just något vetenskapligt från sjön - hur snabbt växer de där? Hävdar fortfarande att tillväxten i naturen torde vara optimal - också utan vetenskapliga belägg.

Hilsen,

P
                L. trewavase har jag erfarenhet av själv och det är den mest snabbväxande mbunas som jag haft. Den drar iväg snabbare än t.ex. Röd zebra, som i sig växer skapligt fort.
                Min zoon

Kommentar

• Stefan63
                  Användare
                  • February 2005
                  • 192

Jag har ungdjur efter 6 arter. Vid 2 månaders ålder var mina Dakarti runt 4cm, medan Afran bara var runt 2cm, liksom aulonocarorna.
                  Jag matar 3-5 gånger om dagen och gör ett 20% vattenbyte varannan dag.
                  Stefan63

Kommentar

• Niclas Larsson
                    Användare
                    • January 2004
                    • 546

Jag tycker nog att mina C. Moori växer ganska långsamt jag har nog haft dom i 10 månader och på den tiden har dom gått från ca 4cm till runt 10 cm jag matar max 2 gånger om dagen med räkmix och pellets kan vara att jag har Mbunas räkmix och Moori kanske behöver lite kraftigare käk..?
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

C.moori är en väldigt långsamtväxande art som tar 2-2,5 års ålder på sig att bli fullvuxen. Den tillväxthastighet dina moori har är helt normal!
                      /Jonas

Kommentar

• Havs
                        Användare
                        • December 2004
                        • 607

Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                        Jag tycker nog att mina C. Moori växer ganska långsamt jag har nog haft dom i 10 månader och på den tiden har dom gått från ca 4cm till runt 10 cm jag matar max 2 gånger om dagen med räkmix och pellets kan vara att jag har Mbunas räkmix och Moori kanske behöver lite kraftigare käk..?
                        Det är nog ungefär samma tillväxt som jag har på mina Moori. Jag läste någonstans att det skall vara extra viktigt med täta vattenbyten för att få god tillväxt på Moori.
                        Min zoon

Kommentar

• Lars-Peter
                          Användare
                          • October 2005
                          • 199

Jag skulle vilja påstå att i ett fungerande akvarium har du optimal tillväxt jämfört med i sjön
                          där dom inte har högproteinfoder och får vänta tills det regnar och får på så sätt vattenbyte (syresatt vatten). Så tillväxten är säkert dubbelt så fort i ett akvarium????....
                          Tropheus moorii longola sunspots
                          Tropheus moorii kasanga red rainbow
                          Tropheus sp. Black Kiriza
                          Tropheus moorii murago tanzania
                          Tropheus brichardi katonga

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Lustigt att så många tycker moori växer sakta, den sista kullen jag drog växte fortare en allt annat jag körde sammtidigt.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Havs
                              Användare
                              • December 2004
                              • 607

Ursprungligen postat av deelay
                              Lustigt att så många tycker moori växer sakta, den sista kullen jag drog växte fortare en allt annat jag körde sammtidigt.
                              Berätta mer!
                              Min zoon

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av Lars-Peter
                                Jag skulle vilja påstå att i ett fungerande akvarium har du optimal tillväxt jämfört med i sjön
                                där dom inte har högproteinfoder och får vänta tills det regnar och får på så sätt vattenbyte (syresatt vatten). Så tillväxten är säkert dubbelt så fort i ett akvarium????....
                                Jag tror precis tvärtom. I sjöarna behövs inte "vattenbytena" lika ofta - det finns helt enkelt inte problem med taskig vattenkvalitet. Regn och andra faktorer som påverkar tillgången/vilken sorts mat spelar dock roll. Högproteinfoder förresten? Alla insekter som lever där torde innehålla mer än tillräckligt av proteiner plus alla andra nödvändiga ämnen - för att inte tala om att man kan klippa fiskyngel/fisk till och från. Återstår att se något mer vetenskapligt kring tillväxthastigheter i naturen/akvarium.

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...