If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Dom mbunas och happlisar jag har haft har jag fått till den storleken på ungefär ett halvår. Då matar jag ofta och byter vatten ofta.
Aulonocara växer enligt mig mycket saktare så där får man plusa på ett par månader till.
Den som jag upplever som klart långsammast av de Malawi jag fått yngel på är O. Lithobates, Zimbabwe Rock. De har jag haft i ca 1 år och de flesta av dem är i den storleken först nu. Däremot Golden och Rödzebra växer till samma storlek på under halva tiden.
Fick mina Rödzebror till 5-6 cm på ca 6 mån (med halva gruppen i 50 liter och andra halvan i 240 liter). Känner dock till ngn som tydligen fött upp yngel i 2000literskar. Då växer de tydligen som s-n (dock inget jag själv kan bekräfta).
en mbuna blir 5-6 cm på ca 4-5 månadar. dom är vel omkring 3 cm efter 2 måneder och så är det som dom stanna i väksten lite gran, men når dom blir 3 månadar då börjar de väksa fort som F...
Med Venlig Hilsen
Niels Christian Mohr www.mbuna.dk
3x54 liter 1x65 1x70 1x112 1x200 2x250 1x375 1x1080
Maller, Malawi det är fisk for meg
Helt enig med Jullen - det beror på vilka betingelser firrarna får. Auloncaror växer oavsett vilket långsammare än Mbunas. Beroende på villkor så går det att dra upp många Mbunas till säljbar storlek på två-tre månader. Under sämre förhållanden kan det ta mer än ett år - för samma arter. En luring.
skulle vara intresant att se en fisk som är 5-6cm på 2-3månader då har man matat med laxfoder eller liknande
Alcolapia grahami's yngel vaxer till 12 cm pa 8 veckor enligt George Barlow (BB 208/2002). Nu ar det visserligen inte en malawi ciklid utan en ciklid ifran Lake Natron
Behöver inte alls mata med laxfoder för att få en del Mbunas att dra iväg mycket fort. Sköter man Mbunas på liknande sätt som killioterna tar hand om sina killis, så växer de fort. Samma sak med många andra firrar.
Är det bra att försöka jaga maximal tillväxt? Det borde väl inte alltid vara så i naturen, eller?
Vad är en lagom sund tillväxt för de tre som erik frågar om? Borde inte det vara ett strävansmål?
I naturen är jag övertygad om att nästan alla firrar har maximal tillväxt, eller i vart fall bättre tillväxt än de har i de flesta av våra akvarier. De har konstant tillgång till foder och vattenkvaliteten är utmärkt. I de flesta fall. Apisto´s torde närmare höra till årstidsfiskar, t ex. Naturen har inte "råd" med att firrar är yngel för länge - de ska fortplanta sig.
Om vi ska köra maximal tillväxt i akvarierna är en annan fråga. Ska vi hålla yngel så "naturligt" som möjligt så ska de enligt det jag skriver ovan ha konstant tillgång till foder samt bra vattenkvalitet. Då växer de helt enkelt fort. Man måste nu inte sköta sina firrar så. Lägger vi på en ekonomisk aspekt på det så blir det dock viktigt att få dem säljbara så snabbt som möjligt, om man ska kunna få lite snurr på det.
Predation/selektion är också en faktor att ta hänsyn till, om vi ska efterlikna naturen. Där är jag långt ifrån färdigtänkt.
Hur definierar man annars "lagom sund tillväxt"? Den tid för matning/vattenbyten som odlaren hinner med? Snitt-tid för hur lång tid det tar för odlare generellt att dra upp fisken? Tillväxt som i naturen - och hur får vi reda på det? Resultatet i antal överlevande yngel och/eller färgprakt? Ingen aning. Help me out.
Hilsen,
P
Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 October 2005, 17:52.
Utan att ha några vetenskapliga belägg vill jag påstå att mbunas som dragits upp till 5-6cm på 3-4 månader ser smått groteska ut i proportioner osv. Mina mbunas matas i bästa fall två ggr per dygn med vattenbyte 50% per vecka. Det tar minst 6 månader för dem att bli 5cm, om det sedan är optimalt för fisken eller inte vet jag ej, men de ser inte ut som london-bussar åtminstone =).
Kommentar