Ilsken guldsöm fångad på film

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    Användare
    • July 2003
    • 59

Ilsken guldsöm fångad på film

Min guldsömhona har en tendens att bli lite aggressiv både mot saker inom och utom akvariet när hon leker. Jag har tidigare gjort något försök att fånga henne på bild när hon försöker skrämma iväg mig när jag kommer för nära henne utanför akvariet men har inte lyckats få någon skarp bild ännu. Jag gjorde ett försök att fånga beteendet på film idag, kvaliteten på filmen är inte den bästa men den visar ändå lite av beteendet även om det är mycket häftigare i verkligheten.

Filmerna är ca 3MB stora och du behöver ha DivX installerat för att titta på filmerna

Film1: http://erland.homeip.net/arkiv/guldsomfilm/PICT0125.avi
    Film2: http://erland.homeip.net/arkiv/guldsomfilm/PICT0126.avi
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

hehe känner igen det, men vart är hanen?

Kommentar

• erland
      Användare
      • July 2003
      • 59

Ursprungligen postat av johan_lindgren
      hehe känner igen det, men vart är hanen?
      Det har varierat lite olika lek från lek vad gäller hanen. Vissa lekar får han inte komma in på honans halva av akvariet, d.v.s. hon utnyttjar honom endast för befruktningen och kör sedan iväg honom. Andra lekar så har han hjälpt till att försvara reviret. Oftast brukar han dock få komma tillbaka till reviret efter att rommen kläckts och eller efter att ynglena blivit frisimmande.

Just denna gång så håller han till längst till höger i akvariet, mellan honan och hanen håller ett eldbuk par till. Hos mina guldsömmar är det helt klart honan som är den mest aggressiva, hanen gilder mest omkring och hjälper till att försvara reviret ibland men bryr sig oftast inte så mycket. Enda tillfället då hanen brukar vara mer aggressiv är just efter att de tappat ynglena, då brukar han föra befälet och jaga runt honan i några veckor tills honan börjar bli på lekhumör igen.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

Kommentar

Arbetssätt...