Tunga stenar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

Tunga stenar

Var förbi på en butik här i veckan och fick syn på en gigantisk och grymt snygg kritvit hålsten med massor med håligheter.
    Nackdelen var att den måste ha vägt mellan 15 och 20 kg och var gigantiskt dyr också.
    Dock skulle den ha varit som en kronjuvel i mitten av mitt malawikar.
    Satt och funderade om jag inte skulle åka tillbaka och köpa den ändå men då slog det mig att, är det så smart att ha en sådan tung sten i akvariet? Finns det nån risk för bottenglaset? Jag har ju liggunderlag under gruset men när så mycket vikt hamnar på relativt liten yta kanske det är skadligt ändå??
    Ja, jag vet att jag är nojig, men man vill ju inte stå och torka upp 375 liter heller....
    Hur tunga stenar har ni i burkarna?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Peter_F
    Användare
    • January 2004
    • 172

Jag har fyllt mitt 720 malawi med 100 kg bumlingar varav en stor del ligger i mitten. Samma upplägg som du med liggunderlag under gruset. Dock är det ett ramakvarium så bottenglaset vilar ju inte på något. Har funkat bra ännu men jag vågar nog inte stoppa i mer stenar

//Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

Om vi tar följdfrågan då, har nån här lyckas pajat ett kar med för tung sten?
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

100kg? Jag har en stenbumling som är grymt tung och som står centralt i min 375:a...men den väger inga 100kg. Jag är faktiskt återkommande nervös för att det ska bli för tungt...men du har öst på med 100kg...hm...snart kanske jag får ner pulsen till normalt igen (fast du har ju tjockare glas i din 720). []

Jag kan ju säga att när jag möblerade om i karet så råkade jag tappa stenen ca 5-10cm ovanför botten så att den for ner i sanden och akvariet "rungade" riktigt...då stod mitt hjärta still kan jag lova...ca 300L rätt ut på parketten för att man råkade slinta på en blöt algbetäckt sten är inget man vill se eller uppleva.

Kommentar

• Stefan63
          Användare
          • February 2005
          • 192

Stefan Larsson, du kan nog sova lugnt. Den stenen du har i ditt kar har jag säkert 6-7 st av i varje 325l kar.
          Stefan63

Kommentar

• RobbanG
            Användare
            • January 2004
            • 563

Jag tror inte dt är några problem, bara man har någon skiva mellan glas och sten.

Många bygger ju upp ganska rejäla stenrös vilket vilka väger betydligt mer än 20 kg. Tittar man i flera utställnings akvarier bruker de ha rejäla stenar. Ett exempel är det fd troffekaret på akvarielagret där det finns en hålsten som säkerligen väger 20-25 kg.
            //Robert

Kommentar

• Peter_F
              Användare
              • January 2004
              • 172

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              100kg? Jag har en stenbumling som är grymt tung och som står centralt i min 375:a...men den väger inga 100kg.
              Pluralis Stefan. Stenbumlingar. Jag hade inte vågat,(ännu mindre klarat) att stoppa i EN sten på 100 kg. Den största enskilda sten väger nog inte mer än 20-25 kg.

//Peter
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

Hej!
                Ett tag hade jag en hel del sten i mitt 720liters kar. Den största (mycket större än de andra) vägde nog mellan 35-40kg. Det var ett rent helvete att få upp den ur karet igen utan att tappa den... Men när den låg i akvariet var det inga som hellst problem beträffande vikten. I min 375:a hade jag två stenar som nog vägde 20-25kg styck, inte heller några problem. Det är naturligtvis bra att ha något under stenarna, även om jag inte hade det.

mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Bosse.J
                  Användare
                  • August 2003
                  • 205

bara som lite extra kuriosa i tråden så väger sten ungefär dubbelt så mycke som vatten.
                  Men å andra sidan så är det ju ett mottryck mot botten av karet, om det inte är ett ramakvarie. Då blir det ju ett dubbelt så högt tryck mot botten än med bara vatten.
                  Jag undrar egentligen lite själv varför jag skriver detta inlägg. Någon som kan förklara det för mej..
                  Bosse.J

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

Jag har väldigt mycket sten i mina kar. Som någon skrev så måste man räkna in att vatten väger också. Sen kan man ibland (beror på hur stenen ser ut) jämna ut viktkoncentrationen lite genom att låta den stora stenen man har vila lite med sin tyngd på andra stenar runt omkring. I mitt 344 liters så har jag en stor och platt sten i botten av det "berg" jag byggt. Så det blir en jämn fördelning av vikten. Men har man frigolit eller liggunderlag så fördelas det ju bra bara av det.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Personligen skulle jag aldrig våga lägga in större stenbumlingar i mitt kar utan att ha frigolit i botten...det skulle bli för tufft tryck och risken med att det kommer småsand under och skapar punkttryck är överhängande.

Jag kommer troligen att försöka få tag på fler större stenar nu när ni säger att det inte är någon fara...gillar att det ser stenigt ut i karet...iallafall på vissa delar av bottenytan.

Kommentar

• Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

Mitt heta tips är att tömma karet och bygga mycket direkt från botten. Kan man hitta lite större och ganska platta stenar så kan man på det sättet bygga något som liknar en "berghäll". Man kan även på så sätt bygga grottor som går typ neråt efter det att sand hälls på. Alltså man ser bara att några stenar sticker upp lite granna (tänk dig hur isberg funkar), men under sanden finns det grottor osv. Det man får se till då är att öppningen är snett uppåt, annars fylls tomrummet med sand givetvis.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

Lägg en rostfri plåt eller nåt under stenen för att fördela trycket om du är orolig. Jag tror till och med att det skulle räcka om du kompletterade ditt liggunderlag med en 2cm frigolit.
                          MVH

/ Richard
                          http://www.ornemark.com

Kommentar

• petrol
                            Användare
                            • July 2002
                            • 167

Titta på vilket saltvattensakvarie som helst..
                            Mvh
                            Petter
                            Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• tobbejohansson
                              Användare
                              • September 2005
                              • 40

jag har en 2a frigolit inne i akvariet, under sanden, just in case........när de små rackarna gräver o underminerar grottan....

enda nackdelen e att frigoliten just nu syns...då jag får hopplösa vattenvirvlar som drar väck blästersanden...

Kommentar

Arbetssätt...