Breddavlopp, några funderingar och ideér

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomas J
    Användare
    • April 2002
    • 17

    Breddavlopp, några funderingar och ideér

    Någon gång när jag får möjlighet att arrangera mina akvarier på ett samlat ställe skulle jag vilja bygga ett system för ”automatiskt” vattenbyte.

    Påfyllnadsbiten har jag ganska bra koll på tror jag, och den kan man vänta med att utveckla. Bara det att få ett automatiskt avlopp som möjliggör direkt påfyllning utan att behöva tömma ur vatten först vore en klar förbättring.

    Därför kan jag tänka mig att vänta med automatiken i den änden och inledningsvis fortsätta med slang direkt från kran.

    Men någon forma av breddavlopp vore bra att börja med.

    Då undrar jag varför de breddavlopp jag läser om på nätet oftast bygger på ett hål i hörnet av bottenskiva som avskärmas av en glasremsa som bildar en trekantig behållare i hörnet av akvariet?

    I Back to Natures bok om Diskus kan man på flera bilder se hur breddavloppet är ett PVC-rör kopplat direkt till en sidoruta på akvariet i den höjd man vill ha vattenytan.

    Det verkar onekligen smidigare att bygga, snabbare och mindre material. Vad är nackdelarna, och varför gör inte fler på det viset?

    Synpunkter, ideér och länkar?

    MVH. Tomas J
  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    det spelar väl ingen roll var man har ytavrinningen, huvudsaken är väl att man har en.. eller?

    MVH Simon

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

      #3
      Hej Tomas !!

      Vet inte om du tittat något på min artikel i ämnet på:


      Att man använder metoden med trekantig behållare och hål i botten kan bero på att man kan använda sig av underliggande kar i en ställning som genomförare till avloppet. Som ex. låter man en slang gå ut från hålet i botten på det översta karet, ned till fickan i det under, som i sin tur går ut till nästa kar och som till slut slutar med slang till avloppet.

      Om man använder metoden med hårda pvc-rör i viss önskvärd höjd skulle det betyda att du vid tex 3 kars höjd i en ställning får ha 3 fasta pvc-rör hela vägen till avloppsröret. Detta tar självklart en del plats i anspråk.

      Vet också att trekantiga breddare, brukar bestå av en ytters liten, 5mm springa för breddningen ner mot hålet i botten , för att förhindra mellanstor fisk att följa med till avloppet. Använder man sig av pvc med en diametar av 4-5cm får man lösa detta genom att använda ett finmaskigt nät eller motsvarande för att förhindra fisk att följa med. Risken med ett sådant nät är att lösa växtdelar kan sättta igen ett sådant nät och på så sätt förorsaka översvämning.

      Detta är några tankar jag ser i ämnet.




      \\Joakim Draktoft
      _______________________________________________
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Tomas J
        Användare
        • April 2002
        • 17

        #4
        Elof: Jo, jag tror det kan spela roll det är därför jag fågar innan jag borrar:-)

        Joakim: Ja, jag har läst din intressanta artikel, mer sånt:-)

        Det låter som 1 trolig anledning, det där med att leda vattnet genom respektive akvaries breddavlopp. Men jag såg i BN:s bok om Diksus på sid. 18 hur de kopplat 1 PVC-rör till 4 akvarier i höjd. De är anslutna via en T-koppling som är installerad i nivå med vattenytan.

        Ev. översvämningsrisk tror jag är ganska liten om man proppar igen hålet med en bit grovporig blå filtermatta som gärna får sticka ut en bit. På det viset blir ytan ganska stor och suget inte så koncentrerat varför jag tror risken för helt stopp är ganska liten.

        Men kanske att hållfastheten äventyras med ett avlopp nära vattenytan och att ett hål i hörnet av bottenskivan är tryggare?

        Tack för era synpunkter. Kom gärna med fler tankar i ämnet.

        MVH. Tomas J

        Kommentar

        Arbetssätt...