Bildkritik på Cyrtocara moorii

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Bildkritik på Cyrtocara moorii

Hmmm, vad tycker ni?

Tyvärr kom inte hela fisken med, bilden är tagen med blixt framifrån vilket jag normalt hatar och fiskens fenor är inte ute som jag vill att de ska vara. Men av någon konstig anledning tycker jag bilden är rätt så charmig?!

Vad tycker ni andra som kan se lite mer objektivt på det hela?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Tja, hade hela firren varit med på bilden så hade den varit Guld. Nu är den ju inte det, men lite action är det i den i allafall. Kopplar helt att du gillar den, men hade jag letat efter den arten på nätet och hittat bilden så hade jag blitt lite besviken. Känns som om den passar perfekt som bakgrund till någon hemsida, då firren täcker hela bilden nästan och dessutom är skarp.

Lurigt. Jag är betydligt sämre fiskfotograf än dig, Jonas, så jag ska kanske inte snacka för mycket - men det är min spontana reaktion. Dessutom har jag ändå form/bild/färg-ögon...

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Tackar. nä, det är inte direkt någon bild jag skulle släppa till tryck eller låta representera arten. jag skulle bara ta ett aftonfoto och så fotade jag delfinen med blixt framifrån och så blev det som dt blev. Jag ska definitivt ta bättre bilder på fisken senare, men just nu orkar jag inte =)
      /Jonas

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Problemet ofta med att kapa delar av motivet är att när man kapar för lite blir irriterande att titta på. Att däremot kapa 1/3 av ett cykelhjul eller att bara ha med en halv fisk brukar inte vara några problem. (se bifogad bild) I din bilden har du kapat alldelles för lite. Inte heller skall man lägga för lite luft mellan fisk och bildkant, för det ger också en instängd känsla. Det är inget fel på bilden annars, förutom möjligtvis att den har lite för mycket "blänk" och för hög mättnat. För mig är delfiner ljusblå och mer matta, inte så här metaliska som fryeri.
        Senast redigerad av Zaphi; 11 October 2005, 15:54.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Viktor: problemet är att det är hela bilden =) jag bara knäppte av en bild när jag gick förbi akvariet okså råkade det bli något. Bixten framifrån gör att fisken glänser så som den gör. Ska ta lite bättre bilder senare.
          /Jonas

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Gör det och bifoga dem i denna tråd så kan vi jämföra bilderna!

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Tycker bilden hade varit helt ok om bara munnen kommit med. Nu är den tyvärr avklippt i båda ändarna.

Har ni tänkt på vilka tänder C. moorii har? Jag hade inte gjort det innan jag fotograferade dem med macro.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Jep, den har rätt rejäla, men mina två hanar bråkar en del och det verkar som om tänderna går åt, för de har inte så många hela tänder som din. Det hade ju inte skadat med en borstning då och då...

Kommentar

• Peter_F
                  Användare
                  • January 2004
                  • 172

Det hade ju varit en syn att borsta tänderna på de små liven....
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• PowerMerca
                    Användare
                    • March 2005
                    • 173

Ahh, jättefin bild Micke! Har du laddat upp den i detaljbilderna på NCS?

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

Den bilden tände jag oxå på! Både facta och fiction med närbilder på munnen och det suggestiva "gula ögat" i nordväst.

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Jep, och den blir ju inte sämre av den absktrakta gula fläcken i bakgrunden, som ju bara råkar vara komplementfärg till blått, det vill säga motsatsfärg, vilket gör att de passar perfekt ihop.

Den har fått ta några smällar ser man, en hel den rivsår i ansiktet... Mycket bra bild.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Om man ska vara petig på Mickes bild så störs jag personligen på lilla lilla blixten som syns i ögat. Men sånna där bilder kan man ju bara själv drömma om att kunna få fram. :-)
                          Mvh Alex

Kommentar

• Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

Håller helt med beträffande fläcken i ögat och jag tycker inte att det är det minsta fusk att klona bort den i PS.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

Kommentar

• Helenai
                              Användare
                              • October 2004
                              • 269

Jag tycker inte att den lilla blixtpricken ska bort. Fisken skulle se mindre levande ut om den inte var där. Nu finns det en känsla av liv och rörelse i bilden, tack vare att fisken har "glimten i ögat".

Håller med Zaphi om att det gula i bakgrunden förstärker bildens uttryck.
                              Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

Arbetssätt...