Bildkritik på Cyrtocara moorii

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Normalt va gäller djur (och människor) så vill man alltid ha en reflex i ögat för att, som Helenai säger, få dem att se mer levande ut. Men...av någon anledning tycker jag inte att det är nödvändigt på en sån här närbild. Dessutom tycker jag reflexen är lite för liten och lite för "onaturlig" om man så vill.

Kolla på denna bilden, fågeln har en mer naturlig och större reflex. Hade inte den varit med så anser jag att den fågeln nästan hade sett uppstoppad ut:
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

Ursprungligen postat av Micke
      Tycker bilden hade varit helt ok om bara munnen kommit med. Nu är den tyvärr avklippt i båda ändarna.

Har ni tänkt på vilka tänder C. moorii har? Jag hade inte gjort det innan jag fotograferade dem med macro.
      Micke synd du inte bodde närmre så kunde du fota största hanen jag har i 720 karet satan vilka tänder den har han är snart 4år och runt 23cm synd att jag inte kan lägga upp bild här =/ men en länk kommer ialf och visst är de ljusblå som zaphi säger, reagerade på att många får dem i samma färg som fryeri när de plåtar.

skulle gärna få mina firrar plåtade för min kamera är värdelös till sånt =(
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Intressant det här med hur olika man kan se på foton. Vissa tycker att reflexen i ögat stör, andra tycker tvärtom. Jag har testat att klona bort det men jag håller med Helena om att reflexen tillför något i bilden. Samma sak med den gula fisken i bakgrunden som kan uppfattas som både positivt och negativt för bilden.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Frågar man naturfotografer så skulle nästan alla svara att glimten ger liv och att den är ett måste inom djurfoto. Jag har en otroligt bra bok som heter "The Art of Bird Photography" skriven av en fågelfotografsnubbe som heter Arthur Morris där han tar upp detta.

Den boken är för övrigt av av de bästa fotoböcker jag läst, om inte den bästa, och är inte bara bra för fågelfotografer utan även fotografer generellt. Och när jag tänker efter måste den vara helt suverän för fiskfotografer med.

Han tar upp alla gunder, komposition och en av de svåraste, men viktigaste sakerna inom fotografi, nämligen att lära sig kompensera för motljus och olika gråskalor (då kameror endast tänker i mellangrått. Den tar även upp saker som utrustning, hur man skall välja utrustning etc, på ett mycket realistiskt sätt.

Den finns här om någon är sugen: http://www.amazon.com/gp/product/081...books&v=glance

Han är enormt duktig och lite av min idol inom fågelfoto, då jag själv sysslar med det. Bilderna han tar är otroliga. Han har en sajt med: www.birdsasart.com
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...