Malawidöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • judas
    Användare
    • October 2005
    • 33

    Malawidöd

    Senaste 6v har 14 st malawisar dött. Hade 32 st (mest mbuna) i 720l innan massdöden. Har 2 st plecko som verkar må mkt bra.
    Jag får ingen kläm på symptomen för de varierar för mkt. De flesta fiskar blir stela, magrar & dör efter ca 5-10d. 2 fiskar åt gången insjuknar, ibland har 3 varit sjuka samtidigt. Vissa kortare perioder har alla verkat friska. Dock har några dött på 1d fr att verkat kärnfrisk. Ibland har magen svullnat upp. Samtliga fiskar har ätit vid utfodring & ingen flämtar & har syrebrist. Ser ej ut att ha problem m luftblåsan förutom 1st igår. pH, nitrat & nitrit är OK (ej kollat KH). Byter ca 1/3 av vattnet i g/v. Har bra malawivatten i kranen (bor i uppsala).
    Jag bytte foder till Aquatice Nature (små pellets) innan fiskarna började dö, men det är samma som akvariebutiken har matat sina ciklider (& de har många) med en längre tid. Matar m detta 1g/d. Var 3:e dag matar jag m räkmix.
    Har även satt in en bakgrund (Aquarium munster) + akvariesilikon. Butiken jag köpte grejerna av har exakt samma i bruk. När jag byter vatten kommer det fram mkt fint damm på ytan fr när jag sågade bakgrunden om detta kan orsaka fiskarnas problem. Några fiskarna började dock dö redan innan (trodde dessa blev mobbade). De flesta har dock dött efter bakgrunden sattes in. Förut var djupet 60cm. Nu är det 50cm så jag tycker de har mkt plats. Har även en massa sten att gömma sig bland.
    Att några dör åt gången talar för parasiter & inte förgiftn. Å andra sidan dör vissa mkt snabbt. Tänkte först på buksot, men de flesta magrar ju & äter. Förstoppn? Mask? Olika sjukdomar samtidigt?

    Ska jag prova byta foder? Prova medicinera m Flagyl el annat läkemedel/ tillsats? Avvakta & hålla tummarna? / MVH Johan G
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Jag skulle göra ett 80% vattenbyte och sedan haft i ett par dl salt och sedan något bakteriedödande som bakctopur ellet nåt i den vägen. Svårt med sånna här saker inte direkt lätt o få reda på vad som är fel.
    Lycka till
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • February 2005
      • 192

      #3
      Kan du ha fyllt på vatten för snabbt efter du satt i bakgrunden? Jag har alltid väntat 10-14 dagar efter jag silikonat i ett kar, det är vad jag hört att de flesta rek. Torktiden brukar väl vara 1-2mm per dygn i normal rumstemperatur.

      Aquatice Nature, blötlägger du dessa innan du ger dina fiskar? Detta kan väl orsaka att de kan fastna eller ger förstoppning, har jag för mig.
      Senast redigerad av Stefan63; 09 October 2005, 08:27.
      Stefan63

      Kommentar

      • judas
        Användare
        • October 2005
        • 33

        #4
        Det skulle vara OK att fylla på vatten 1h efter att man limmat bakgrunden, men det skulle då ta lite längre tid för allt silikon att härda. Jag väntade 2d. Skulle inte vara något problem m giftiga avfallsprodukter fr silikonet så länge man använde akvariesilikon. Om det var förgiftning borde fler fiskar bli sjuka direkt. Däremot kan det vara som du säger m att jag borde blötlägga fodret så det inte sväller i magen. Det nya fodret är den minsta pelletstorleken, vilket butiken sa att det inte skulle svälla lika mkt som större pellets. Då skulle man ej behöva blötlägga dem. Det gamla fodret var lite större pellets som jag aldrig blötlade. Kanske hade jag tur att de inte dog då.

        Har iallafall stoppat i Aquamor 1 som en akvariebutik rekommenderade. Vill helst inte använda läkemedel, men om de ändå dör så kan jag väl lika gärna prova.

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Vad använder du när du testar Nitrit / PH? Är det stickor? Om så är fallet så kan det vara så att stickorna inte är riktigt tillförlitliga.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          Arbetssätt...