Vilka krav ställer du?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

Vilka krav ställer du?

Vilka krav ställer du när det gäller inköp av VF fisk?

Ska ev. köpa en grupp på 10st VF. Vad kan jag begära att butiken styrker att det verkligen är VF det handlar om?

Kan man kräva att se en faktura från leverantören där fisken kommer ifrån, eller nöjer ni er med att det står VF på akvarierutan eller att säljaren i butiken säger att de är VF?
    Stefan63
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

Bra fråga.
    jag tror faktiskt att säljarens ord är det man får lita på. Det gäller nog att ställa "rätt" frågor och se hur se vilka svar säjaren ger och tolka dessa. En faktura kan mycket väl gälla andra fiskar...
    //Robert

Kommentar

• Stefan63
      Användare
      • February 2005
      • 192

I och för sig, men chansen tror jag är större att det är rätt vara om han/butiken kan visa upp en faktura, ser datum och leverantör m.m.
      Finns där inget har att dölja, tycker man att butiken/säljaren skulle göra allt för att bevisa att det är VF.
      Endå kan man väl inte vara 100 på att det är VF, men det hade känts bättre som kund.
      Senast redigerad av Stefan63; 08 October 2005, 10:56.
      Stefan63

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Om du håller dig till dom större o kändare butikerna för just VF så minskar risken att gå på en nit. Vad för fisk hade du i tankarna da?
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Stefan63
          Användare
          • February 2005
          • 192

Det är flera sorter jag är på jakt efter, mest mbuna. Den gruppen jag ringde på var
          2+7 M.Maingano för 4500kr.
          Jag tycker ändå hur stora och kända butikerna är, borde man kunna få se något som styrker att de är VF. Något papper måste ju butiken få från importen eller grossisten.
          Stefan63

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

9st VF Maingano för 4500kr?? Det var dyrt...

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Ja det lät som ett väldigt överpris, har för mig dom kostar lite över 100:- st för vf?
              Men nu kan jag ha jätte fel.

Kommentar

• bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

det priset var svindyrt jag köpte mina VF och då betlade jag 220kr i butik

Kommentar

• christer antonsson
                  Användare
                  • September 2002
                  • 183

För ca 10 år sedan så fick man ett intyg av seriösa handlare då man köpte VF på detta intyg fanns info om var fisken var hämtad och när. Detta skulle vara policyn även nu då man inte vet vad man egentligen köper.
                  Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
                  Ikola
                  Pemba
                  Duboisi- Mazwa
                  Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

Man kan naturligtvis inte vara 100% säker på att det verkligen är VF man köper, men jag väljer att lita på handlaren. Är jag tveksam och det handlar om mycket pengar skulle jag nog avstå. Att kräva att få se faktura tycker jag inte är alls bra.
                    Hade jag haft en egen butik hade jag inte varit så pigg på att visa mina kunder vad jag betalar för fiskarna jag sedan ska sälja. Och vad är det som säger att en svensk grossist inte kan ljuga lika mycket som en svensk handlare? Intyg kan man också förfalska om man vill.

Vad jag vet finns det inget säkert sätt, om du inte fångar dom själv. Så är du tveksam, avstå!

4500:- låter extremt dyrt!

Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

Det finns en som jag vet som utfärdar intyg. På certifikatet står det vetenskapligt namn, lokalitet, datum för import, vem som är exportör och vilket företag som är importör, samt fördelning, när du köpte fiskarna och vad du betalat för dem. Jag vet bara en butik här i sverige som utfärdar detta "certifikat" och det är Cichliden i Malmö. Finns det fler hade det varit skoj för certifikatet är bra att ha som minneslapp på vad det är för fisk samt att butiken står för att det är VF.

Och 500kr/st är ett duktigt överpris för VF maingano, under akvarietekniks försäljning på ciklidstämman gick de för 285kr/st och då hade de fläskat på för att inte butiksägarna skulle bli sura. Mitt råd är att inte köpa dem för mer 250kr/st, ifall han kan bevisa att det är VF. Kan han inte visa upp var de kommer ifrån och när han köpte dem så ska du nog gå till en annan förhandlare.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stefan63
                        Användare
                        • February 2005
                        • 192

Då blir det inga Maingano därifrån.
                        Stefan63

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det finns en som jag vet som utfärdar intyg. På certifikatet står det vetenskapligt namn, lokalitet, datum för import, vem som är exportör och vilket företag som är importör, samt fördelning, när du köpte fiskarna och vad du betalat för dem. Jag vet bara en butik här i sverige som utfärdar detta "certifikat" och det är Cichliden i Malmö.
                          Stämmer. Jag har certifikat på mina ciklider som jag köpt därifrån. Det står exportör, i detta fallet Stuart Grant, och även fångstdatum. Mycket trevlig info och det känns riktigt seriöst.

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

I många delar av landet kan man få betala runt 80 kr för en maingano av hyffsad storlek. Så 100 kr för vildfångad tror jag inte på, men att du skall betala typ 450:- för en vildfångad Mbuna låter mycket, speciellt när du köper en sådan stor grupp.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ett mer "sunt" pris borde ligga på ca 250kr/st för VF Melanochromis cyaneorhabdos "fd Maingano"...

Högre än så hade inte jag betalat iallafall.

Ett förslag är att du försöker få tag på fina F1 i bra storlek av maingano...den vägen skulle jag nog gå...och kanske köpa ett vuxet VF par.

Kommentar

Arbetssätt...