Easy life

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det jag menar ar att argumentet verkar vara att kranvatten ar daligt och har inte i akvariet att gora. Jag tycker inte att det kanns som om dessa produkter ar till for den svenska marknaden dar vattenbyten i princip loser alla fiskproblem.

Jag skriver inte om vaxter nu. Med vaxter lyckas jag bast med ett bottenmaterial som troligen har en intressant samling av fossil, fa fiskar, fa vattenbyten och en viss overmatning. Alternativt, massor med fisk (i viktenhet), massor av mat (ej overmatning), och rejala vattenbyten ofta. Men jag kor ju bara med Valisneria, Cryptocoryne, Hornsarv, Spikblad, Javaormbunke, Javamossa och andmat. Den senare har ratt stora problem att overleva.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

"!ag är tveksam där. Helt klart verkar Europa ha annat kranvatten än vi i Sverige (även om jag som växtakvarist hade varit glad för bland annat 30 ppm/l nitrat i kranvattnet), men så är det ju inte här. I vilket fall, så om jag ändå slamsuger och virvlar upp bo"

1!!!! Patrrik, -Dina "gröna-fingrar" måste tyvärr vika hädan. för CIKLDSNACK! Jag vet att
      du är 100% är en kunnig växt-expert; men detta är ett forum för CIKLIDISTER!
      -Alltså har du nån cicke?`?`-NO Valisneria....= In lane again",på spåret"
      Patrik det finns ,massor, av kunniga kemister här på forumet. Jag tror på den enklare
      modellen= Mr.Fish ...-I be back tomorrow !
      Senast redigerad av Mr.Fish; 03 December 2005, 05:20.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ola,
        helt enig i det med vattenbytena under svenska förhållanden. Just Easy Life verkar dock skilja sig från de andra produkterna - kunde det bidra till att hålla algfritt samt växter i vilket kar som helst är det en smidig metod.

Mr Fish,
        klart jag har ciklider - det är i ett sådant kar jag lurar på att prova Easy Life. Hemma simmar det Cyps, Enantiopus och snäcklekare, i lokalen Lepidiolamprologus, Sessor, trewavasae, compressiceps, transcriptus, regani, C. stappersi, L. stappersi samt två arter Pelvicachromis. Har genom åren kört mest Apisto och västafrikaner men sorgligt nog har jag inga "dvärgar" hemma just nu. Men det ska bli ändring på det... annars är det en luring hur det ska snackas för jag har faktiskt mer eller mindre växter i nästan alla mina akvarier. Även Vallisneria!! *s* Vad har du för ciklider?

Kalle-Maja,
        om det som påstås kring Easy Life stämmer så är det något i en klass för sig. Att köra grejer man inte förstår gör väl annars de flesta akvarister - någonstans ska man ju börja. Mitt första kar begrep jag inte så mycket av, men följde råden. Numera begriper jag bättre. Flera i tråden rapporterar om positiva effekter av Easy Life och det verkar i vart fall vara klarlagt att det inte är någon kemisk bomb man släpper ner i sitt kar, i stil med Tetras Easy Balance. Testet det refereras till visar tydligen att produkten har en ledningsförmåga på 200 microsiemens - att jämföra med en del andra produkter på 16000!!

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 December 2005, 06:06.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

"Mr Fish,
          klart jag har ciklider - det är i ett sådant kar jag lurar på att prova Easy Life. Hemma simmar det Cyps, Enantiopus och snäcklekare, i lokalen Lepidiolamprologus, Sessor, trewavasae, compressiceps, transcriptus, regani, C. stappersi, L. stappersi samt två arter Pelvicachromis. Har genom åren kört mest Apisto och västafrikaner men sorgligt nog har jag inga "dvärgar" hemma just nu. Men det ska bli ändring på det... annars är det en luring hur det ska snackas för jag har faktiskt mer eller mindre växter i nästan alla mina akvarier. Även Vallisneria!! *############################
          Det känns som du är -väldigt- nära mina domäner ;-) men -Inga Malawis?
          Mr.Fish
          Senast redigerad av Mr.Fish; 03 December 2005, 06:37.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Jorå, trewavasaen är en mbuna minsann. Fast den är OB... så en del verkar inte räkna den som fisk alls!! Förut höll jag med om det, tyckte de var verkligt fula. Numera hyser jag en hatkärlek till den. Kan tänka mig flera kar de kan passa i. Odlade även lite demasoni förr, men de är väck nu. Tanganyika och dvärgar rules för min del, men jag är sugen på Auloncaror. Har du testat Easy Life i något av dina kar? *nyfiken* Inga växter? *s*

Hilsen,

P

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Jorå, trewavasaen är en mbuna minsann. Fast den är OB... så en del verkar inte räkna den som fisk alls!! Förut höll jag med om det, tyckte de var verkligt fula. Numera hyser jag en hatkärlek till den. Kan tänka mig flera kar de kan passa i. Odlade även lite demasoni förr, men de är väck nu. Tanganyika och dvärgar rules för min del, men jag är sugen på Auloncaror. Har du testat Easy Life i något av dina kar? *nyfiken* Inga växter? *s*

Hilsen,

P
              Du e cool, Patrik ! Jag har insett att, iaf, jag inte kan prata omkull dej...
              Tanganyika o dvärgar finns hos mej osso. Jag tror ,faktiskt, att det är lättare att berätta vad jag inte håller på med. Ja, majoriteten, basen, är (o har alltid varit) ciklider. Men jag har även mycket malar,tetror,barber,labyrintfiskar. Det enda det är svårt att finna är ungfödare,äggläggande tandkarpar, Det låter va? Ola måste påminna mej om hur många
              sötvattensarter det finns artbeskrivna (över 5000 ?); men jag har väl omkr. 150, för tillfället.
              Vattenreningssystem, jag har kört med egen inovation i ca. 10år o dessa fung. fortfarande
              bra under, stundtals, mycket hård belastning. Det skulle vara kul att träffas Patrik, om du har vägarna förbi Storholmen, hör av dej !
              Hälsn. Patrik (i Stockholm) alias Mr.Fish

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Beskrivelse:
                Easy-Life:
                Krystalklart vand, stabil bakteriekultur, fjerner tungmetaller,ammonium,kemikalier,osv.osv.

Forbygger stress hos fisk, forbedre immunforsvaret.
                &&&&&&&&&&&
                Mycket för pengarna.... "Life is easy with a little magic??" Att det är bra för något av beskrivet är nog sant; men -allt- är en vatten-kemisk omöjlighet! Det handlar tydligen om en
                "kur" av de/nitrifikations-bakterier. "tungmetaller+kemikalier,osv.osv." är en slogan jag verkligen reagerar på. Majoriteten av "nytto" -bakterierna är, som resten, av världens alla organismer, väldigt känsliga emot tungmetall-joner. (kvicksilver etc.) I reningssammanhang är fortfarande sedimentering av tungmetall förorenat material det förnuftigaste.
                -Mr.Fish-

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Mycket diskussion om vad det är. För mig o för många andra fungerar det fint oavsett om man bor i Stockholm, Amsterdam eller Dusseldorf. Sedan finns det nog en anledning till att det blev årets produkt 2004 (utvalt av zoozajac). Men det är väl bara att testa det så kan ju var o en själv bedömma. Jag har snart gjort slut på en 5 liters dunk, trots att jag bara använder det vid inkoppning o nystart. Helt klart blir det dock en ny dunk.
                  Drog sedan igång ett 375 liters igårkväll visningskar för hallandakvaristerna o den lokala julpromenaden. Tillsatte easy life o det är nu glasklart vatten. Men som sagt bedöm själva.
                  När vi ändå är inne på nymodigheter har någon testat JBL`s nya filtermaterial MicroMec?
                  Glasbaserat o skall vara kanon. http://www.jbl.de/de/downloads/JBL_Filterchart.pdf http://www.aquazoo24.de/Filtermedien...650gr.311.html
                  Senast redigerad av kaj.p; 03 December 2005, 18:08.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

"Mycket diskussion om vad det är" Hört talas om=NEJ, resten kan ni nog själva räkna ut.
                    -Sorry Kaj, jag har inte nåt bättre för mej..
                    -Än att trakassera er stackare :-) Jag vill POÄNGTERA att jag inte på nåt sätt betvivlat
                    att det inte verkar emot nåt!

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                      "Mycket diskussion om vad det är" Hört talas om=NEJ, resten kan ni nog själva räkna ut.
                      -Sorry Kaj, jag har inte nåt bättre för mej..
                      -Än att trakassera er stackare :-) Jag vill POÄNGTERA att jag inte på nåt sätt betvivlat
                      att det inte verkar emot nåt!
                      Hehe Patrik Var på en liten diskusträff i tisdags i "storholmens" utkanter Där användes det sedan flera år tillbaka. Så det verkar funka även uppe hos er.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

Ursprungligen postat av kaj.p
                        Hehe Patrik Var på en liten diskusträff i tisdags i "storholmens" utkanter Där användes det sedan flera år tillbaka. Så det verkar funka även uppe hos er.
                        #Synd att du nämnde det nu, för jag håller mycket fin Diskus.-Det går fler tåg!
                        -Mr.Fish-

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Mr Fish,
                          tackar!! Har jag vägarna förbi så hör jag av mig. 150 arter är något att bita i - tillsammans med polaren skulle jag tippa att vi håller drygt hälften så många. Fast vi har ett gäng växtkar att trixa med också!!

kaj,
                          Easy Life verkar som sagt vara något helt nytt, så jag är sugen på att testa - men är man lite frågvis så vill man ju ha reda på vad det innehåller och hur det funkar!! *s* Det är många som rapporterar bra resultat och är nöjda med det, nu även du. Har du köpt ditt i Tyskland, eller var?

JBL:s filtermaterial har jag inte testat, där är jag mer skeptisk. Filtermaterial handlar om yta för bakterierna att sitta på samt att det inte ska klogga igen - där finns redan så många varianter så jag är mer än nöjd. Tvivlar starkt på att något filtermaterial i världen klår ett droppfilter med biobollar... *s* Har dock blivit lite sugen på att testa den sk "japanska filtermattan", en variant av blå filtermatta. Just eftersom jag vet hur den blå funkar är det enkelt att testa.

Hilsen,

P

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

vidare info om den japanska varianten hittar jag...?

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Sök på Google: "japansk filtermatte" eller "japansk filtermatta" Mer info än du vill ha, lovar!! Stort inom vattenfilter för dammar. Personligen har jag fått en del visningar av den på två föredrag om Koi, därav min nyfikenhet. De som säljer dammtillbehör i närheten av dig torde dels veta vad det är och dels kunna plocka hem den.

Hilsen,

P

Kommentar

• kaj.p
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2294

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                kaj,
                                .Har du köpt ditt i Tyskland, eller var?
                                Hej Patrik jag har köpt mitt i tyskland men du har det på närmare håll http://www.discusimport.dk/shop/inde...f1451eeb7db22a Hörde också någon som sa att Martin fått hem det så du behöver nog bara ta dig över bron.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...