Easy life

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    Användare
    • April 2004
    • 140

jag tyckar att dett är bortkastade pengar.dett funkar inte i mitt vatten,så derfor skickade jag det till anli.för att jag trrodde att det kanske hadde men "kh ph osv"att göra men dett kanske dett inte hadde
    mvh janne
    200l 1000l på g
    <b>
    Min Zoon</b>

Kommentar

• janne dansk
      Användare
      • April 2004
      • 140

hur har dett gået för anli?????funkar det i ditt vatten ell??
      mvh jane
      200l 1000l på g
      <b>
      Min Zoon</b>

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Tror nästan jag får prova. Har några E. "kilesa" som inte riktigt färgar ut. Bra tillfälle att testa produkten - fast jag lurar lite på om det kan vara något skadligt i det i långa loppet ändå. Samt naturligtvis vad det innehåller.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Ursprungligen postat av janne dansk
          hur har dett gået för anli?????funkar det i ditt vatten ell??
          mvh jane
          Jag märker ingen skillnad i mitt kar, men det verkar ju inte göra nån skada heller
          Men jag har väldigt friska fiskar, bra vatten och balans från början.
          Jag tackar och bockar för flaskan, Janne, det var kul att testa men jag känner inget behov av köpa produkten i fortsättningen.
          Anders L

Kommentar

• janne dansk
            Användare
            • April 2004
            • 140

jag säljar inte,var bara intreseret hur dett gick
            vill bara förtydliga ......att jag inte är nogon återförsäljar jag köpte derfor att jag trodde att jag hadde nytta av dett
            mvh janne
            Senast redigerad av janne dansk; 30 November 2005, 23:33.
            200l 1000l på g
            <b>
            Min Zoon</b>

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Vad jag har förstått så är denna produkt inte menat att göra underverk direkt man häller i det i karet utan att det är en produkt som bibehåller och skapar en bättre vattenmiljö under en längre tid mot vad som är normalt.

Man får alltså se det i ett längre perspektiv och jämföra med hur det var tidigare...hade jag stabila vattenvärden kortare tid före Easy Life? Hur såg fiskarna ut att trivas före respektive efter att jag introducerat produkten?

Av det jag läser här så verkar det som om man ska lägga in de magiska dropparna och vips! så blir vattnet glasklart...och bye bye till vattenbyten varje vecka.

Det kanske blir resultatet...men troligen efter användande i ca 4-6 veckors tid. Jag har för mig att jag läste det någonstans?

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Ursprungligen postat av janne dansk
                jag säljar inte,var bara intreseret hur dett gick
                vill bara förtydliga ......att jag inte är nogon återförsäljar jag köpte derfor att jag trodde att jag hadde nytta av dett
                mvh janne
                Förlåt Janne, jag uttryckte mig slarvigt! :-) Det kunde faktiskt missuppfattas ser jag nu.
                Anders L

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

jag tyckte easy life funkade bra, men när jag slutade med det så fick jag problem med alger..slump? vem vet.

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

Jag undrar om man helt enkelt gör hela sitt akvarium till ett diatomfilter

Enligt deras egen sida så gör någon tomte lite "test" på produkten:

Intressant är "Silicate in saltwater can unfortunately not be reduced by Easy-Life."

Diatomite består mest av silikondioxid, och en hel del andra oxider:

(Intressant att man alltså "kryddar" boskapsmat med diatompulver för att bekämpa parasiter)

Diatomiter är inerta och extremt porösa:

Men en sak klarar dom inte: Att ta bort mediciner.

Lösningen på det problemet heter "Super-Char", lite finpulvriserat aktivt kol som används tillsammans med diatompulver:

Blandar man det i kranvatten och gör lite mätningar på det så borde det se ut som.. vanligt vatten, och diatomskeletten borde vara lätta att se med ett bra mikroskop. Det blir väldigt billigt och enkelt att göra sin egen Easy-Life isåfall.

Eller så är det bara någon lustig skräddarsydd polymér typ Seachem Purigen: http://www.seachem.com/products/prod...s/Purigen.html
                    .. och då blir den svårare att skapa själv

Det här kan man ju fundera lite över:
                    does not contain any chemicals, bacteria or other organic additives
                    Mineraler klassas alltså inte som kemikalier? Då blir det svårt att kalla PMDD-gödda akvarier för kemakvarier
                    http://www.defblog.se

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Jag tror att sådna här medel har någon effekt allt kan ju inte stå å flaskan.
                      Det är nog som ektozon som jag tycker är bättre än salt vid skador och sjukdomar.
                      Att det enligt burken ser ut att bara vara salt.

Kommentar

• janne dansk
                        Användare
                        • April 2004
                        • 140

Ursprungligen postat av anli
                        Förlåt Janne, jag uttryckte mig slarvigt! :-) Det kunde faktiskt missuppfattas ser jag nu.
                        det är helt ok
                        mvh janne
                        200l 1000l på g
                        <b>
                        Min Zoon</b>

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Det är helt klart en luring vad Easy Life innehåller. Frågade om produkten hos favvo-zoohandlaren idag, men han hade den inte. Däremot fanns Tetra Easy Balance, som ska ha samma effekt. Sera hade också en liknande produkt. Skippa vattenbytena i ett halvt år... men visst!! Någonstans tar möget/problemen vägen, frågan är var.

I dunno. Zoohandlaren sa dock att det förmodligen blir större problem om man använder produkterna och missar att tillsätta dem regelbundet än att slarva med vattenbyten. Jag låter osvuret vara bäst och fortsätter med mina vattenbyten - håller spontant alltså med zoohandlaren. Missar jag ett vattenbyte av någon anledning så vet jag rätt exakt vad som händer. Att byta vatten kostar dessutom inte en smärre förmögenhet. Fiskarna färgar dessutom ut genom bra utfodring och just vattenbyten. Naturliga sätt att sköta karet, där man vet vad som händer.

På Tetras Easy Balance stod det att det innehåller spårelement, vitaminer och mineraler, samt att medlet reducerar både nitrat och fosfat. Dessa ämnen tillsätter jag i många av mina kar för växternas del, så jag vill ju inte minska dem alls. Kopplar inte om själva reduceringen förtfarande gör ämnena tillgängliga för växterna.

Nå. Det finns två sätt jag känner till för att få ut nitrat/kväve ur akvariet (förutom vattenbyten): trimma växterna och kasta ut växtmassa, samt denitrifiering, då nitratet omvandlas till kvävgas. Medlen verkar funka på annat sätt, och då är nitratet kvar i akvariet i en eller annan form. Fosfatet är en femma för sig.

Börjar luta åt att sno ett av Tom Barr´s favorituttryck... ssssssnakeoil on tap...

Hilsen,

P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 December 2005, 09:11.

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Däremot fanns Tetra Easy Balance, som ska ha samma effekt.
                            Sera hade också en liknande produkt.
                            Dessa är mindre intressanta då dom innehåller chelatorer och andra kemikalier. Easy-Life är fantasieggande för att den ska innehålla små korn av något, men inga kemikalier, och att mätningar på det ser ut som om det är vanligt kranvatten men när man skakar det och häller ner det i akvariet blir det en dimma som sedimenterar.

Fantasieggande eftersom jag kom och tänka på en apparat som pumpar luft genom Zeolit och på så sätt ökar relativa syrehalten i luften genom att kvävemolekylerna fastnar i porstrukturen i Zeoliten. Man har således två behållare där man växelvis "backspolar" Zeoliten:

Skippa vattenbytena i ett halvt år...
                            Easy-Life framhäver ganska tydligt att dom tycker vattenbyten är att föredra:

På Tetras Easy Balance stod det att det innehåller spårelement, vitaminer och mineraler, samt att medlet reducerar både nitrat och fosfat. Dessa ämnen tillsätter jag i många av mina kar för växternas del, så jag vill ju inte minska dem alls. Kopplar inte om själva reduceringen förtfarande gör ämnena tillgängliga för växterna.
                            I deras fall har dom stängt in socker i små geleklumpar som sakta löses upp när dom sedimenterat och som därmed ökar denitrifikationen. Ganska elakt med tanke på att det kommer ta en oherrans massa syre.

Börjar luta åt att sno ett av Tom Barr´s favorituttryck... ssssssnakeoil on tap...
                            Ja tills någon satt Easy-Life under sitt mikroskop eller testat det grundligt får vi utgå från det =)
                            http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Hmm. Allstå ett medel som "does not contain any chemicals, bacteria or other organic additives" men ändå funkar attans bra. Klurade över det i ett tidigare inlägg. Något/några mineral som malts till damm kanske. Zeolit är ett tips så gott som något, men att enbart finmald zeolit skulle ha sådan massiv påverkan? Tål att kluras på. Ska tydligen binda ammonium på något sätt också, samt öka tillväxten av nitrifierande bakterier - samtidigt! Wee... vad finns det för ämnen som binder till ammonium? Och vad behöver nitrifierande bakterier mer än god syretillförsel och rätt pH? Mer att tänka på.

Och så detta då:
                              "[...] Easy-Life in the water slows down the build up of Nitrate and Phosphate. Easy-Life does not bind Nitrate or Phosphate, however it successfully slows down the increase of these compounds. [...]" Hmm...

"Easy-Life stimulate useful bacteria and plants to consume and breakdown nutrients, thus inhibiting the build up of phosphates. The Easy-Life particles also attract nutrients in the water, so that algae, which still are in solution, can not take advantage of these absorbed nutrients. Now they are available to plants rather than are utilized to induce algae formation."

Näringskonkurrera ut algerna alltså? Mysko, enligt många växtakvarieråd jag sett och följer. Hur kan näringsämnen vara tillgängliga för växter men inte för alger? Major breaktrough in science!! Landar rubbet i botten på något sätt, oder? *klurar* "Absorbed nutrients". Minsann. Eller är det så att Easy Life innehåller alla, eller många, näringsämnen växterna behöver så att balansen återställs? I dunno...

Verkar i vart fall innehålla någon slags näringsämnen:
                              "When filamentous algae are already present in the pond, then first remove them. If you are not able to do that, then Easy-Life could have the effect of inducing an explosive growth of these algae. So use Easy-Life in the absence of filamentous algae to prevent the formation of them."

Förebyggande algbehandling alltså, men kan leda till expolsionsartad tillväxt om algerna redan existerar? Wee...

Samt fiskar, sjukdomar och mediciner:
                              "Don't use any medication with Easy-Life at the same time. The fact is, that Easy-Life will (partly) neutralize the activities of the medication. So first add the medication and let it do its job in the quarantine tank. After the treatment, use a triple dosage of Easy-Life. The medicine residue will then be removed very quickly. At the same time the water quality improves immensely and the fish recuperate very fast. After a short while the fish begin eating and quickly build up their resistance. Due to Easy-Life, the fish will really suffer much less after a medical treatment."

Detta låter som aktivt kol i någon form, men Fan vet. Har försökt pressa den Satan på svar förut, men han är omutbar och duktig på att knipa käft.

Något som bekräftar att det inte innehåller bakterier i vart fall:
                              "First shake the bottle very well, and then add the product immediately after.
                              You don't need to switch off the UV water clearer and/or protein skimmer during or after Easy-Life is added to the water."

Från den amerikanska broschyren:
                              ● WATER & EASY-LIFE
                              - makes water crystal clear
                              - stimulates bio(filter)-activity
                              - keeps the water quality stable
                              - removes heavy metals, ammonium
                              - removes chemicals
                              - absorbs residue of medication
                              - removes chlorine, chloramine
                              - prevents & fights algae
                              - slows down buildup phosphate, nitrate
                              - removes harmful bacteria
                              - stimulates growth useful bacteria
                              - removes smells
                              - adds some oxygen to the water

● FISH & EASY-LIFE
                              - eliminates and prevents stress of fish
                              - improves physical resistance of fish
                              - fish show their colours much brighter
                              - fish become more vital
                              - fish eat more
                              - fish recover faster from diseases
                              - shortens time of quarantine
                              - prevents mortality during transport
                              - assists in healing of bacterial infections
                              - prevents bacterial infections
                              - protects the slime coat of fish
                              - improves the fishbreeding
                              - young fry grow twice as fast

● PLANTS & EASY-LIFE
                              - adds essential minerals/trace elements
                              - fertilizes the plants
                              - improves the nutrient-uptake

Binder alltså även tungmetaller (aktivt kol?), tillför mer syre till vattnet (coolt!!) och göder växterna. Ett luddigt svar på frågan om näringsämnena också - spårämnena verkar i vart fall finnas i medlet. Doseringen verkar man kunna dubblera/trippla utan problem - tvärtom!! *torkar svetten ur pannan*

Annars är risken med skrivelser som "att färre vattenbyten behövs" är ju att folk inte gör dem. Bor en latmask i oss alla. Det finns några grundprinciper kring akvaristiken som jag försöker hålla mig till, och just frekventa vattenbyten hör till dem. En del undantag finns, men inga regler utan undantag.

Vad gäller de andra medlen så ger väl en ökad denitrifikation mer syre till vattnet, och inte mindre? Det är ju en reducerande process. Eller förbrukar själva upplösningen av "sockergeleklumparna" syre i större omfattning? Om denitrifikationen ökar så försvinner i vart fall kvävet i gasform, och den omvandlingen är jag inte intresserad av att öka i mina kar. Nitrat är fint.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Jag är inte ute efter att reducera det antal vattenbyten som jag gör för tillfället utan mer för att förbättra vattenkvaliteten och för att bibehålla den under en längre period än vad som varit fallet tidigare.

Nu när jag har en liten knatte hemma så har det blivit lite mindre konsekvent med vattenbyten och det har medfört en del algbildning som är svårt att kämpa ned.

Jag ska precis hämta ut en sändning på posten så får jag se hur jag bedömer produkten. Den är iallafall såpass intressant att den förtjänar en extra titt...

Jag har provat Easy Balance och det fungerade bra faktiskt...men så är det ju så att man är lite lat och "glömmer" att skaffa det under kontinuerlig basis och då tappar det effekt.

En av anledningarna till att jag ska prova medlet...och har provat andra...beror på att jag uppfattar det som om kranvattnet känns vara av varierande kvalitet. För oss människor känner vi knappast någon större skillnad men fiskarna lever ju i det och reagerar därför snabbt på förändringar.
                                Senast redigerad av StefanL; 02 December 2005, 12:03.

Kommentar

Arbetssätt...