If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det jag slås av direkt är skuggan från ryggfenan. Det är möjligt att en blixt snett framifrån / underifrån (vem som nu har en blixt där) hade hjälpt men bäst hade det nog blivit om du helt enkelt fotat snubben med ryggfenan lutad åt andra hållet. Sen försvinner analfenan ut i bakgrunden också, men det är mer läckert än ett problem för mig.
Ja vad har jag gjort .... ställt färg och kontrast/brightness samt skärpat upp den. Faktum är bilderna blir ruskigt bra med en digital system. Bakgrunden var ngt mörk och när jag drog ner kontrast/brightness så blir den mörk.. simpelt.
Mvh
Senast redigerad av Cutekid; 07 October 2005, 23:02.
Mr Fish: Fisken på calles bild är min. Den andra bilden är på en fisk som belyses av akvariebelysning hemma hos deelay. Det går inte att jämföra. Blixtljus skall efterlikna solljuset och akvariebelysningen, well, den efterliknar och förstärker det man vill.
Det är sanslöst snygga fiskar som ingen av bilderna riktigt representerar (även om deelays bild visar det röda/blåa bättre). Men calles bild har 100%skärpa och det vinner han mycket på. Tyvärr så har vi det retliga med fenan som skuggar kroppen.
Jag tycker att calles bild är en aning mörk, vissa delar hade kanske haft bättre färger om man haft andra inställningar. Deelays bild är kanske lite mer lik originalfärgerna hos en fullfärgande hanne. Dock var mina inte alls så utfärgade den dagen calle fotade som de brukar vara (ciklidmöte med en massa folk runt karet).
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Kanske kan tillägga att dom varierar kraftigt i utseende när det kommer till färgerna, jag hade en som såg på pricken ut som din Jonas... ser ut som tvilling brorsan, sen hade jag en som hade ännu rödare fenor och sedan en med mer orange buk... så dom e väldigt olika inom arten. Personligen tycker jag det e en charm att dom ser lite olika ut.
Jag tycker Carls bild är suverän, exponeringen spot on, ljuset snyggt. Men, jagt tycker även följande:
1. Jag har inget emot en mörk bakgrund, men i din bild är det precis som att mörkret håller på ta över fisken, väller in över kanterna in på fisken. Känns nästan som den håller på sugas in i ett svart hål. Det är lite synd, för konturerna och formen på fisken blir inte riktigt naturliga.
2. Den borde kanske beskäras lite. Det är nästan lite väl mycket svart, vilket tynger ner bilden. Känns lite som om den svävar i rymden.
Kommentar