I början av 2006 tänkte jag starta med mitt "stora tank" projekt. Blev så inspirerad av Micke A:s maffiga 3000 liters tank tidigare i år.
Där för är det lämpligt att starta en tråd om tankkonstruktion. Har ju hela hösten på mig att få input och finslipa ritningar. Tanken är att det skall vara så kostnadseffektivt som möjligt och underhållskostnaderna får inte skena i väg.
Så här är förrutsättningarna:
Lokal: Mitt isolerade men ouppvärmda garage med gjuten betongplatta.
Mått: 4-5 meter i längd. 120 cm djup och 1 meter i höjd.
Material: Konstruktionsplyfa och en laminerad glasruta typ 400*80 cm (tjocklek okänd just nu). Botten, sidor och lock isoleras med frigolit.
Förstärkningar: Har inte bestämt det ännu, svetsad ram eller trävirke.
Ställning under: Okänt!
Tätskikt: Inte heller bestämt, tvåkomponents gelcoat (heter det så?), Dammduk 1mm i gummi eller ilimmade glasrutor av tunnare modell!
Belysning: någon snik Mh?... två tredjedelar upplyst och resten lite skumt.
Filtrering: Helt öppen fråga. Men har helst inga röranslutningar i karet. Ser framför mig en dränkbar dammpump typ vortech och någon stor tunna...
Så det är fritt fram för alla att komma med tips och länkar kring detta ämne!
Kommer jag igång med detta projekt så postar jag bilder förstås! Om inte, så får man en tråd med en massa bra tips att ha i arkivet...
Där för är det lämpligt att starta en tråd om tankkonstruktion. Har ju hela hösten på mig att få input och finslipa ritningar. Tanken är att det skall vara så kostnadseffektivt som möjligt och underhållskostnaderna får inte skena i väg.
Så här är förrutsättningarna:
Lokal: Mitt isolerade men ouppvärmda garage med gjuten betongplatta.
Mått: 4-5 meter i längd. 120 cm djup och 1 meter i höjd.
Material: Konstruktionsplyfa och en laminerad glasruta typ 400*80 cm (tjocklek okänd just nu). Botten, sidor och lock isoleras med frigolit.
Förstärkningar: Har inte bestämt det ännu, svetsad ram eller trävirke.
Ställning under: Okänt!
Tätskikt: Inte heller bestämt, tvåkomponents gelcoat (heter det så?), Dammduk 1mm i gummi eller ilimmade glasrutor av tunnare modell!
Belysning: någon snik Mh?... två tredjedelar upplyst och resten lite skumt.
Filtrering: Helt öppen fråga. Men har helst inga röranslutningar i karet. Ser framför mig en dränkbar dammpump typ vortech och någon stor tunna...
Så det är fritt fram för alla att komma med tips och länkar kring detta ämne!
Kommer jag igång med detta projekt så postar jag bilder förstås! Om inte, så får man en tråd med en massa bra tips att ha i arkivet...
Kommentar