Effektiv algbekämpning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askur_
    Användare
    • December 2002
    • 10

Hoppas nån fortfarande kollar i ämnet.

Hur länge måste höet ligga i och hur mycket hö behövs det för att få effekt???

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2694

citat:
      Hoppas nån fortfarande kollar i ämnet.

Hur länge måste höet ligga i och hur mycket hö behövs det för att få effekt???
      Algkontroll med kolhydrater är mitt gamla favorit-ämne...

Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Mina kommentarer: Jag började kolla på det här när jag hade sett råg-strå-balar användas för att kontrollera en algblomning i en skotsk loch '94. Det som intresserade mig var att det sas att nitraten försvann.

En litteratursökning ledde till att jag drog slutsatsen att det inte var strået i sig som var intressant, utan de kolhydrater som frisläpptes när cellulosan bröts ned. Jag provade att dosera dextrosol och vanligt strösocker till mitt korallakvarium (DON'T TRY THIS AT HOME, KIDS!!!), och effekten var att 1) akvariet blev grumligt i ett par dagar av en kraftig bakterieblomning, 2) nitraterna försvann totalt, och 3) alla trådalger dog. Koraller, högre alger, fisk etc - alla överlevde bara fint.

Andra som sen provade att dosera socker rapporterade samma sak MEN i några fall blev det en del dödsfall bland fisk, tydligen beroende på att syret i akvariet tog slut under bakterieblomningen.

Jag har pratat med mikrobiologer om det här, och ingen har kunnat ge en förklaring.

Som jag skrev i min dagbok, kommer jag att dosera lite kolhydrater (jag har haft bäst resultat med dextros (dextrosol)) om jag upptäcker att jag får nitratproblem, men jag vill verkligen betona att det är mycket lätt att överdosera kolhydrat, och att dosera kolhydrat kan leda till ATT ALLT I AKVARIET DÖR!!! Kort sagt, om du provar och det går åt helsike, skyll inte på mig. You have been warned.

Förra sommaren provade jag istället råg-strå i en trädgårdsdamm för att kontrollera svävalger, men det hade noll effekt. Strå är helt enkelt inte särskilt effektivt, enligt min mening, i alla fall inte mot svävalger.

När jag var som mest inne i det här, runt 96-97 nånstans, korresponderade jag med en kille i USA, som senare släppte den här produkten:

Den fungerar och lär skall vara säker, men jag vet inte exakt hur den fungerar. Tydligen använder han sockerarten maltos. Kanske är det bättre än dextros, jag vet inte.

Jag har förresten mailat ungefär allt jag skrivit här till författaren av den första artikeln jag gav länk till. Har inte fått nåt svar än.

Kommentar

• olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

Hej!

Vilka typer av alger kan bekämpas med dessa metoder? Alla? Speciellt cyanobakterier tycker jag är svårbekämpade och dessutom mer än bara missprydande. Skulle de försvinna om man tillsatte halm eller druvsocker?

Vilka mängder druvsocker skulle kunna vara intressanta typ per liter vatten? Jag förstår att det inte finns något klart svar på detta men på ett ungefär, om man vill exprimentera var ska man starta?

Nitratbekämpning i sötvatten är ju (ganska) enkelt löst med hjälp av vattenbyten. Skulle socker eller halm vara bästa metoden om man främst är ute efter en algbekämpnings kur?

Har verkligen Dupla ett halmfilter eller är bs bara ute och jävlas som vanligt?

Hur påverkas växter?

Mvh

olof

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

citat:
          Hej!

Vilka typer av alger kan bekämpas med dessa metoder? Alla? Speciellt cyanobakterier tycker jag är svårbekämpade och dessutom mer än bara missprydande. Skulle de försvinna om man tillsatte halm eller druvsocker?
          Jag vet inte. Jag kan gott tänka mig att de INTE påverkas, och det är också slutsatsen i en av artiklarna jag gav länk till ("pond scum" är ofta just cyano). Cyanos är bakterier, och därmed troligen inte känsliga för samma typer av toxiner som alger; många av dem kan fixera sitt eget kväve ur luften, så nitratbristen skulle inte påverka dem; och eventuellt skulle de tillochmed kunna äta kolhydraten, cyanos brukar gynnas av höga halter organiskt material.

citat:Vilka mängder druvsocker skulle kunna vara intressanta typ per liter vatten? Jag förstår att det inte finns något klart svar på detta men på ett ungefär, om man vill exprimentera var ska man starta?
          Min gissning: mindre än en halv struken tesked per hundra liter vatten per dag.

citat:Nitratbekämpning i sötvatten är ju (ganska) enkelt löst med hjälp av vattenbyten. Skulle socker eller halm vara bästa metoden om man främst är ute efter en algbekämpnings kur?
          Okänt för mig. Jag vet ju inte säkert om det är samma mekanism. Däremot vet jag att sockret slår snabbare och hårdare än halmen (dvs både chansen att algerna dör, och chansen att fisken dör, är större). Eventuellt kan man ju köra bägge parallelt.

citat:Har verkligen Dupla ett halmfilter eller är bs bara ute och jävlas som vanligt?
          Jajamensan, dupla har ett sånt filter. Kolla på den här sidan, och skrolla ner till DUPLA AlgoControl Delta:

citat:Hur påverkas växter?
          Omöjligt att sia om. Studierna jag länkade till säger att när strå använts sprider sig högre växter på trådalgernas bekostnad. Samma sak gäller när socker används i saltvatten - makroalger påverkas inte, endast trådalgerna dör. Därmed inte sagt att det inte kan finnas någon växt eller någon fisk som är extra känslig och kan dö.
          Hela den här grejen är precis på forskningsfronten, så ingen vet ännu egentligen hur det hela fungerar.

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

citat:råg-strå
            Graaah... Barley är ju korn, inte råg.

Kommentar

• Mohlin
              Användare
              • May 2002
              • 139

Jag prövade med vanlig halm (från ett stall) och det fungerade inte särskilt bra. Mitt algproblem var sådana där svarta tofsalger och de blev inte påverkade alls. Möjligtvis hjälper det bara mot gröna alger? Däremot började vattnet lukta fy fan efter en tid (jag hade inga fiskar i, det var ett experiment innan akvariet skulle flyttas) så jag tror inte att jag ska försöka det igen. Mot svarta tofsar har jag fått ett annat tips; Väteperoxid 3%.

Kommentar

• Anette
                Användare
                • April 2002
                • 178

Mohlin!

Vad du skapade med havrehalm i ett fisktomt akvarium var just en infusoriekultur.
                Dessa kulturer kommer ALLTID till ett stadie där förruttnelsen tagit överhanden och då blir det en kväljande stank. (Jag är inte så poppis på jobbet under den perioden, jag sätter nämligen såna här kulturer ibland)När infusorierna kommit igång ordentligt försvinner lukten.

Anette

Kommentar

• olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

Hej!

Lite citat av mina egna citat. Blir kanske lite rörigt

citat:Vilka typer av alger kan bekämpas med dessa metoder? Alla? Speciellt cyanobakterier tycker jag är svårbekämpade och dessutom mer än bara missprydande. Skulle de försvinna om man tillsatte halm eller druvsocker?

----------------------------------------------------------------------

Jag vet inte. Jag kan gott tänka mig att de INTE påverkas, och det är också slutsatsen i en av artiklarna jag gav länk till ("pond scum" är ofta just cyano). Cyanos är bakterier, och därmed troligen inte känsliga för samma typer av toxiner som alger; många av dem kan fixera sitt eget kväve ur luften, så nitratbristen skulle inte påverka dem; och eventuellt skulle de tillochmed kunna äta kolhydraten, cyanos brukar gynnas av höga halter organiskt material.
                  Tråkigt om inte cyanobakterier påverkas. Tyvärr funkar inte PDF formatet för mig så jag har kan inte läsa artiklarna.

citat: citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Vilka mängder druvsocker skulle kunna vara intressanta typ per liter vatten? Jag förstår att det inte finns något klart svar på detta men på ett ungefär, om man vill exprimentera var ska man starta?
                  ----------------------------------------------------------------------

Min gissning: mindre än en halv struken tesked per hundra liter vatten per dag.
                  Ett rakt svar på en oklar fråga! Perfekt!

För tillfället har jag inga algproblem i mina akvarium, det ena är nystartat och det andra i väldigt bra balans. Jag kommer dock inte att tveka att prova med halm om/när problem uppstår. Detta är som nämnt helt nytt och som jag ser det finns det bara ett sätt att se om det är effektivt. Att dupla redan har en komersiell produkt ser jag som att det kan finnas intressanta möjligheter att utforska. I beskrivningen av "DUPLA AlgoControl Delta" står att det inte påverkar växterna och det låter ju onekligen trygt (man får väll se vad som händer i verkligheten).

Mvh

olof

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Hej,

Går det även bra i ett malawikar?

rubbas inte Ph,t en del?

Mvh Ola

ola lindeberg
                    ola lindeberg

Kommentar

• Mohlin
                      Användare
                      • May 2002
                      • 139

Anette.

Det var ju skönt att höra för jag gick lite i panik, plus att det INTE luktade gott.. Så jag tömde akvariet och slängde halmen och min man undrade vad i hela fridens namn jag höll på med. Det undrade jag också! Hur lång tid tar det innan det kommer igång då? Försvinner lukten? Är det en god ide att "för-föruttna" i en hink i garaget eller nåt annant ställe utanför huset och sen hälla det i akvariet? Kan fiskarna tåla det? Stackarna.

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2694

citat:Går det även bra i ett malawikar?
                        Javisst.

citat:rubbas inte Ph,t en del?
                        Jo, pH kan sjunka, antagligen på grund av att nedbrytningsbakterierna släpper ut mängder av koldioxid. Man får försöka hålla koll på i första hand just pH och syrgashalt medan man kör, och vidta lämpliga motåtgärder om det blir problem. Bra vattenrörelse motverkar både låg syrgashalt och koldioxidöverskott i vattnet.

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2694

citat:
                          Jag prövade med vanlig halm (från ett stall) och det fungerade inte särskilt bra.
                          Jag har som sagt inte så bra erfarenheter av strå heller. Och jag tror att du kan ha en poäng i att det är främst (endast?) grönalger som påverkas.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1338

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Algkontroll med kolhydrater är mitt gamla favorit-ämne...

Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Mina kommentarer: Jag började kolla på det här när jag hade sett råg-strå-balar användas för att kontrollera en algblomning i en skotsk loch '94. Det som intresserade mig var att det sas att nitraten försvann.

En litteratursökning ledde till att jag drog slutsatsen att det inte var strået i sig som var intressant, utan de kolhydrater som frisläpptes när cellulosan bröts ned. Jag provade att dosera dextrosol och vanligt strösocker till mitt korallakvarium (DON'T TRY THIS AT HOME, KIDS!!!), och effekten var att 1) akvariet blev grumligt i ett par dagar av en kraftig bakterieblomning, 2) nitraterna försvann totalt, och 3) alla trådalger dog. Koraller, högre alger, fisk etc - alla överlevde bara fint.

Andra som sen provade att dosera socker rapporterade samma sak MEN i några fall blev det en del dödsfall bland fisk, tydligen beroende på att syret i akvariet tog slut under bakterieblomningen.

Jag har pratat med mikrobiologer om det här, och ingen har kunnat ge en förklaring.

Som jag skrev i min dagbok, kommer jag att dosera lite kolhydrater (jag har haft bäst resultat med dextros (dextrosol)) om jag upptäcker att jag får nitratproblem, men jag vill verkligen betona att det är mycket lätt att överdosera kolhydrat, och att dosera kolhydrat kan leda till ATT ALLT I AKVARIET DÖR!!! Kort sagt, om du provar och det går åt helsike, skyll inte på mig. You have been warned.

Förra sommaren provade jag istället råg-strå i en trädgårdsdamm för att kontrollera svävalger, men det hade noll effekt. Strå är helt enkelt inte särskilt effektivt, enligt min mening, i alla fall inte mot svävalger.

När jag var som mest inne i det här, runt 96-97 nånstans, korresponderade jag med en kille i USA, som senare släppte den här produkten:

Den fungerar och lär skall vara säker, men jag vet inte exakt hur den fungerar. Tydligen använder han sockerarten maltos. Kanske är det bättre än dextros, jag vet inte.

Jag har förresten mailat ungefär allt jag skrivit här till författaren av den första artikeln jag gav länk till. Har inte fått nåt svar än.
                            Supergammal tråd detta, men jag snubblade över ditt inlägg Mike i och med att ämnet halm och alger kom upp på Plantswap.

Det du beskriver Mike, det måste vara samma teori som den som ligger bakom den sk Vodka-metoden som diskuterats livligt på alla saltvattensforum de senaste åren? Man tillsätter kolhydrat i form av vodka, och uppnår reducering av nitrat och fosfat.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Hittade även detta inlägg på Aquatic Plants Digest (skrivet av Stuart Halliday):

------------------
                              Date: Wed, 10 Dec 2008 19:37:07 +0000
                              From: Stuart Halliday
                              Subject: [APD] Getting shot of Nitrate Xperiment
                              To: Aquatic-Plants@actwin.com

I've been trying various methods of cycling a tank and at the end of a
                              recent experiment I had a empty 15L tank with a nitrate of ~80pm.

Rather than simply throwing the water away and going onto my next one I
                              decided to do another experiment.

I have been reading up on Tetra's EasyBalance and its offshoot - NitratMinus.

Tetra don't want to tell me what's in EasyBalance (I asked them) of course.
                              But I had read on the Internet that someone posted that its mainly sugar.

Tetra did tell me that it encourages the growth of nitrate eating bacteria.

So I went out and bought some Fructose.

The tank had just a heater (set to 27C), overhead light, gravel and a small
                              internal filter for the last 40 days. (I had added ammonia and bacteria from an established filter 40 days ago.) Regular testing had shown me it was fully cycled.

So a day after the sugar was added, the water turned very cloudy indeed. It
                              looks like dense smoke. After the 2nd day I tested for nitrate and it's all
                              gone. Absolute zero.

Now I'm not for 'reducing frequent water changes', a water change does far
                              more than diluting nitrate. But I was interested in finding out if this
                              stuff actually works. Now I obviously used too much sugar, a few small
                              ramshorns snails are trying to escape the water, so I guess the O2 is very low.

What's in EasyBalance?
                              It's suppose to have plant benefits (though quite how is unclear).
                              It has a KH agent and produces CO2.
                              Tetra says "EasyBalance contains everything that healthy plants require".
                              But then says it reduces phosphate to zero over time... :-)

It's MSDS claims:
                              Sodium Hydroxide (up to) 2.5%
                              Tartaric Acid (up to) 2.5%
                              Formaldehyde (up to) 2.5%
                              and Sucrose (89%)

and Tetra pointed towards this patent.
                              PatentStorm is a database and reference site containing information about current, pending, and expired U.S. and world patents.

Yes, EasyBalance 250ml is selling just sugar and a KH agent and few
                              unspecified chemicals for plants for ?6!

Cute.

------------

Det finns även en gammal metod med sockeranvändning beskriven i killimaterial jag har liggandes. Har för mig att det var J.J. Scheel som körde med socker och höll vattnet i ett kar rent i över ett år, utan vattenbyte. Nu är jag ingen vän av att skippa vattenbyten, men i allafall.

Hilsen,

P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 December 2008, 09:19.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

I reningsverken tillsätter man metanol för att reducera kväve. Jag hade nog inte använt det i akvariet.

mvh

olof

Kommentar

Arbetssätt...