Fisken bara dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Fisken bara dör

    Köpte lite nya fiskar som jag stoppade i ett kar där det varit fisk dagen innan.
    Men den nya fisken bara dör 1-2 om dagen dör utan anledning det är pearlmutt och demasoni.
    Har gjort vattenbyte och allt och det kosntiga är att fisken som gick där innan dog inte
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Det är inte så konstigt alls egentligen. Det är när man flyttar fisk, ger dem nya miljlöer, ny bakterieflora etc som de blir stressade och sjuka. Vattnet kan vara hur bra som helst, men en stressad fisk blir lätt sjuk och sådana sjukdomar smittar som pesten.

    Att fisken som gick där innan inte dog berodde helt enkelt på att de hade blivit introducerade på ett bra sätt och hade anpassat sig till miljön med tiden.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Ändå körde jag inkoppning 1timme får väl börja mediciner när jag köper fisk från det stället.
      Vad rekomenderas vid istoppning av fisk salt elelr något annat??

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Det behöver inte vara något som helst fel hos leverantören. Något mer stressande än transport lär väl aldrig fisken utsättas för.

        Normalt sett är det väl bäst att fokusera på att fisken skall få lugn och ro efter inkoppning, så att försöka hålla karet helt mörkt under ett par dygn borde hjälpa dem att stressa av.
        Tony Englund

        Kommentar

        Arbetssätt...